Τα επιτραπέζια παιχνίδια όπως και όλα τα παιχνίδια προφανώς δεν έχουν μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά εκπαιδευτικό και πολλές φορές θεραπευτικό. Συνήθως, χρησιμοποιούνται από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ως ένα επιπρόσθετο εκπαιδευτικό εργαλείο για τους μικρούς μας φίλους. Η επιλογή του παιχνιδιού, η διαδικασία καθώς και η νίκη ή η ήττα σε αυτό, προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην ανάπτυξη και την διαμόρφωση της προσωπικότητας και της ψυχοσύνθεσης του παιδιού. Συντελούν, ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό μέσο εκμάθησης, συνδυάζοντας άψογα το παιχνίδι με τη γνώση, την ανάπτυξη, τη βελτίωση και τη διατήρηση δεξιοτήτων.
Τα επιτραπέζια παιχνίδια εκπαιδεύουν το παιδί στις οπτικοκινητικές δεξιότητες, στην συγκέντρωση της προσοχής, στην δυνατότητα ολοκλήρωσης δραστηριοτήτων, στην τήρηση κανόνων, στην σταδιακή αύξηση πειθαρχίας περιμένοντας την σειρά του και τέλος στην δυαδική και ομαδική συνεργασία, επικοινωνία και δράση. Το εκάστοτε επιτραπέζιο παιχνίδι, στα μάτια ενός μικρού παιδιού είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς έχει πληθώρα έντονων χρωμάτων, ποικιλία ιδιόμορφων και καλοσχηματισμένων αντικειμένων, όπως μινιατούρες, πιόνια και πλακίδια που μπορούν εύκολα να σαγηνεύσουν, να κινητοποιήσουν και να κεντρίσουν το ενδιαφέρον, την περιέργεια και την προσοχή του, ενώ ταυτόχρονα το βοηθούν να αποκτήσει νέες δεξιότητες.
Μοιραστείτε λοιπόν, τα απογεύματα με το παιδί σας παίζοντας ευχάριστα επιτραπέζια παιχνίδια, ενώ ταυτόχρονα προωθείται τη δημιουργικότητα, το προσωπικό κίνητρο, την κρίση, την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής, τις γνωστικές- αντιληπτικές του ικανότητες, την βέλτιστη οργανωμένη κινητική λειτουργία καθώς και την ανάπτυξη κοινωνικής συμπεριφοράς αλληλεπιδρώντας με τα μέλη της οικογένειας ή άλλους συνομηλίκους του. Συνοψίζοντας, για άλλη μία φορά με μέσω την αγαπημένη «ρουτίνα» των παιδιών, η οποία δεν είναι άλλη από το ΠΑΙΧΝΙΔΙ, καταφέρνουμε να παρέχουμε τη δυνατότητα ψυχαγωγίας! Ακόμα, και στα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες π.χ γνωστικο-αντιληπτικές, κινητικές, γραφοκινητικές, μαθησιακές, διαταραχές προσοχής, υπερκινητικότητα, καθώς και αντικοινωνική συμπεριφορά.
Οι εργοθεραπευτικοί τομείς και οι στόχοι που πρόκειται να επιτευχθούν μέσω επιτραπέζιων:
- Λαβή, Ενδυνάμωση μυών άκρας χείρας, Έκταση καρπού, Έλεγχος λεπτής κινητικότητας, Αισθητηριακή επεξεργασία, Ακολουθία οδηγιών, Αμφίπλευρη οργάνωση & συντονισμός, Απτική αντιληπτικότητα, Απτικός ερεθισμός, Ιδιοδεκτικότητα, Ταξινόμηση, Κατηγοριοποίηση, Κινητικός έλεγχος: π.χ. όταν το παιδί πιάνει και μετακινεί ένα πιόνι, ένα πλακίδιο, κρατάει μια κάρτα ή ρίχνει ένα ζάρι και το τοποθετεί πάνω στο ταμπλό σε συγκεκριμένο σημείο κ.α..
- Αναπτύσσει δεξιότητες όπως τις παραπάνω, καθώς χρησιμοποιεί τους μύες των άνω άκρων, του αυχένα και του κορμού. Αυτές οι δραστηριότητες διαχείρισης των αντικειμένων ενός επιτραπέζιου είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την ανάπτυξη και ενίσχυση των δεξιοτήτων. Δίνει εντολή στο χέρι ή στα χέρια του να κάνει συγκεκριμένες συντονισμένες, σταθερές και επιδέξιες κινήσεις. Αυτές οι ενέργειες συνήθως απαιτούν λεπτές κινήσεις ή και συνδυασμό κινήσεων, οι οποίες βοηθούν το παιδί να μάθει να ελέγχει τις κινήσεις του χεριού του, έτσι ώστε να επιτύχει το στόχο του, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την αυτοπεποίθησή του. Επίσης, αυτού του είδους η επαφή που απαιτείται να έχει το παιδί με τα διάφορα περιεχόμενα του παιχνιδιού, το βοηθούν να οργανώσει τη σκέψη του και να βελτιώσει την ικανότητα του να συναναστρέφεται με το κοινωνικό του περιβάλλον.
- Φαντασία, Αναπαραγωγή σχεδίου, Εμπλουτισμός λεξιλογίου: οι εικόνες, οι ζωγραφιές, τα πλακίδια, το ταμπλό και οι φιγούρες που χρησιμοποιούνται σε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, οξύνουν την σκέψη, την φαντασία ενώ ενισχύουν και την δημιουργικότητά του.
- Οπτική μνήμη και συγκέντρωση: Καθώς το παιδί βλέπει το ταμπλό του παιχνιδιού, τα πιόνια και τις διάφορες ενέργειες / κινήσεις που γίνονται κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, εξασκεί τα αντανακλαστικά και την ικανότητα του να συγκεντρώνεται οπτικά αλλά και εγκεφαλικά. Όλες αυτές οι ικανότητες συμβάλλουν σημαντικά στην μετέπειτα ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού.
Πένυ Κεφαλά, Εργοθεραπεύτρια, πήγαινε παίξε…