Κεντρική / Board Games / REVIEW: A Game of Thrones The Card Game

REVIEW: A Game of Thrones The Card Game

Δείτε τι καινούργιο, μόλις έφτασε...

Disclaimer: Το review που ακολουθεί είναι γραμμένο από την οπτική ενός casual παίκτη που παίζει το παιχνίδι σποραδικά για να περάσει ευχάριστα την ώρα του και όχι ενός «επαγγελματία» παίκτη που θα διαβάσει ότι άρθρο υπάρχει και θα αγοράσει ότι χρειάζεται για να έχει τη βέλτιστη τράπουλα και το καλύτερο παίξιμο.

Γενικές πληροφορίες: Το Game of Thrones είναι ένα Living Card Game για 2 (ή 4) παίκτες το οποίο διαρκεί γύρω στα 60-90 λεπτά. Ο κάθε παίκτης προσπαθεί να οδηγήσει τον Οίκο της επιλογής του στην επικράτηση έναντι του Οίκου του αντιπάλου του, στον φανταστικό κόσμο που έχει δημιουργήσει ο G.R.R. Martin.

Περιεχόμενα: Εξαιρετική παραγωγή από την FFG. Οι κάρτες είναι πανέμορφες και συνοδεύονται από ένα σημαντικό αριθμό στιβαρών tokens. Το artwork αναδεικνύει το θέμα του παιχνιδιού καθώς και όλος ο γραφικός σχεδιασμός. Ως LCG εκτός από το βασικό κουτί, σε τακτά διαστήματα κυκλοφορούν πακέτα με νέες κάρτες, αντίθετα όμως με τα TCG τα πακετάκια αυτά έχουν συγκεκριμένες κάρτες και μάλιστα εις τριπλούν (καθώς κάθε κάρτα μπορεί να υπάρχει έως τρεις φορές στην τράπουλα). Επίσης υπάρχουν και κάποια μεγαλύτερα expansions.

Στήσιμο: Όπως όλα τα παιχνίδια της κατηγορίας του η πραγματική προετοιμασία του παιχνιδιού είναι η δημιουργία του deck μας. Και απαιτεί αρκετό χρόνο. Αν έχουμε έτοιμα decks ή χρησιμοποιήσουμε τα προτεινόμενα του βασικού παιχνιδιού, το στήσιμο είναι μηδενικό.

Gameplay: Ο κάθε παίκτης έχει δύο decks, το κανονικό deck που αποτελείται από τουλάχιστον 60 κάρτες και το plot deck που αποτελείται από 7 κάρτες-plots. Τα plots είναι μια από τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου παιχνιδιού που το διαφοροποιεί από τα άλλα του είδους και θα τα αναλύσουμε παρακάτω. Επίσης ο κάθε παίκτης έχει μια faction κάρτα, που δηλώνει τον Οίκο του και συνήθως και μια Agenda card. Οι ατζέντες δίνουν κάποιο πλεονέκτημα στον παίκτη αλλά και κάποιο περιορισμό στο στήσιμο της τράπουλας. Τις περισσότερες φορές επιτρέπουν την προσθήκη καρτών κάποιου άλλου οίκου.

Στην αρχή του παιχνιδιού ο κάθε παίκτης τραβάει 7 κάρτες από την τράπουλα του και μπορεί να παίξει κλειστές όσες θέλει με συνολικό κόστος έως 8 νομίσματα. Όταν και οι δυο παίκτες τελειώσουν οι κάρτες αποκαλύπτονται και οι κάρτες τραβάνε κάρτες μέχρι να έχουν πάλι 7. Οπότε εδώ έγκειται η πρώτη σημαντική απόφαση για τον παίκτη: θα σπαταλήσει το μπάτζετ σε πολλές φθηνές κάρτες και θα επωφεληθεί από το τράβηγμα πολλών καρτών ή θα κατεβάσει ένα πανάκριβο μοσχάρι που θα μονοπωλήσει το παιχνίδι στους πρώτους γύρους αλλά δε θα επωφεληθεί επαρκώς από το ξαναγέμισμα του χεριού;

Στη συνέχεια το παιχνίδι παίζεται σε γύρους, οι οποίοι χωρίζονται σε 7 φάσεις. Κάθε φάση διεκπεραιώνεται από όλους τους παίκτες και μετά ακολουθεί η επόμενη. Αυτό μπορεί να ακούγεται πολύπλοκο αλλά στην πραγματικότητα η δράση είναι μαζεμένη σε 2-3 από αυτές, ενώ οι άλλες είναι διαδικαστικές. Αναλυτικότερα:

  1. 1η Φάση: Επιλογή Plot. Ο κάθε παίκτης διαλέγει μια κάρτα από το Plot Deck του και όταν όλοι έχουν επιλέξει τις αποκαλύπτουν. Τα plots καθορίζουν πολλά πράγματα και η σωστή επιλογή τους (τόσο σαν σύσταση του deck όσο και η σειρά που θα παιχτούν) θα καθορίσει εν πολλοίς την έκβαση του παιχνιδιού. Σε κάθε plot αναφέρονται τα χρήματα που θα έχει διαθέσιμα ο παίκτης για τον γύρο που έρχεται, το initiative του (το μεγαλύτερο επιτρέπει να επιλέξει αν θα παίζει 1ος ή 2ος¬), την ισχύ των «επιθέσεων» του (συνήθως είναι 1), πόσες κάρτες μπορεί να κρατήσει στο χέρι του για τον επόμενο γύρο, καθώς και μια ειδική συνθήκη για τον τρέχοντα γύρο. Με αυτό το σχεδιαστικό κόλπο, εξαλείφεται το “mana-screw” καθώς ο παίκτης επιλέγει τους διαθέσιμους πόρους του και δεν τους τραβάει τυχαία από τη βασική του τράπουλα. Όταν ο παίκτης παίξει την 7η και τελευταία κάρτα του, ξαναπαίρνει τις 6 πρώτες πίσω και είναι πάλι διαθέσιμες.
  2. 2η Φάση: Τράβηγμα 2 καρτών από τις τράπουλες. Ναι, θεωρείται κανονική Φάση.
  3. 3η Φάση: Επιστράτευση. Εδώ είναι η κλασσική φάση που σπαταλούμε τα νομίσματα μας για να παίξουμε κάρτες από το χέρι μας στο ταμπλό μας: χαρακτήρες, μονάδες, αντικείμενα και τοποθεσίες. Οι χαρακτήρες έρχονται έτοιμοι για δράση, δεν υπάρχει summoning sickness και τα συναφή.
  4. 4η Φάση: Προκλήσεις. Οι «επιθέσεις» του παιχνιδιού. Υπάρχουν 3 ειδών προκλήσεις και ο κάθε παίκτης στη σειρά του μπορεί να δηλώσει μια πρόκληση από κάθε είδος. Αυτές είναι οι «Στρατιωτική Πρόκληση», «Πρόκληση Ίντριγκας» και «Πρόκληση Ισχύος». Μπορούν να δηλωθούν με οποιαδήποτε σειρά επιθυμεί ο παίκτης και δεν είναι υποχρεωτικές. Ο παίκτης δηλώνει ποια θέλει να πραγματοποιήσει και ποιες μονάδες του θα συμμετάσχουν σε αυτή. Στη συνέχεια ο αντίπαλός του δηλώνει ποιες μονάδες του θα αντιδράσουν στην πρόκληση. Και οι επιτιθέμενες και οι αμυνόμενες μονάδες γυρίζουν στο πλάι και δεν μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν στο γύρο αυτό, είτε για άλλου είδους πρόκληση είτε για να αμυνθούν σε πρόκληση. Η κάθε μονάδα, χαρακτηρίζεται από ένα αριθμό που είναι η δύναμη της και 0-3 εικονίδια που δηλώνουν σε ποιες προκλήσεις μπορεί να συμμετάσχει. Η δύναμη των μονάδων που συμμετέχουν σε μια πρόκληση αθροίζεται και αν ο επιτιθέμενος έχει ίση ή μεγαλύτερη δύναμη κερδίζει την πρόκληση. Αν χάσει δεν τρέχει τίποτα. Αν κερδίσει όμως τότε ανάλογα με την πρόκληση έχει και κάποιο κέρδος: αν κερδίσει μια στρατιωτική πρόκληση ο αμυνόμενος επιλέγει ποιο/ποια units του θα πεθάνουν, αν κερδίσει μια ίντριγκα ο αμυνόμενος χάνει τυχαία κάρτα/κάρτες από το χέρι του ενώ αν κερδίσει πρόκληση ισχύος τότε κλέβει Power token/tokens από τον αμυνόμενο, τα οποία είναι και τα VP του παιχνιδιού. Αν ο αμυνόμενος δεν προβάλει αντίσταση τότε ο επιτιθέμενος κερδίζει ένα μπόνους power token από το απόθεμα. Ο αριθμός των χαρακτήρων/καρτών/power tokens που χάνει ο αμυνόμενος καθορίζεται από το plot του επιτιθέμενου αν και όπως προαναφέρθηκε συνήθως ο αριθμός είναι 1. Μετά το τέλος της πρόκλησης ο επιτιθέμενος επιλέγει αν θα ξεκινήσει άλλη πρόκληση ή θα συνεχίσει ο άλλος παίκτης με τη δικιά του φάση προκλήσεων.
  5. 5η Φάση: Κυριαρχία. Οι παίκτες αθροίζουν τη δύναμη των χαρακτήρων που δεν χρησιμοποιήθηκαν στην προηγούμενη φάση/δεν είναι γυρισμένοι στο πλάι. Εφόσον δεν είναι ισόπαλοι, ο παίκτης με το μεγαλύτερο άθροισμα κερδίζει ένα Power Token από το απόθεμα.
  6. 6η Φάση: Έγερσις. Οι γυρισμένες κάρτες ξαναγυρίζουν ίσια. Ανάλογα με τον αριθμό τους η φάση κρατάει από 1,35’’ έως 3,47’’.
  7. 7η Φάση: Φορολογία. Τα αχρησιμοποίητα φράγκα χάνονται και η περίσσεια καρτών στο χέρι πετιέται.

Και πάμε πάλι από την αρχή…
Το παιχνίδι τελειώνει μόλις κάποιος μαζέψει 15 Power Tokens ή αν τελειώσει η τράπουλα κάποιου παίκτη και δεν μπορεί να τραβήξει κάρτα. Το παιχνίδι διαρκεί αρκετά και μακράν η πιο χρονοβόρα φάση είναι η φάση των προκλήσεων, που οι παίκτες εναλλάξ υπολογίζουν ποιες προκλήσεις θα επιχειρήσουν, ποιες μονάδες θα χρησιμοποιήσουν σε κάθε πρόκληση, ποιες θα κρατήσουν για να αμυνθούν στις προκλήσεις κλπ. Εδώ το παιχνίδι είναι επιρρεπές σε Analysis Paralysis καθώς θέλει έτσι κι αλλιώς πολύ καλό σχεδιασμό. Εξάλλου εκτός από τα βασικά στατιστικά οι μονάδες έχουν και ξεχωριστές ιδιότητες ενώ υπάρχει και ένας σεβαστός αριθμός από βασικές ιδιότητες. Η πληροφορία είναι αρκετά μεγάλη και η επεξεργασία της απαιτεί χρόνο. Ωστόσο αυτό δε λειτουργεί αρνητικά καθώς προσφέρει ένα πλούσιο παιχνίδι κι ένα χορταστικό αποτέλεσμα.

Η ροή του παιχνιδιού είναι πολύ ομαλή και σπάνια οι παίκτες θα χρειαστεί να ανατρέξουν στα εγχειρίδια του παιχνιδιού, τα οποία είναι πολύ καλογραμμένα και κατατοπιστικά. Οι κανόνες ενώ φαίνονται πολλοί, είναι απλοί και ευκολονόητοι και πολύ σύντομα οι παίκτες θα πάψουν να ασχολούνται με αυτούς και θα μπορέσουν να επικεντρωθούν στη στρατηγική τους. Ωστόσο όσο το παιχνίδι είναι εύκολο από πλευράς κανόνων, τόσο είναι δύσκολο να στήσεις σωστά την τράπουλά σου και να εξαντλήσεις τις δυνατότητες της. Ακόμη και τα βασικό κουτί έχει αρκετό ζουμί, όταν δε ο παίκτης αποδεχτεί ότι πρέπει να το εμπλουτίσει με expansions τότε όπως και όλα τα ΤCG και LCG πάει σε άλλο επίπεδο. Καινούριες κάρτες, καινούριες ιδιότητες, καινούριες στρατηγικές. Έτσι ενώ το παιχνίδι δεν είναι δύσκολο, σε καμία περίπτωση δεν προσφέρεται για νέους παίκτες, ακόμη και fans να είναι του θέματος

Ατμόσφαιρα/ανάδειξη θέματος: Από τα δυνατά σημεία του παιχνιδιού είναι η ανάδειξη του θέματος του. Ειδικά οι αναγνώστες των βιβλίων που θα δουν να παρελαύνουν από μπροστά τους όλοι οι χαρακτήρες (οι οποίοι είναι 10πλάσιοι από αυτούς της σειράς) με τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά τους να παραπέμπουν στους αντίστοιχους των βιβλίων. Να σημειώσουμε εδώ ότι το παιχνίδι είναι πιστό στα βιβλία κι όχι στη σειρά, ωστόσο συμμετέχουν όλοι οι χαρακτήρες, ακόμη κι όσοι δεν πρόλαβαν να βγάλουν 150 σελίδες ζωντανοί (γέλια). Ακριβώς αυτή η πολύ καλή και προσεγμένη μεταφορά τόσο των χαρακτήρων και των events στο παιχνίδι, όσο και του τρόπου παιξίματος της κάθε παράταξης αυτής καθεαυτής, ενισχύουν ακόμη περισσότερο την αίσθηση των βιβλίων. Π.χ. οι Lannisters έχουν αρκετές κάρτες που προσφέρουν επιπλέον νομίσματα και είναι άνετοι οικονομικά, οι Martels που κινούνται στο παρασκήνιο περιμένοντας την κατάλληλη ώρα να δράσουν έχουν κάρτες που γίνονται πιο αποτελεσματικές όσο προχωράει το παιχνίδι, ο Ned Stark είναι πολύ δυνατός αλλά έτσι όπως την έχει δει με την τιμή του δεν μπορεί να πάρει μέρος σε προκλήσεις ίντριγκας και πάει λέγοντας. Θα υπάρχουν στιγμές που η ροή του παιχνιδιού θα θυμίσει έντονα τα γεγονότα του βιβλίου και αυτό από μόνο του λέει πολλά για το πόσο επιτυχημένα έχουν μεταφέρει τον κόσμο του Martin.

Επίσης και το gameplay ενισχύει το θέμα, καθώς σαν στρατηγός σε μια αμφίρροπη αναμέτρηση καλείσαι να πάρεις δύσκολες αποφάσεις οι οποίες μπορούν να σε οδηγήσουν σε ένα θρίαμβο ή ένα όλεθρο αν δεν είναι καλά υπολογισμένες. Ποιους χαρακτήρες σου θα χρησιμοποιήσεις σε ποιες προκλήσεις, ποιους θα πρέπει να κρατήσεις πίσω, πώς θα αντιδράσει ο αντίπαλος και τι άσσους μπορεί να έχει στο μανίκι του; Το παιχνίδι παίρνει άριστα σε αυτό τον τομέα.

Εν κατακλείδι: Πολύ καλό παιχνίδι. Οι μηχανισμοί του το διαφοροποιούν πολύ από τα αντίστοιχα του είδους ενώ παράλληλα συμβάλουν στην ανάδειξη του θέματος. Εξαιρετική ποιότητα παραγωγής στα γνωστά στάνταρ της FFG. Από την άλλη, όπως και όλα τα LCG το πραγματικό κόστος του παιχνιδιού είναι μεγάλο καθώς σίγουρα θα μπει όποιος το πάρει σε πειρασμό να προσθέσει expansion packs. Αν δε είναι τελειομανής ή θέλει να ασχοληθεί με τουρνουά τότε χρειάζονται εξαρχής 3 φορές το βασικό για να έχει εις τριπλούν τις κάρτες του. Βεβαία όπως προανέφερα και με το βασικό έχεις αρκετό παιχνίδι σε καλή τιμή.

Βαθμολογία:  8 είναι ένα πολύ προσεγμένο παιχνίδι το οποίο τιμάει το όνομα που φέρει και σε καμία περίπτωση δεν είναι μια πρόχειρη προσπάθεια αρμέγματος της αγελάδας του Μάρτιν. Από την άλλη είναι απαιτητικό και έχει όλα όσα λατρεύουν να μισούν οι εχθροί των TCG και LCG.

Κάντε click παρακάτω στο εξώφυλλο του κουτιού του παιχνιδιού για να μεταβείτε στην σελίδα καταχώρησης με περισσότερες πληροφορίες, κριτική για το παιχνίδι και άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες:

Βρείτε τις καλύτερες τιμές, που αλλού?

Σχετικά με Μιχάλης Σμαραγδάκης

Μιχάλης Σμαραγδάκης
Ο Μιχάλης είναι gamer στην καρδιά. Μερικά από τα αγαπημένα του παιχνίδια είναι το Power Grid, Project: ELITE, Puerto Rico, The Pursuit of Happiness, Roll for the Galaxy, Camel Up, Crisis, Patchwork, 7 Wonders Duel, Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island, Tiny Epic Galaxies, The Pillars of the Earth, Among the Stars, Dominion, Power Grid: The First Sparks κ.α.

Δείτε επίσης...

Navegador – How to Play Video

Το Επιτραπαίζουμε ετοίμασε άλλο ένα νέο Video που μας ζητήθηκε να παρουσιάσουμε. Δείτε πρώτοι το …