To Empires at war (EaW) είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής με έντονα ιστορικά στοιχεία που παίζεται μέσω browser. Η διαφορά του με άλλα παιχνίδια του είδους, είναι το βάθος του και οι πολλαπλές επιλογές που δίνει στον παίκτη. Στο EaW ο παίκτης αναλαμβάνει ως ηγέτης μίας από τις 17 μεγαλύτερες δυνάμεις της Ναπολεόντιας εποχής και συντονίζει όλες τις πτυχές της χώρας του : Διπλωματία και πολιτική, οικονομία και εμπόριο, ναυτικές και χερσαίες δυνάμεις. Το βασικό μέρος του παιχνιδιού παίζεται στον χάρτη της Ευρώπης από όπου όλα τα έθνη ξεκινάνε, αλλά οι παίκτες μπορούν επίσης να εξερευνήσουν και να εξαπλωθούν σε 3 ακόμα χάρτες: της Καραϊβικής, της Αφρικής και της Ινδίας, μεγαλώνοντας τις αποικιακές κτήσεις τους και μεταφέροντας πλούτη στην Ευρώπη.
Κάθε χώρα έχει τη δική της δομή, τα δικά της στρατεύματα και ξεχωριστά πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα, οπότε κανένα παιχνίδι δεν είναι το ίδιο παίζοντας καινούρια χώρα. Αυτή την στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα 3 σενάρια, ενώ περισσότερα έχουν ανακοινωθεί ότι θα βγουν στο μέλλον. Το παιχνίδι λειτουργεί με ένα σύστημα “Victory Points”. Οι ενέργειες που κάνει ο παίκτης, του δίνουν «πόντους νίκης», που στην ουσία αντιπροσωπεύουν το πώς βλέπει ο κόσμος γενικότερα την χώρα του. Κερδίζοντας μάχες, κατακτώντας περιοχές, αναγκάζοντας άλλες χώρες σε παράδοση, μεγαλώνοντας την οικονομία, όλα είναι επιλογές που μπορούν να «ανεβάσουν» μια χώρα στα μάτια του κόσμου. Όταν τα Victory Points περάσουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο, οι χώρες που το πέρασαν ή έφτασαν πολύ κοντά έχουν κερδίσει το παιχνίδια.
Από πλευράς λειτουργικότητας, έχει ενδιαφέρον ότι το παιχνίδι είναι “turn based”. Δηλαδή όλοι οι παίκτες έχουν 1 εβδομάδα να κάνουν τη διπλωματία τους και να προγραμματίσουν τις κινήσεις τους πάνω στο User Interface του παιχνιδιού. Την προκαθορισμένη μέρα, το engine του παιχνιδιού παίρνει όλες τις εντολές ταυτόχρονα και τις επεξεργάζεται και μετά στέλνει τα αποτελέσματα πίσω στους παίκτες. Αυτό είναι πολύ βολικό για όσους παίκτες θέλουν να παίξουν στον δικό τους χρόνο και δεν θέλουν να είναι όλη μέρα online. Δεν επηρεάζει λοιπόν την πιθανότητα νίκης το πόσο χρόνο έχεις, αλλά μόνο το πώς παίζεις. Αν έχεις περισσότερο χρόνο μπορείς φυσικά να παίζεις σε περισσότερα από ένα παιχνίδι. Ξεκινώντας τους πρώτους γύρους, έχεις αρκετές επιλογές αλλά το πιο βασικό είναι να «χτίσεις» την οικονομία σου. Χτίζοντας παραγωγικές πηγές σε διάφορα σημεία της Αυτοκρατορίας σου, ανεβάζεις την παραγωγικότητά σου τους επόμενους γύρους. Υπάρχουν διάφορα προϊόντα που παράγονται στο παιχνίδι και όλα χρησιμεύουν σε κάτι. Το κυριότερο αγαθό είναι το χρήμα και αυτό παράγεται μέσω της φορολογίας: Κάθε μήνα οι κάτοικοί της χώρας πληρώνουν φόρους και τα χρήματα μπαίνουν απευθείας στο ταμείο της χώρας. Αντίστοιχα, τα διάφορα υλικά που παράγονται από τα production sites της χώρας μπαίνουν στις αποθήκες.
Πολύ σύντομα ο παίκτης θα πρέπει να αρχίσει να χτίζει και ένα αξιόλογο στρατό, ώστε να υποστηρίξει τα σχέδιά του για κατάκτηση νέων περιοχών, ή να αμυνθεί εναντίων τυχόν κακόβουλων επιτιθέμενων. Το τι ποιότητας στρατό θα χτίσει κάποιος και πώς θα τον διαχειριστεί, παίζει μεγάλο ρόλο στη συνέχεια του παιχνιδιού. Κάθε χώρα έχει τα δικά της στρατεύματα (τα οποία χωρίζονται πολύ χοντρικά σε πεζικό, ιππικό και πυροβολικό) και η σύνθεση του στρατού αποτελεί μια από τις βασικές επιλογές του παίκτη. Επιπλέον η σύνταξη του στρατού είναι ένα άλλο θέμα: Για να κινηθούν μαζί οι ταξιαρχίες, θα πρέπει να μπουν μέσα σε Σώματα τα οποία σώματα μπορούν είτε να κινηθούν μόνα τους είτε να μπουν σε Στρατιές. Το να έχεις τον στρατό σου μοιρασμένο σε πολλά σημεία σημαίνει ότι κατακτάς περιοχές πιο γρήγορα, αλλά από την άλλη είναι πιο αδύναμος σε περίπτωση μάχης με ισχυρό
αντίπαλο. Αντίστοιχα οι παίκτες έχουν την επιλογή να επενδύσουν σε ναυτικό και ειδικά για τις χώρες που ενδιαφέρονται για αποικιακή κατάκτηση τους, είναι απαραίτητο. Ακόμα και εδώ υπάρχει επιλογή: Γρήγορα και πιο αδύναμα πλοία, ή πιο βαριά αλλά αργά πολεμικά; Η απόφαση είναι του παίκτη και πολλές φορές διαφέρει από χώρα σε χώρα. Όλο το παιχνίδι είναι μια διαρκής ισορροπία ανάμεσα σε επενδύσεις στην οικονομία ή στο να χτίσεις περισσότερο στρατό. Μια δυνατή οικονομία είναι πολύ μεγάλο πλεονέκτημα στον πόλεμο, αλλά αντίστοιχα μια δυνατή οικονομία που δεν υποστηρίζεται από ισχυρό στρατό κινδυνεύει να κατακτηθεί. Υπάρχει όμως ακόμα μια σημαντική παράμετρος στο παιχνίδι που αντισταθμίζει τις άλλες δύο και αυτό είναι η διπλωματία.
Το EaW έχει ένα ενδιαφέρον πολιτικό σύστημα, με 5 διαφορετικά επίπεδα σχέσεων: Πόλεμος, Ουδετερότητα, Εμπόριο, Συνθήκη Ελεύθερης Διάβασης και Συμμαχία. Κάθε μία από τις σχέσεις έχει τις συνέπειές της. για παράδειγμα η ουδετερότητα με μια άλλη χώρα σημαίνει ότι απαγορεύεται το εμπόριο μεταξύ τους και παρόλο που δεν μπορούν να επιτεθούν η μία στην άλλη στην Ευρώπη, μπορούν όμως να κάνουν μάχες και να κατακτήσουν περιοχές στις αποικίες. Η σχέση αυτή χρησιμοποιείται κυρίως, όταν θέλεις να αδυνατήσεις κάποιον χωρίς να φτάσεις τόσο μακριά, ώστε να του κηρύξεις πόλεμο. Οι παίκτες μπορούν να διαλέξουν πιο επίπεδο σχέσεως θέλουν με κάθε μία από τις 16 αντίπαλες Μεγάλες Δυνάμεις και οι πολιτικές επιλογές που θα κάνουν θα επηρεάσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την συνέχεια του παιχνιδιού.
Ένα άλλο ενδιαφέρον κομμάτι του παιχνιδιού, είναι οι μεγάλες μάχες. Όλες οι μάχες όπου οι 2 αντίπαλες πλευρές έχουν λιγότερα από 120 τάγματα, γίνονται αυτόματα και τα αποτελέσματα των μαχών οι παίκτες τα λαμβάνουν αναλυτικά με τον γύρο τους. Όταν όμως πρόκειται για μεγάλη μάχη όπου όλες οι πλευρές έχουν αρκετό στρατό, τότε αντί για την αυτόματη μάχη οι παίκτες λαμβάνουν ένα τακτικό χάρτη της περιοχής με τα ποτάμια, δάση, λόφους, χωριά και ότι άλλο μπορεί να έχει μια περιοχή. Οι παίκτες τότε τοποθετούν τα στρατεύματά τους μέσα στον χάρτη της τακτικής μάχης και δίνουν εντολές στην κάθε ταξιαρχία ξεχωριστά, προσπαθώντας να καταλάβουν τα στρατηγικά σημεία ή να εξουδετερώσουν τον αντίπαλο. Αυτή η λεγόμενη “Field Battle” δίνει άλλη διάσταση στο παιχνίδι, καθώς αποτελεί «παιχνίδι, μέσα στο παιχνίδι» με τους παίκτες να έχουν την ευκαιρία να φύγουν από τον στρατηγικό χάρτη και να πολεμήσουν ο ένας τον άλλο σε τακτικό χάρτη. Εκτός από το καθεαυτό παιχνίδι, το website που το υποστηρίζει είναι πολύ αξιόλογο. Υπάρχουν Player Profiles που κρατάνε αναλυτικά στατιστικά για τον κάθε παίκτη, Hall of Fame με όλους τους παίκτες στο οποίο ο καθένας μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξή του, αναλυτικά στατιστικά μαχών, απωλειών κτλ, Achievement rewards, και επίσης υπάρχει και επιλογή να φτιάξει ο καθένας το δικό του παιχνίδι, διαλέγοντας σενάρια και καλώντας όποιον θέλει. Το καλύτερο δε κομμάτι του όλου παιχνιδιού μοιάζει να είναι η ατμόσφαιρα, που σε βάζει μέσα στο κλίμα της εποχής, με ένα πολύ όμορφο newsletter που μοιάζει με εφημερίδα εποχής στο οποίο σε κάθε γύρο μαθαίνουν οι παίκτες όλες τις εξελίξεις στο παιχνίδι.
Θετικά στοιχεία
- Ιστορική ατμόσφαιρα
- Προσεγμένα γραφικά
- Πολλαπλές επιλογές χωρίς μονότονο gameplay
Αρνητικά στοιχεία
- Το βάθος και οι οδηγίες του παιχνιδιού μπορεί να αποθαρρύνουν έναν νέο παίκτη.
- Το User Interface καμιά φορά είναι αργό στην ανταπόκριση στα high resolution γραφικά.
Με δύο λόγια:
Ένα πολύ καλό παιχνίδι για τον παίκτη που αναζητεί βάθος στρατηγικής. (…του Δημήτρη Σταυράκη)