Βαθμολογία: 8.60
Κατάταξη: 114
Σχεδιαστής | R. Eric Reuss |
Παίκτες | 1–4 |
Διάρκεια | 90–120 λεπτά |
Ηλικίες | 13 |
Γλώσσα | Εκτενής χρήση κειμένου, Πλήρης μετάφραση απαραίτητη |
Κατηγορία | Environmental (Περιβάλλον),Fantasy (Φαντασίας),Fighting (Μάχης),Mythology (Μυθολογίας),Renaissance (Αναγέννησης),Solo (Για έναν παίκτη),Strategy (Στρατηγικής),Territory Building (Κτισίματος Περιοχών) |
Εκδόσεις | Greater Than Games, Intrafin Games, Pegasus Spiele |
Στα πιο απόμακρα μέρη του κόσμου η μαγεία υπάρχει ακόμα, με την μορφή πνευμάτων της γης, του ουρανού και κάθε τι φυσικού στον κόσμο. Καθώς οι μεγάλες δυνάμεις τις Ευρώπης, της εποχής, αποκτάν ακόμα μεγαλύτερη εμβέλεια, θα φτάσουν αναμφισβήτητα σε κάποιο από αυτά τα απόμακρα μέρη όπου τα πνεύματα αυτά ακόμα κρατάνε δύναμη. Όταν θα γίνει αυτό η σύγκρουση θα είναι αναπόφευκτη, ανάμεσα στους εισβολείς που θέλουν να δημιουργήσουν νέες αποικίες και στα πνεύματα που θέλουν να προστατεύσουν το νησί τους και τους ντόπιους ιθαγενείς. Το Spirit Island είναι ένα πολύπλοκο αλλά θεματικό παιχνίδι συνεργασίας όπου οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο κάποιων πνευμάτων των στοιχείων της φύσης και προσπαθούν να υπερασπιστούν το νησί τους από τις δυνάμεις των εισβολέων που έρχονται να δημιουργήσουν νέες αποικίες. Το κάθε πνεύμα έχει διαφορετικές και πολύ στοχευμένες δυνάμεις σε σχέση με τα υπόλοιπα. Κάθε γύρο οι παίκτες ταυτόχρονα επιλέγουν κάποιες από τις κάρτες τους για να παίξουν στο παιχνίδι, πληρώνοντας φυσικά την κατάλληλη ενέργεια. Κάνοντας σωστό συνδυασμό των καρτών τους, ταιριάζοντας τα στοιχεία της φύσης τους με αυτά των καρτών, μπορούν να ξεκλειδώσουν ακόμα πιο δυνατές ενέργειες και να καταφέρουν με αυτόν τον τρόπο να υπερασπιστούν το νησί καλύτερα στο γύρο τους. Οι κάρτες των πνευμάτων μπορούν να έχουν άμεση εκτέλεση (πριν τη φάση των εισβολέων) ή καθυστερημένη επίδραση (μετά την φάση των εισβολέων) απαιτώντας περισσότερο σχεδιασμό για να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στη φάση των πνευμάτων, τα πνεύματα κερδίσουν ενέργεια και επιλέγουν πως να τη ξοδέψουν. Οι εισβολείς επεκτείνονται επάνω στον χάρτη του νησιού με έναν σχεδόν προβλεπόμενο τρόπο. Σε κάθε γύρο εξερευνούν κάποιες περιοχές συγκεκριμένου είδους, στον επόμενο γύρο χτίζουν σε αυτές τις περιοχές μικρές και μεγάλες πόλεις και στον επόμενο επιτίθενται εκεί φέρνοντας καταστροφή και στοχεύοντας τους ντόπιους. Στη συνέχεια οι ντόπιοι αντεπιτίθενται και βοηθάνε τα πνεύματα στο έργο τους απέναντι στους εισβολείς. Το παιχνίδι κλιμακώνεται καθώς τα πνεύματα (παίκτες) επεκτείνουν την παρουσία τους σε όλο το νησί και παράλληλα αποκτάν περισσότερες και πιο δυνατές ιδιότητες ενώ παράλληλα οι εισβολείς εντύνουν τις προσπάθειες τους. Για να κερδίσουν οι παίκτες θα πρέπει στην αρχή του γύρου να έχουν εξαφανίσει κάθε οικισμό και πόλη από τον χάρτη. Καθώς τα πνεύματα φοβίζουν περισσότερο τους εισβολείς, η δουλειά τους γίνεται ευκολότερη και θα τρέξουν να σωθούν ακόμα και αν κάποιοι οικισμοί ή πόλεις παραμένουν στο παιχνίδι, λόγω τρόμου. Αντίστοιχα οι παίκτες χάνου στο παιχνίδι αν κάποιο πνεύμα εξολοθρευτεί τελείως ή αν όλα οι δείκτες καταστροφής (blight) μπουν στο χάρτη ή αν η τράπουλα εισβολής εξαντληθεί πριν να επιτευχθεί η νίκη. Το παιχνίδι έρχεται με επιπλέον τρόπους να παίξει κανείς όπως μάχη ενάντια σε μια Γαλλική αγροτική αποικία, ή μια απόμακρη Βρετανική. Κάθε αλλαγή αλλάζει με συγκεκριμένους τρόπους το παιχνίδι, προσφέροντας επιπλέον επιλογές και διαφορετικά μονοπάτια αλλά και επίπεδα δυσκολίας, καθώς οι παίκτες γίνονται πιο ικανοί…
Κριτική Παιχνιδού
Θέμα - 8.5
Ευκολία Εκμάθησης - 8
Διασκέδαση - 8.5
Περιεχόμενα - 9
Στρατηγική - 9
Απουσία Τύχης - 8.5
8.6
Πολύ Καλό
Καλοστημένο παιχνίδι συνεργασίας με όμορφο και δυνατό θέμα, όπου οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο πνευμάτων που προσπαθούν να προστατέψουν το νησί από τους εισβολείς...
Διαβάστε το άρθρο του Αχιλλέα Γαρυφάλου στην στήλη του ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ & ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ εδώ ή και παρακάτω:
Φιλές και φίλοι του επιτραπαίζουμε καλησπέρα σας! Όλοι εμείς οι fan των επιτραπέζιων χαιρόμαστε εις διπλούν γιατί 1ον θα έχουμε περισσότερο χρόνο να παίξουμε με την παρέα μας και 2ον όλο και θα αγοράσουμε κάνα καινούριο παιχνίδι αυτές τις μέρες! Αυτό το μήνα λοιπόν θα μιλήσω για ένα συνεργατικό παιχνίδι με πνεύματα το οποίο είναι εξαιρετικό, αλλά και αρκετά δύσκολο ως προς το να κερδηθεί. Ο λόγος για το μοναδικό Spirit Island.
Στο Spirit Island 1-4 παίχτες παίρνουν τον ρολό κάποιων πνευμάτων με σκοπό να τρομοκρατήσουν τους εισβολείς που μπουκάρουν στο νησί έτσι ώστε να το προστατέψουν. Κάθε πνεύμα έχει μοναδικά χαρακτηριστικά και μοναδικό τρόπο παιξίματος. Έτσι για παράδειγμα το πνεύμα του νερού φέρνει tsunami στις γύρω περιοχές και είναι πιο επιθετικό από το πνεύμα της γης το οποίο προστατεύει την μόλυνση που δημιουργούν οι εισβολείς χρίζοντας σπίτια και πόλεις. Το ταμπλό του παιχνιδιού αποτελείται από τόσα πλακίδια όσο είναι ο αριθμός των παιχτών τα όποια ενώνονται μεταξύ τους και κάθε πλακίδιο απεικονίζει πάνω του 9 περιοχές οι όποιες χωρίζονται ως έξης: 2 ζούγκλες-δάση, 2 έρημους, 2 βιότοπους, 2 βουνά κι έναν ωκεανό οπού είναι το σημείο από το οποίο και καλά καταφθάνουν οι εισβολείς στο νησί μας. Στόχος μας λοιπόν για να νικήσουμε είναι να τρομοκρατήσουμε τους εισβολείς. Όσο πιο τρομοκρατημένοι οι εισβολείς τόσο πιο εύκολος ο στόχος νίκης μας. Έτσι αν το επίπεδο τρόμου (ναι έχει κι απ αυτό) των εισβολέων είναι 1 τότε για να νικήσουμε πρέπει να εξαλείψουμε από ολόκληρο το ταμπλό κάθε εξερευνητή εισβολέα, κωμόπολη και πολύ. Στο 2ο επίπεδο τρόμου μας αρκεί να εξαλείψουμε τις κωμοπόλεις και τις πόλεις ενώ στο 3ο επίπεδο τρόμου μας αρκεί να εξαφανίσουμε τις πόλεις.
Από την άλλη πλευρά οι εισβολείς έρχονται στο νησί με σκοπό να το αποικήσουν και να χτισθούν αρχικά κωμοπόλεις κι εν συνεχεία μεγάλες πόλεις. Οι εισβολείς θα καταφέρουν να νικήσουν αν οποιοδήποτε από τα πνεύματα καταστραφεί (δεν έχει δηλαδή παρουσία πάνω στο ταμπλό), αν τοποθετηθούν όλοι οι δείκτες ξηρασίας-μόλυνσης πάνω στο ταμπλό (Τότε θεματικά έχει πάθει ανεπανόρθωτη ζημιά το νησί και δεν μπορούμε να το σώσουμε). Και τέλος αν τελειώσει ο χρόνος που αντικατοπτρίζεται από ένα deck καρτών. Θεματικά τότε οι εισβολείς έχουν εξαπλωθεί παντού και πλέον τα πνεύματα δεν μπορούν να σώσουν το νησί. Οι κάρτες αυτές απεικονίζουν τις περιοχές του νησιού που είπαμε παραπάνω (δάση, βιότοπους, βουνά) και ανοίγουν κάθε γύρο ώστε να μας δείξουν σε ποιες περιοχές θα καταστρέψουν, θα χτισθούν και θα εξερευνήσουν στην φάση των εισβολέων οι εισβολείς (θα δούμε παρακάτω περισσότερες λεπτομέρειες).
Πάμε όμως να δούμε λίγο πιο αναλυτικά το παιχνίδι: Κάθε πνεύμα δηλώνει την παρουσία του πάνω στο ταμπλό μέσω κάποιων ξύλινων δίσκων τους οποίους εξαπλώνει σε γειτονικές θέσεις από εκεί που βρίσκεται ώστε να μπορέσει να έχει παρουσία και να επεμβαίνει σε περισσότερες τοποθεσίες στο νησί. Κάθε πνεύμα μπορεί να έχει απλή παρουσία (συμβολίζεται με έναν δίσκο ανά περιοχή) ή έντονη παρουσία (οπού συμβολίζεται με 2 και πάνω δίσκους στην ιδία περιοχή). Αυτό έχει να κάνει με το είδος των καρτών που μπορεί να παίζει κάθε πνεύμα. Υπάρχουν αρκετές κάρτες και ιδιότητες οι όποιες ζητάνε να υπάρχει έντονη παρουσία για να παιχτούν. Πάμε όμως να δούμε πως παίζεται ένας γύρος παιχνιδιού.
Κάθε γύρος λοιπόν χωρίζεται στις παρακάτω φάσεις:
- Φάση πνευμάτων
- Φάση γρήγορης παρέμβασης
- Φάση εισβολέων
- Φάση αργής παρέμβασης
- Καθάρισμα φάσης (τέλος γύρου πιο άπλα)
Στη φάση πνευμάτων κάθε πνεύμα κάνει τα έξης με την ακόλουθη σειρά:
1) Αναπτύσσεται: Κάθε πνεύμα έχει ένα προσωπικό ταμπλό που έχει γραμμένα πάνω του όλες τις μοναδικές του ιδιότητες, τα στατιστικά του καθώς και τους τρόπους ανάπτυξης που έχει το κάθε πνεύμα, έχει 3-4 επιλογές ανάπτυξης που είναι πάνω κάτω οι έξης:
- Να προσθέσει παρουσία στο ταμπλό. Αυτό γίνεται αφαιρώντας τόσους δίσκους από το προσωπικό ταμπλό και τοποθετώντας τους οπού έχει παρουσία στο ταμπλό ή σε γειτονικές περιοχές.
- Να κερδίσει έναν συγκεκριμένο αριθμό από ενεργεία η όποια χρησιμοποιείται για να παιχτούν αργότερα οι κάρτες.
- Να πάρει μια δυνατή κάρτα από ένα από τα δυο deck που υπάρχουν. Το ένα είναι οι άπλες δυνάμεις και το άλλο οι πιο δυνατές. Από οποίο deck και να επιλέξει τραβάει 4 κάρτες τις κοιτάζει και κρατεί την μια. Αν όμως πήρε κάρτα από το δυνατό deck τότε πρέπει υποχρεωτικά να πετάξει μόνιμα μια κάρτα που ήδη είχε. Αυτός εάν κι ένας τρόπος να ξεφορτωθείς προς τη μέση του παιχνιδιού κάποιες κάρτες που πλέον δεν είναι τόσο δυνατές.
- Και τέλος να πάρει πίσω στα χέρια του όσες κάρτες έχει παίξει σε προηγούμενους γύρους. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να πάρεις πίσω τις κάρτες. Μπορούν τα πνεύματα να το κάνουν οποιαδήποτε στιγμή κι όχι υποχρεωτικά όταν τελειώσουν όλες οι κάρτες.
2) Αφού αναπτυχθεί το πνεύμα με τους τρόπους που είπαμε παραπάνω εν συνεχεία κερδίζει ενεργεία τόση όση έχει αποκαλυφθεί στο προσωπικό ταμπλό του. Το ταμπλό έχει 2 σειρές οπού καλύπτονται από δίσκους. Η μια δείχνει το πόσες κάρτες μπορεί να παίξει σε κάθε γύρο το πνεύμα κι η άλλη το ποσό ενεργεία θα παίρνει. Όσο αναπτύσσεται το πνεύμα και τοποθετεί δείκτες στο ταμπλό τόσο μεγαλώνουν αυτά τα νούμερα καθώς αποκαλύπτονται νέα και μεγαλύτερα νούμερα κάτω από τους δίσκους που υπήρχαν εκεί πριν αναπτυχθεί.
3) Πληρώνει και παίζει τόσες κάρτες όσες θέλει με μέγιστο τον αριθμό φυσικά που αναγράφεται στο προσωπικό ταμπλό του.
Στη φάση γρήγορης παρέμβασης επιλύονται όλες οι κάρτες όλων των πνευμάτων που έχουν το σύμβολο ότι παίζουν γρήγορα (fast spells) με όποια σειρά επιθυμούν οι παίχτες. Δε θα επεκταθώ σε λεπτομέρειες καθώς οι κάρτες κι οι επιλογές είναι πάρα πολλές. Πάντως ενδεικτικά αυτές οι κάρτες είτε προκαλούν τρόμο ή ζημιά στους εισβολείς , είτε βάζουν άμυνα στη γη για να μη ξεραθεί, είτε κουνάν δείκτες παρουσίας τους τα πνεύματα, είτε κουνάν τους ντόπιους ιθαγενείς του νησιού οι όποιοι αποτελούν την τελευταία άμυνα των πνευμάτων. Εν συνεχεία περνάμε στη φάση εισβολέων η όποια απαρτίζεται από τις έξης 3 υπό-φάσεις:
- Καταστροφή
- Χτίσιμο
- Εξερεύνηση
Αρχικά να σημειώσουμε ότι το deck καρτών που υπάρχει στο παιχνίδι και υποδηλώνει και τον χρόνο χρησιμοποιείται εδώ και κάθε γύρο ανοίγει μια νέα κάρτα που μας δείχνει το σημείο το οποίο θα επηρεαστεί από τις ενέργειες των εισβολέων μελλοντικά.
Στη φάση της καταστροφής λοιπόν οι εισβολείς προκαλούν ζημιά στο νησί και τους ντόπιους ιθαγενείς που βρίσκονται σε όλες τις περιοχές εδάφους του νησιού που απεικονίζει η κάρτα. Έτσι αν η κάρτα που βρίσκεται στο κεντρικό ταμπλό των εισβολέων μας λέει για παράδειγμα δάση, όλοι οι εισβολείς που βρίσκονται στα δάση θα κάνουν ζημιά στα δάση αυτά και σε οποίους ντόπιους ιθαγενείς βρίσκονται σε εκείνο το σημείο. Αν πάραυτα οι ντόπιοι ιθαγενείς δεν εξοντωθούν από αυτήν την επίθεση (η τέλος πάντων όσοι επιζήσουν αν κάποιοι εξοντωθούν) τότε αντεπιτίθενται με σκοπό να προκαλέσουν αυτοί ζημιά στους εισβολείς.
Στη φάση του χτισίματος και σε κάθε περιοχή ολοκλήρου του νησιού οπού απεικονίζεται ο συγκεκριμένος τύπος εδάφους, αν σ αυτό το έδαφος υπάρχουν εισβολείς θα χτισθούν ως έξης: Αν υπάρχουν περισσότερες κωμοπόλεις από πόλεις θα χτισθούν μια πόλη, διαφορετικά σε κάθε άλλη περίπτωση θα χτίσουν μια κωμόπολη. Στη φάση εξερεύνησης λοιπόν ανοίγουμε την πάνω κάρτα από το deck των εισβολέων και σε κάθε περιοχή του νησιού που απεικονίζει η κάρτα αυτή προσθέτουμε έναν και μονό έναν εξερευνητή εισβολέα :
- Σε κάθε περιοχή που έχει πόλη ή κωμόπολη
- Σε κάθε περιοχή γειτονικά από πόλη ή κωμόπολη ή τον ωκεανό.
Τέλος προχώρημα τις κάρτες μια θέση μπροστά έτσι ώστε στον επόμενο γύρο τους οι εισβολείς να χτισθούν εκεί που εξερεύνησαν αυτό το γύρο και να καταστρέψουν εκεί που έχτισαν αυτό το γύρο. Βλέπετε και μονοί σας ποσό μα ποσό θεματικό είναι όλο αυτό καθώς πρώτα ανακαλύπτουν, μετά χτίζουν και φυσικά μετά οπού υπάρχει οικισμός έρχεται και η καταστροφή…
Στη φάση αργής παρέμβασης παίζουν όλες οι κάρτες των πνευμάτων που έχουν το σύμβολο αυτό (slow spells) κατά τον ίδιο τρόπο με τη φάση γρήγορης παρέμβασης. Τέλος στη φάση καθαρισμού απλώς όλες οι κάρτες που παίχτηκαν πηγαίνουν στο προσωπικό discard pile κάθε πνεύματος και μπορούν να παρθούν πίσω όπως είπαμε μονό στην φάση ανάπτυξης με τη συγκεκριμένη επιλογή και λήγουν όλες οι ιδιότητες οι όποιες έχουν ισχύ για έναν μονό γύρο. Αυτό συνεχίζεται από γύρο σε γύρο έως ότου είτε οι εισβολείς επικρατήσουν, είτε τα πνεύματα μας καταφέρουν τον σκοπό νίκης τους που εξαρτάται από το επίπεδο τρόμου όπως είπαμε. Σε πολύ γενικές γραμμές αυτό είναι το παιχνίδι. Σίγουρα αδικείται από την παρουσίαση καθώς οι ιδιότητες και αυτά που κάνουν οι κάρτες δεν μπορούν να περιγράφουν με λόγια κι εκεί είναι όλη η μαγεία του παιχνιδιού. Επιπλέον να σημειωθεί ότι το παιχνίδι έχει πολλά επίπεδα δυσκολίας και αρκετά πνεύματα τα όποια μπορείς να επιλέξεις έτσι ώστε κανένα παιχνίδι να μην είναι ίδιο με το προηγούμενο.
Συνοψίζοντας λοιπόν το Spirit Island είναι ένα παιχνίδι που αξίζει να έχει θέση σε κάθε συλλογή (ναι το λέω ακόμα κι εγώ που δεν είμαι φίλος των συνεργατικών), βγάζει απίστευτα το θέμα του, είναι αρκετά σφιχτό και δύσκολο ως παιχνίδι καθώς δεν συγχωρεί λάθη και ο παράγοντας τύχη δεν επηρεάζει σχεδόν καθόλου. Το ταμπλό και τα περιεχόμενα είναι μέτρια προς καλά σε παράγωγη και ο χρόνος που παίρνει είναι κοντά στις 2,5 ώρες άρα δεν είναι απαγορευτικός. Ειλικρινά δεν βρίσκω τίποτα αρνητικό στο παιχνίδι όσο κι αν ψάχνω. Σίγουρα μπορεί από κάποιο σημείο και μετά να καταντήσει λίγο βαρετό, όμως αυτά είναι γούστα προσωπικά αλλά σίγουρα παικτικά είναι ένα αραιότατο παιχνίδι.
Τι λέτε λοιπόν φίλοι μου? Θα ενταχθείτε μαζί μας να βοηθήσουμε τα πνεύματα να απομακρύνουν τους εισβολείς? Η απόφαση δική σας… Καλές παρτίδες σε όλους με υγεία.
Κριτική Παιχνιδού
Θέμα - 8.5
Ευκολία Εκμάθησης - 8
Διασκέδαση - 8.5
Περιεχόμενα - 9
Στρατηγική - 9
Απουσία Τύχης - 8.5
8.6
Πολύ Καλό
Καλοστημένο παιχνίδι συνεργασίας με όμορφο και δυνατό θέμα, όπου οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο πνευμάτων που προσπαθούν να προστατέψουν το νησί από τους εισβολείς...
