Βαθμολογία: 7.80
Κατάταξη: 563
Σχεδιαστής | Reiner Knizia |
Παίκτες | 2–5 |
Διάρκεια | 45–60 λεπτά |
Ηλικίες | 12 |
Γλώσσα | Δεν υπάρχει κείμενο μέσα στο παιχνίδι |
Κατηγορία | Ancient (Αρχαιότητας),Mythology (Μυθολογίας),Strategy (Στρατηγικής) |
Εκδόσεις | 999 Games, ABACUSSPIELE, Edge Entertainment, Korea Boardgames, New Games Order, Ravensburger Spieleverlag GmbH, Rio Grande Games, Swan Panasia Co., Windrider Games, alea, Überplay |
Το Ra είναι ένα παιχνίδι δημοπρασιών και συλλογής σετ στην αρχαία Αίγυπτο. Σε κάθε γύρο οι παίκτες α μπορούν να αγοράσουν διάφορα πλακίδια χρησιμοποιώντας τους δείκτες δημοπρασιών τους (ήλιοι). Όταν ένας παίκτης έχει εξαντλήσει όλους τους τους ήλιους, τότε θα περιμένει μέχρι να τελειώσουν και οι υπόλοιποι με τους δικούς τους. Κάτι το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να προσέχουν και να ξοδεύουν σωστά την εν δύναμη αγοραστική τους δύναμη. Στο παιχνίδι θα δημιουργηθεί ένταση και το ενδιαφέρον θα κορυφωθεί στην πορεία μιας και ο γύρος μπορεί να τελειώσει απότομα πριν όλοι οι παίκτες προλάβουν να κερδίσουν 3 ομάδες πλακιδίων για την παρούσα εποχή. Τα διαφορετικά πλακίδια είτε δίνουν απευθείας πόντους, είτε αποτρέπουν από την συγκομιδή αρνητικών πόντων για το τέλος (εφόσον κάποιοι έχουν συγκεκριμένου τύπου πλακίδια στο τέλος κάθε εποχής). Το παιχνίδι διαρκεί 3 εποχές και προσφέρει μια απολαυστική εμπειρία τόσο για νέους παίκτες όσο και για έμπειρους, κυρίως λόγω του γρήγορου ρυθμού του και της μικρής διάρκειας της παρτίδας. Το παιχνίδι πραγματεύεται 1500 χρόνια Αιγυπτιακής ιστορίας και το καταφέρνει περίτεχνα μόλις σε μια ώρα. οι παίκτες προσπαθούν να επεκτείνουν τη δύναμη και τη φήμη τους και μπορούν να το κάνουν αυτό με διάφορους τρόπους: επηρεάζοντας Φαραώ, χτίζοντας μνημεία, καλλιεργώντας τα εύφορα εδάφη γύρω από τον Νείλο, πληρώνοντας τα σέβη τους στους θεούς και προωθώντας την τεχνολογία και τον πολιτισμό. Το Ra είναι ένα παιχνίδι δημοπρασιών και συλλογής σετ όπου οι παίκτες καλούνται να επιλέξουν αν θα πάρουν ρίσκα για να επιβραβευτούν πλουσιοπάροχα ή όχι… Και φυσικά όλα αυτά γίνονται για τη δόξα του θεού του Ηλίου Ra…
Κριτική Παιχνιδιού
Θέμα - 6.5
Ευκολία Εκμάθησης - 8
Διασκέδαση - 8.5
Περιεχόμενα - 7.5
Στρατηγική - 8.5
Απουσία Τύχης - 8
7.8
Καλό
Διαχρονικό παιχνίδι δημοπρασιών από τον γνωστό σχεδιαστή με απλούς και κατανοητούς κανόνες που κρατά το ενδιαφέρον τόσο νέων όσο και έμπειρων παικτών αμείωτο...
Διαβάστε το άρθρο του Παναγιώτη Ζώη στην στήλη του MEEPLE’s CORNER εδώ ή και παρακάτω:
Το Ra είναι ένα παιχνίδι πονταρίσματος για 2 έως 5 παίκτες, ίσως το πιο γνωστό και πιο ψηλά απ’ όλα στην κατάταξη του Board Game Geek από την άτυπη τριλογία με παιχνίδια πονταρίσματος του διάσημου σχεδιαστή Reiner Knizia. Ο χρόνος παιχνιδιού είναι περίπου 60 λεπτά, ανάλογα τον αριθμό των παικτών, με πολύ απλούς κανόνες. Κυκλοφόρησε το 1999 και κέρδισε πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Meeples’ Choice την χρονιά κυκλοφορίας του, μαζί με την αγάπη και την εκτίμηση του κόσμου.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Εδώ θα δούμε τα περιεχόμενα της αγγλικής έκδοσης της Rio Grande, βέβαια το παιχνίδι είναι γλωσσικά ανεξάρτητο κι έχουν εκδοθεί αρκετές εκδόσεις του, με πιο πρόσφατη, την στιγμή που γράφεται το άρθρο εκείνη της Fantasy Flight. Στα άδυτα του αιγυπτιακού κουτίου θα ανακαλύψουμε:
180 Πλακίδια
48 Δείκτες σκοραρίσματος σε διάφορες τιμές
16 Ήλιους (ξύλινα κομμάτια σε τιμές από το 1 έως το 16)
1 Ξύλινη φιγούρα Ra
1 Σακουλάκι
1 Ταμπλώ
1 Φυλλάδιο οδηγιών
ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Στο παιχνίδι διαγωνιζόμαστε στις τρεις διαφορετικές εποχές της αρχαίας Αιγύπτου:
– Παλαιό Βασίλειο (2665-2155 π.Χ.)
– Μέσο Βασίλειο (2130-1650 π.Χ.)
– Νέο Βασίλειο (1555-1080 π.Χ.)
Σε αυτές τις τρεις εποχές (γύρους) που διαρκεί το παιχνίδι προσπαθούμε να αποκτήσουμε πλακίδια από διάφορες πτυχές της αιγυπτιακής ζωής τα οποία στο τέλος κάθε εποχής μας αποφέρουν φήμη. Ο παίκτης με την περισσότερη φήμη στο τέλος είναι ο νικητής.
Τοποθετούμε το ταμπλό του παιχνιδιού στο τραπέζι με τον ήλιο Νο 1 στην θέση του στο κέντρο του ταμπλό. Δύο είναι τα σημαντικά σημεία του ταμπλό, η πάνω σειρά 10 θέσεων πλακιδίων Ra και η κάτω σειρά των 8 θέσεων της δημοπρασίας. Εκεί γίνεται κι όλο το παιχνίδι. Τοποθετούμε όλα τα πλακίδια στο σακουλάκι, έχουμε κοντά στο ταμπλό την φιγούρα του Ra, δίνουμε σε κάθε παίκτη από πλακίδια αξίας 10 πόντων και ανάλογα με τον αριθμό των παικτών δίνουμε τυχαία τους τρεις ήλιους που αντιστοιχούν στον καθένα. Το παιχνίδι είναι έτοιμο να ξεκινήσει.
Πρώτος παίζει ο παίκτης που έχει τον ήλιο με την υψηλότερη αξία. Στην σειρά του μπορεί να εκτελέσει μία εκ των τριών ενεργειών:
- Να τραβήξει ένα πλακίδιο από το σακουλάκι
- Να επικαλεστεί τον θεό Ra
- Να παίξει ένα πλακίδιο θεού (εφόσον έχει ένα στην κατοχή του)
Αν ένας παίκτης δεν έχει ήλιους τότε ο γύρος του έχει τελειώσει. Όταν η σειρά της δημοπρασίας είναι γεμάτη τότε ο παίκτης είναι υποχρεωμένος ή να επικαλεστεί τον Ra ή να παίξει ένα πλακίδιο θεού, αν διαθέτει. Όταν ο ενεργός παίκτης τραβήξει ένα πλακίδιο από το σακουλάκι, το εμφανίζει σε κοινή θέα ώστε όλοι να μπορούν να το δουν. Αν είναι πλακίδιο Ra τότε το τοποθετεί στην συγκεκριμένη σειρά, παίρνει μπροστά του την φιγούρα Ra και ξεκινά δημοπρασία. Αν είναι οτιδήποτε άλλο πλακίδιο τότε το βάζει στην στην σειρά δημοπρασίας. Πάντα τα πλακίδια τοποθετούνται στην πρώτη δυνατή ελεύθερη θέση και όταν παίζουν λιγότεροι από 5 παίκτες οι θέσεις Ra είναι λιγότερες από 10 ανάλογα των αριθμό των παικτών. Ο ενεργός παίκτης μπορεί να επικαλεστεί τον θεό Ra και να ξεκινήσει έτσι από μόνος του μία δημοπρασία. Όπως κι όταν τραβηχτεί πλακίδιο Ra, έτσι κι εδώ λαμβάνει την αντίστοιχη φιγούρα και την τοποθετεί μπροστά του.
Στην περίπτωση που ο ενεργός παίκτης έχει ένα ή περισσότερα πλακίδια θεών στην κατοχή του μπορεί να παίξει ένα ή παραπάνω για να λάβει κατευθείαν από την σειρά δημοπρασίας ένα πλακίδιο για κάθε θεό που χρησιμοποίησε. Η θεότητα φεύγει τελείως από το παιχνίδι και δεν επιτρέπεται στην επιλογή να διαλέξουμε άλλο πλακίδιο θεού ή να πάρουμε πλακίδιο από την σειρά Ra. Ας δούμε λίγο το βασικό στοιχείο του παιχνιδιού και του είδους το οποίο αντιπροσωπεύει, που δεν το αναλύσαμε προηγουμένως. Πάντα οι δημοπρασίες, ανεξάρτητα πως ξεκίνησαν, αρχίζουν από τον παίκτη στα αριστερά του ενεργού. Οι παίκτες έχουν δικαίωμα να πάνε πάσο, αν το κάνουν όλοι διαδοχικά τότε όλα τα πλακίδια δημοπρασίας αφαιρούνται από το παιχνίδι. Ο μοναδικός που δεν έχει δικαίωμα να πάει πάσο είναι εκείνος που ξεκίνησε την δημοπρασία επικαλώντας τον θεό Ra. Η μοναδική εξαίρεση εδώ είναι, αν είναι γεμάτη η σειρά δημοπρασίας με 8 πλακίδια κι ο ενεργός παίκτης επικαλεστεί τον Ra, μιας και δεν μπορεί να τραβήξει άλλο πλακίδιο, δεν είναι υποχρεωμένος να ποντάρει αν όλοι πάνε πάσο. Μόνο όσοι παίκτες έχουν διαθέσιμους ήλιους μπορούν να ποντάρουν στις δημοπρασίες. Ο μεγαλύτερος πλειοδότης λαμβάνει υποχρεωτικά όλα τα πλακίδια που βρίσκονται στο χώρο δημοπρασίας και τον ήλιο που βρίσκεται στο κέντρο, τοποθετώντας τον ήλιο που πόνταρε ο ίδιος, ανοιχτό στην θέση του. Αυτόν που λαμβάνει τον γυρίζει ανάποδα και θα τον έχει διαθέσιμο στον επόμενο γύρο. Βλέπουμε λοιπόν λόγω των ήλιων, ότι οι παίκτες έχουν ορισμένο αριθμό δημοπρασιών που έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν, τέσσερις για παιχνίδι 2-3 παικτών και τρεις όταν παίζουν 4-5 παίκτες. Βασικότατο στοιχείο που κάνει την σκέψη του τι και αν θα ποντάρουμε πολύ πιο δύσκολη. Επίσης, εμποδίζει τυχόν παίκτες που έχουν περισσότερα χρήματα από τους υπόλοιπους, όπως σε πολλά αντίστοιχα παιχνίδια του είδους, να ποντάρουν συνεχώς και να διευρύνεται έτσι το χάσμα μεταξύ των συμμετεχόντων.
Όπως αναφέραμε, όταν ένας παίκτης δεν έχει άλλους ήλιους διαθέσιμους η σειρά του έχει τελειώσει για την συγκεκριμένη εποχή. Έτσι όλο και λιγότεροι παίκτες διαγωνίζονται για τα πλακίδια. Όταν ο τελευταίος παίκτης παίξει τον τελευταίο διαθέσιμο ήλιο του τότε όλα τα πλακίδια Ra φεύγουν από το παιχνίδι και ο ήλιος που άφησε, όταν κέρδισε την δημοπρασία στην μέση του ταμπλό, μένει για την επόμενη εποχή. Η εποχή επίσης τελειώνει αμέσως όταν γεμίσει πλήρως η σειρά Ra. Αυτός ο αριθμός θέσεων όπως είπαμε είναι μεταβλητός ανάλογα τον αριθμό των παικτών. Σε αυτή την περίπτωση, τα πλακίδια Ra και δημοπρασίας φεύγουν από το παιχνίδι κι ο γύρος τελειώνει άμεσα. Οι ήλιοι που έχουν μείνει χωρίς να χρησιμοποιηθούν θα μείνουν ως έχουν για τη νέα εποχή. Θα ήταν καλό, για όσους τουλάχιστον έχουν την συγκεκριμένη έκδοση, να εκτυπώσουν κάποια βοηθήματα για τους παίκτες, προσωπικά πιστεύω πως βοηθάει στην τακτοποίηση των πλακιδίων και στο να ξέρει ο καθένας τι διαθέτει. Σε άλλη περίπτωση το εγχειρίδιο προτείνει την τακτοποίηση των πλακιδίων σε 5 σειρές όπως παρακάτω:
- Ήλιοι και θεότητες
- Φαραώ
- Νείλος και πλημμύρες
- Πολιτισμός και χρυσός
- Μνημεία
Ωραία όλα αυτά αλλά μένει να πούμε κι ένα ακόμη έξυπνο στοιχείο του παιχνιδιού κι ο λόγος που μπορεί να θέλουν οι περισσότεροι ή ακόμη κι όλοι, να πάνε πάσο στις δημοπρασίες του παιχνιδιού. Υπάρχουν 10 πλακίδια καταστροφών εντός τα οποία θα κάνουν την ζωή πιο δύσκολη στους παίκτες, κάποια καταστρέφουν μνημεία, άλλα «παίρνουν στον άλλο κόσμο, του Anubis» τους Φαραώ, μερικά προκαλούν ξηρασία διώχνοντας τις πλημμύρες κι άλλα δεν αφήνουν τον πολιτισμό να εξελιχθεί. Αποκτώντας κάποιο ή κάποια από αυτά τα πλακίδια ο παίκτης αναγκαστικά χάνει ένα προς δύο σε αναλογία πλακίδια από τα δικά του, αν έχει φυσικά, στην εκάστοτε κατηγορία που συμβαίνει η καταστροφή. Αυτά τα πλακίδια, αφού προκαλέσουν το χάος φεύγουν από το παιχνίδι, παίρνοντας μαζί τους θύματα της καταστροφής τους.
Στο τέλος κάθε εποχής τα πλακίδια που έχει ο κάθε παίκτης σκοράρονται, μερικά φεύγουν από το παιχνίδι ενώ άλλα παραμένουν, οι ήλιοι που ήταν ανάποδα γυρίζουν στην κανονική τους θέση κι ο έχων τον μεγαλύτερο ήλιο ξεκινά την επόμενη εποχή. Εν τάχει, οι πόντοι έχουν ως εξής:
- Θεοί: 2 πόντους ο καθένας κι αφαιρούνται από το παιχνίδι
- Φαραώ: 5 πόντους σε όποιον έχει τους πιο πολλούς και -2 σε όποιον έχει τους λιγότερους. Σε περίπτωση ισοβαθμίας κάποιων παικτών τότε ο καθένας λαμβάνει ή χάνει τους ίδιους που αναφέραμε, ενώ αν όλοι οι παίκτες έχουν τον ίδιο αριθμό δεν παίρνουν τίποτα. Μένουν για την επόμενη εποχή.
- Νείλος: Ένα πόντο για κάθε Νείλο με την προϋπόθεση ότι ο παίκτης έχει τουλάχιστον μία πλημμύρα (η οποία παίρνει κι αυτή ένα πόντο). Αν δεν έχει καμία πλημμύρα δεν σκοράρει τίποτα. Οι πλημμύρες αφαιρούνται στο τέλος της εποχής, οι Νείλοι μένουν.
- Πολιτισμός: Όποιος παίκτης δεν έχει ούτε ένα πλακίδιο πολιτισμού χάνει 5 πόντους. Αν έχει τρία διαφορετικά λαμβάνει 5 πόντους, 10 για τέσσερα διαφορετικά κι αν έχει και τα πέντε τότε παίρνει 15 πόντους. Δεν παίζει ρόλο αν έχει πολλαπλά από ένα ή από περισσότερα, οι πόντοι είναι οι ίδιοι. Στο τέλος της εποχής αφαιρούνται.
- Χρυσός: 3 πόντους για τον καθένα και φεύγουν απ’ το παιχνίδι.
- Μνημεία: Σκοράρονται μόνο στο τέλος της 3ης εποχής, δηλαδή στο τέλος του παιχνιδιού. Μένουν φυσικά στο παιχνίδι σε κάθε γύρο και σκοράρουν 1 πόντο για κάθε διαφορετικό μνημείο για έως έξι μνημεία, 10 πόντους αν κάποιος έχει επτά μνημεία, ενώ αν έχει και τα οκτώ λαμβάνει 15 πόντους. Επιπρόσθετα, για κάθε τρία ίδια μνημεία κερδίζει 5 πόντους, 10 για τέσσερα ίδια και 15 αν έχει και τα πέντε από το ίδιο μνημείο.
- Ήλιοι: Όπως και τα μνημεία, έτσι κι οι ήλιοι σκοράρονται στο τέλος της 3ης εποχής. Οι παίκτες μετρούν τους ήλιους τους, ο παίκτης με το μεγαλύτερο άθροισμα λαμβάνει 5 πόντους, ενώ εκείνος με το μικρότερο χάνει 5. Αν υπάρχουν ισοβαθμίες, λύνονται ακριβώς όπως αναφέραμε στους Φαραώ παραπάνω.
Μόλις τελειώσει το σκοράρισμα της 3ης εποχής το παιχνίδι τελειώνει. Οι παίκτες μετρούν τους πόντους τους κι όποιος έχει τους περισσότερους κερδίζει. Σε περίπτωση ισοβαθμίας νικητής είναι εκείνος που έχει τον μεγαλύτερο ήλιο.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΓΝΩΜΗ
Πρόκειται περί ενός αριστουργηματικού παιχνιδιού, πολύ απλό σαν ιδέα, με εύκολους κανόνες, γρήγορο τρόπο παιχνιδιού που δεν κουράζει και είναι τρομερά εθιστικό. Παίζει εξαιρετικά με οποιονδήποτε αριθμό παικτών κι είναι πραγματικά από τα μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού παιχνίδια πονταρίσματος που το κάνει αυτό, ιδιαίτερα όταν λέμε για παιχνίδι δύο παικτών που συνήθως είναι ανέφικτο για το είδος. Το θέμα του θα μπορούσε να είναι μεν οτιδήποτε, αλλά όμως κερδίζει πόντους από την όμορφή παρουσίαση. Δε βγάζει φυσικά τόσο καλά το θέμα όσο το Modern Art, που προσωπικά πιστεύω είναι ο μόνος ανταγωνιστής του στον τομέα των απλών παιχνιδιών πονταρίσματος, αλλά είναι ένα εκ των παιχνιδιών που χρειάζεται να έχει μία πλήρης συλλογή επιτραπέζιων.
Κριτική Παιχνιδιού
Θέμα - 6.5
Ευκολία Εκμάθησης - 8
Διασκέδαση - 8.5
Περιεχόμενα - 7.5
Στρατηγική - 8.5
Απουσία Τύχης - 8
7.8
Καλό
Διαχρονικό παιχνίδι δημοπρασιών από τον γνωστό σχεδιαστή με απλούς και κατανοητούς κανόνες που κρατά το ενδιαφέρον τόσο νέων όσο και έμπειρων παικτών αμείωτο...
- 1 Eight-Page Rule Booklet
- 1 Game Board
- 1 Cloth Bag with drawstring
- 1 Ra Figure
- 16 Sun Tokens (numbered 1 to 16)
- 48 VP Tablets (10 x 1-point, 8 x 2-point, 20 x 5-point, 10 x 10-point)
- 180 Tiles:
- 30 Ra Tiles
- 8 God Tiles (Anubis, Bastet, Chnum, Horus, Seth, Sobek, Thoth, Uto)
- 25 Pharaohs Tiles
- 2 Funerals Tiles
- 25 Nile Tiles
- 12 Floods Tiles
- 2 Droughts Tiles
- 25 Civilizations Tiles (5 agriculture, 5 art, 5 astronomy, 5 religion, 5 writing)
- 4 Unrest Tiles
- 5 Gold Tiles
- 40 Monuments Tiles (5 fortress, 5 obelisk, 5 palace, 5 pyramid, 5 sphinx, 5 statues, 5 step pyramid, 5 temple)
- 2 Earthquakes Tiles
Σχεδιαστής | Reiner Knizia |
Εικονογράφηση | Allison Kline, Franz Vohwinkel |
Εκδόσεις | 999 Games, ABACUSSPIELE, Edge Entertainment, Korea Boardgames, New Games Order, Ravensburger Spieleverlag GmbH, Rio Grande Games, Swan Panasia Co., Windrider Games, alea, Überplay |
Χρονιά | 1999 |
Αριθμός Παικτών | 2–5 |
Προτείνεται για | 3–4 παίκτες |
Διάρκεια | 45–60 λεπτά |
Ηλικίες | 12 |
Εξάρτηση από γλώσσα | Δεν υπάρχει κείμενο μέσα στο παιχνίδι |
Κύρια Ονομασία | Ra |
Εναλλακτικές Ονομασίες | |
Κατηγορία | Ancient (Αρχαιότητας), Mythology (Μυθολογίας), Strategy (Στρατηγικής) |
Μηχανισμοί | Auction and Bidding (Δημοπρασίας και Πονταρίσματος), Press Your Luck (Πίεσε την Τύχη Σου), Set Collection (Συλλογή Σετ) |
Βραβεία | 2000 International Gamers Awards - General Strategy; Multi-player Nominee |
Παίξτε το Online | |
Κανόνες (Αγγλικά) | |
Κανόνες (Ελληνικά) |
