Παίξαμε Lost Ruins of Arnak, ένα νέο παιχνίδι από το ζευγάρι Min & Elwen οι οποίοι δεν έχουν σχεδιάσει κατι άλλο και αυτό ήταν το πρώτο τους παιχνίδι.
Συνήθως αυτός είναι ένας δείκτης προσοχής, ο ο γιατί δεν υπάρχει πιθανότητα να είναι το πρώτο παιχνίδι κάποιου φοβερό, το έχουνε δει και άλλες φορές, απλά υπάρχει όπως είναι λογικό για κάτι άγνωστο, χαμηλός δείκτης εμπιστοσύνης.
Όμως και εδώ μπαινει ένα μεγάλο όμως, η εταιρεία που το εκδίδει είναι η CGE (Czech Games Edition) μια εταιρεία η οποία βγάζει καταπληκτικά παιχνίδια, καλοσχεδιασμενα με φρέσκες ιδέες και ωραίο gameplay (Tzolkin, Through the Ages a New Story of Civilization, Pulsar 2849, Dungeon Lords, Dungeon Petz, Shipyard, Adrenaline, Last Will, Galaxy Trucker, Tash Kalar, Codenames). Αποτελούν από μόνοι τους μια από τις σχολές στο χώρο και γενικά αγαπάμε σχεδόν ότι βγάζουν. Οπότε όταν άρχισαν σιγα σιγά τα πρώτα κύματα θετικών εντυπώσεων και ενθουσιασμού να έρχονται, δεν μας παραξένεψε. Εδώ στο Lost Ruins of Arnak οι παίκτες έχουν ανακαλύψει ένα νησί στην μέση του πουθενά, ένα νησί που δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη και ξεκινάνε αποστολές από την παραλία προς την ενδοχώρα για να βρουν τα χνάρια ενός χαμένου μεγάλου πολιτισμού, να ξεθαψουν αρχαιολογικά sites, να βρουν artifacts και να ξεπεράσουν μεγάλα μυθικά πλάσματα guardians.
Από Θέμα Ποιότητας Παραγωγης:
Η CGE είναι από τις εταιρείες που η παραγωγές τους ενθουσιάζουν γαι την κατηγορία των παιχνιδίων που δραστηριοποιείται. Δε θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που άνοιξα το Tzolkin και είδα τα γρανάζια και το πως αυτά δουλεύουν στο ταμπλό. Εδώ στο παιχνίδι το πιο εντυπωσιακό είναι το Art, έχουν κάνει φοβερή δουλειά με το development του παιχνιδιού και σε όποια πλευρα/γωνία του χάρτη να δει κανείς, οποία κάρτα να πάρει στα χέρια του, οποίο πλακιδιο, μικρό ή μεγάλο θα ανοιγοκλεισει τα μάτια του από την ομορφιά αυτού που βλέπει. Υπέροχο art παντού, θεματικό, με λεπτομέρεια, ξεπεταει από τα πάντα. Δείτε μερικές εικόνες και σίγουρα θα πειστείτε. Το επόμενο δυνατό σημείο της παραγωγής είναι το χαρτόνι σε χάρτη και πλακίδια το οποίο είναι σκληρό linen finish, ανθεκτικό και είναι έτσι παντού από τα player boards, μέχρι τα μικρά tokens. Την σειρά στα θετικά της παραγωγής παίρνουν τα custom resources, πλαστικά tablets με αρχαίες γραφές, πολύτιμα μεγάλα κόκκινα πετράδια, αιχμές δορατων κλπ. Σε γενικές γραμμές πάρα πολύ ωραία παραγωγή και θετικό πρόσημο. Τέλος τα player aid κάνουν φανταστική δουλειά να δείχνουν από την μία πλευρά όλο το round sequence και τις επιλογές για actions των παικτών, και από την άλλη πλευρά όλα τα icons επάνω σε κάρτες και πλακίδια επαιξηγουνται πλήρως. Αποτέλεσμα αυτού να μη χρειάζεται να ακουμπήσετε το rulebook μέσα στην παρτίδα. Μοναδικά μείον, οι κάρτες αν και είναι μεγάλες σε μέγεθος, είναι από πολύ λεπτό cars stock, όχι καλής ποιότητας και θα χρειαστείτε σίγουρα sleeves ειδικά μιας και έχει deck building, και τα player aid επίσης πάρα πόλη λεπτό χαρτί.
Από Θέμα Παικτικης Εμπειρίας:
Ξέρω έχει κουράσει να λέω wow και wow και μπορεί κανείς να νομίζει ότι είναι το hype των πρώτων παρτίδων, αλλά όσοι έχουν δοκιμάσει τα τελευταία αυτά παιχνίδια θα συμφωνήσουν μαζί μου ότι πλέον βγαίνουν μερικά πάρα μα πάρα πολύ έξυπνα παιχνίδια που έχουν αποσταλεί τα καλύτερα στοιχεία της προηγούμενης γενιάς. Το Lost Ruins of Arnak θα ενθουσιασει και τους πιο απαιτητικούς. Και σε κάνει να σκέφτεσαι πρώτο τους παιχνίδι Smash Hit? Μας πως γίνεται? Και όμως γίνεται και αυτό μας κάνει να χαρούμε δίπλα για το μέλλον και το τι μας κρύβει. Το παιχνίδι εδώ συνδυάζει deck building με worker placement, δύο μηχανισμούς που αν και τους αγαπάμε τους έχουμε δει σε εκατοντάδες αλλα παιχνίδια. Πως γίνεται να φέρνουν κάτι ενδιαφέρον και φρέσκο στο τραπέζι? Αρχικά να πούμε εδώ ότι οι παίκτες ξεκινάμε με 6 μόνο κάρτες και μέχρι το τέλος της παρτίδας τους ή τράπουλα τους δεν θα έχει παχύνει και τόσο πολυ και αυτό ισχύει για 2 λόγους. Πρώτον οι κάρτες έχουν όλες τους διπλή χρήση, είτε για movement να στείλει κάνεις αρχαιολόγους σε δ διαφορά digging sites (παίζοντας και ξοδεύοντας από τα χέρια τους κάρτες μόνο για το πάνω αριστερά εικονίδιο μπότες, καράβια, αυτοκίνητα, αεροπλάνα) είτε για το action effect στο μέσο της κάρτας. Δεύτερον το να πάρει κανείς κάρτες για να φτιάξει το deck του είναι ένα μόνο από τα πολλά πράγματα στα οποία μπορεί να εστιάσει. Ας τα πάρουμε από την αρχή όμως, το παιχνίδι διαρκεί 5 γύρους και σε κάθε γύρο, οι παίκτες τραβάνε κάρτες μέχρι να έχουν 5 στο χέρι τους και εναλλασουν σειρές παίρνοντας μια ενέργεια ο ένας μετα τον άλλον μέχρι όλοι οι παίκτες να πάνε πάσο και να περάσουμε στον επόμενο γύρο. Οι δυνατές επιλογές είναι: 1) dig a site, 2) discover a site, 3) overcome a guardian, 4) buy a card, 5) play a card, 6) advance on research, 7) pass. Αν θέλουμε να πάμε σε ένα site να κάνουμε dig, επιλέγουμε κάρτες από το χέρι αμς τις παίζουμε μόνο για τα εικονίδια κίνησης, παίρνουμε έναν από τους 2 αρχαιολόγους μας τον πάνε εκεί και κάνουμε το worker spot (συνήθως παίρνουμε resources, καίμε κακές κάρτες, τραβάμε κάρτες, κλπ. Το παιχνίδι ξεκινάει με 5 τοποθεσίες στην παραλία για ανασκαφές.
Η επόμενη επιλογή είναι να στείλουμε έναν αρχαιολόγο, πληρώνοντας σε κατάλληλα εικονίδια κίνησης με κάρτες (ξοδεύοντας 3/6 πυξιδες) σε ένα νέο site για να το ανακαλύψει. Στην μέση του χάρτη υπάρχουν site επιπέδου 1 ενώ πάνω πάνω υπάρχουν site επιπέδου 2. Θα τραβήξουμε ένα πλακιδιο χώρου ανασκαφής (site) θα το βάλουμε στην νέα τοποθεσία. Αμέσως ο αρχαιολόγος θα λάβει ότι δίνει η θέση και επάνω στο site θα μπει ένα τυχαίο guardian. Τα guardians είναι πλάσματα τα οποία οι παικτες πρέπει να κάνουν overcome, ξοδεύοντας πάλι συγκεκριμένα resources. Οι θέσεις ανασκαφής συνεχίζουν να είναι διαθέσιμες και για μετέπειτα τοποθετήσεις ωστόσο στο τέλος του γύρου αν πάρουμε αρχαιολόγο από site με guardian μας δίνει μια κάρτα fear στο deck μας που εκτός από το εικονίδιο κίνησης, είναι άχρηστη και δίνει και έναν αρνητικό πόντο στο τέλος του παιχνιδιού. Τέλος κάθε guardian που έχουμε κερδίσει τον κρατάμε δίπλα στην σκηνή μας, μας δίνει 5 πόντους νίκης στο τέλος και έχει και ένα one time bonus για οπότε θέλουμε μέσα στο παιχνίδι. Όπως καταλαβαίνετε όχι μόνο διαρκώς ανοίγουν νέες θέσεις worker placement αλλά το ίδιο και νέες ευκαιρίες. Το παιχνίδι ωστόσο είναι παράλληλα και deck building. Οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν μέσα στην παρτίδα είτε items (δεξιά από το round staff) , είτε artifacts (αριστερά από το round staff) και να τα προσθέσουν στο κάτω μέρος του deck τους (δεδομένου του μικρού deck θα τους ξανάρθουν γρήγορα). Όλες αυτές οι κάρτες εκτός του ότι δίνουν πόντους νίκης στο τέλος, προσφέρουν και κια σειρά από αναβαθμισμενες επιλογές οι οποιες σε συνδυασμό με το σωστό card play στο γύρο θα κάνουν τη διαφορά. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρα για το πόσο ωραία έχουν δουλέψει αυτό το στοιχείο αλλά ας προχωρήσουμε. Ένα άλλο δυνατό σημείο του gameplay είναι το research track, θεματικά ανακαλύπτουμε και μελετάμε τα χνάρια του χαμενου αυτού πολιτισμου. Κάθε παίκτης ξεκινάει στην βάση του track με δύο δείκτες, ένα notebook και ένα magnifying glass. Για να ανέβουμε επίπεδο με κάθε δείκτη πρέπει να παραδώσουμε διαφορά resources. Ανεβαίνοντας θα πάρουμε bonuses και όσο πιο ψηλά τόσους περισσότερους πόντους για κάθε δείκτη. Επιπλέον θα ξεκλειδώσουν μέχρι 2 βοηθούς (assistants) τους οποίους μπορούμε και να αναβαθμίσουμε σε πιο έμπειρους για να μας βοηθάνε μέσα στο παιχνίδι. Σε γενικές γραμμές το παιχνίδι είναι πολύ ανοιχτό και έχει πολλά πράγματα να κυνηγήσεις και όπως όλα αυτά τα παιχνίδια δε προλαβαίνεις να τα κάνεις όλα, κάπου θα εστιάσεις και κάπου θα μείνεις πιο πίσω. Το να βρει κανείς όμως το σωστό μίγμα είναι μέρος της παικτικης απόλαυσης που προσφέρει το παιχνίδι.
Τελική Αποψη:
Το Lost Ruins of Arnak είναι ένα παιχνίδι και εξαιρετική ροή, πριν το καταλάβεις έρχεται πάλι η σειρά σου να παίξεις ξανά. Επιπλέον σε κανένα κομμάτι της παρτίδας δεν κουράζει η επαναλάμβανεται μιας και οι λεπτομέρειες, οι επιλογές και οι επιβραβεύσεις αλλάζουν διαρκώς. Η αλληλεπίδραση ανάμεσα στους παίκτες είναι έμμεση ακινηοια και εστιάζεται περισσότερο στο να προλάβω θέσεις, κάρτες και πλακίδια. Δεν είναι κακό αυτό, το αντίθετο μάλιστα, απλά το αναφέρω για όσους θέλουν έντονη αλληλεπίδραση στα παιχνίδια τους. Ακόμα δεν μπορώ να συλλάβω πως first time designers καταφέρνουν να βγάλουν μια τέτοια ωριμότητα και μαεστρία στο πρώτο τους παιχνίδι. Αν δεν διάβαζε κάνεις τα ονόματα στο κουτί και πρώτα έπαιζε Arnak θα πίστευε σίγουρα ότι το παιχνίδι αυτό ειναι δημιούργημα ενός μεγαλου/μεγάλης του χώρου. Παιχνίδια που σε αφήνουν με λαχτάρα να παίξεις αμέσως για να δοκιμάσεις νέους συνδιασμους και νέα μονοπάτια, είναι πάντα καλά παιχνίδια στο βιβλίο μου. Και κάτι μικρό αλλά σημαντικό, το 30 λεπτά ανά παίκτη που λέει το κουτί είναι αλήθεια, ίσως κρατάει και λιγότερο σε επόμενες παρτίδες οπου όλοι το ξέρουν. Το Lost Ruins of Arnak σου δίνει την αίσθηση ενός καλοδουλεμενου χορευτικού με χαρακτήρα και tempo και πλέον αξίες σαν αυτές εύκολα το κάνουν να ξεχωρίζει. Με μια φράση θα μπορούσε κανείς να πει ότι έχουμε στα χέρια μας το αντίστοιχο ενός κομψού και φινετσάτου Ελβετικού ρολογιού το οποίο όχι απλά δε θα απογοητεύσει, αλλά είναι και αξιοπιστο.
ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ:
+ Ο γύρος του παίκτης κρατάει λίγο και το παιχνίδι έχει tempo
+ Εξαιρετικά όμορφο art σε κάρτες, ταμπλό και δείκτες
+ Το μίγμα deck building με worker placement δουλεύει άψογα
+ Πολλά πράγματα να κυνηγήσει κανείς στο παινίδι
ΣΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ:
– Οι κάρτες είναι απλό λεπτό υλικό, θέλουν sleeves
– Tα player aids είναι επίσης από πολύ λεπτό χαρτί
Unboxing & Impressions Video για το παιχνίδι παρακάτω:
How to Play Video για το παιχνίδι παρακάτω:
Live Playthrough για το παιχνίδι παρακάτω:
Κάντε click παρακάτω στο εξώφυλλο του κουτιού του παιχνιδιού για να μεταβείτε στην σελίδα καταχώρησης με περισσότερες πληροφορίες, κριτική για το παιχνίδι και άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες: