Κεντρική / Board Games / WHAT’S NEW? – Sid Meier’s Civilization Νέα Εποχή
Δείτε τι καινούργιο, μόλις έφτασε...

WHAT’S NEW? – Sid Meier’s Civilization Νέα Εποχή

To Sid Meier’s Civilization ως video game στο PC σίγουρα δε θέλει συστάσεις. Οι περισσότεροι από εμάς με τον έναν ή τον άλλον τρόπο έχουμε παίξει κάπου, κάπως, κάποτε μια έκδοση αυτού του δημοφιλούς παιχνιδιού. Η ιδέα της μεταφορά του σε επιτραπέζια έκδοση δεν είναι καινούργια μιας και ένα άλλο πετυχημένο παιχνίδι το έχει ήδη κάνει στο παρελθόν το 2014 με τίτλο Sid Meier’s Civilization: The Board Game.

Εκείνο το παιχνίδι αν και εξαιρετικό στο είδος του, έπεφτε δυστυχώς στην παγίδα να προσπαθήσει να μεταφέρει όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία από το ηλεκτρονικό παιχνίδι στο τραπέζι, με αποτέλεσμα αφενός μεν να κρατάει αρκετές ώρες, αφετέρου να βγάζει μια δυσκίνητη αίσθηση στην ανάπτυξη μιας και ο χρόνος αναμονής ανάμεσα στους παίκτες ήταν αρκετά υψηλός. Προσοχή, σε καμία περίπτωση δε λέμε ότι το παλιό Civ δεν ήταν εξαιρετικό επιτραπέζιο παιχνίδι το αντίθετο μάλιστα ωστόσο αρκετά πολύπλοκο και δυσπρόσιτο για τους περισσότερους. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία Fantasy Flight έχει αποτυπώσει το στίγμα της παγκόσμια με μια προσπάθεια να βγάλει περισσότερο streamlined εκδόσεις για πετυχημένα της παιχνίδια και αυτό το είδαμε κυρίως με επόμενες εκδόσεις παιχνιδιών. Εδώ ωστόσο το Sid Meier’s Civilization Νέα Εποχή, που κυκλοφορεί στη χώρα μας από την Κάισσα, τολμάει με κάτι νέο, ένα νέο παιχνίδι τελείως αυτόνομο από το προηγούμενο που παίζει σε πολύ λιγότερο χρόνο, έχει εντελώς διαφορετικούς μηχανισμούς και προσπαθεί όχι να αποδώσει στο 100% τον τίτλο του Sid Meier’s Civilization ωστόσο να το προσεγγίσει ικανοποιητικά.

Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι πολλοί έχουν σπεύσει να κατηγορήσουν τον νέο παιχνίδι ότι δε θυμίζει Sid Meier’s Civilization και ότι σε τίποτα δεν μοιάζει με το προηγούμενο. Να πούμε σε αυτό το σημείο ότι δεν είναι αυτός ο σκοπός τους και μην πέσετε στην παγίδα των πολλών να κάνετε συγκρίσεις για θα ενδεχομένως να επηρεαστείτε στο να βγάλετε λάθος συμπεράσματα και να προσπεράσετε κάτι το οποίο πιστεύουμε ότι αποτελεί ένα καταπληκτικό δείγμα μοντέρνου επιτραπέζιου σχεδιασμού και εκτέλεσης. Spoiler Alert όπως ήδη έχετε φαντάζομαι αρχίσει να αντιλαμβάνεστε, εμείς το λατρέψαμε, φυσικά αναφερόμαστε στο Sid Meier’s Civilization Νέα Εποχή.

Ας επανέρθουμε εδώ σε ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα του αρχικού Sid Meier’s Civilization το οποίο ήταν η μεγάλη διάρκεια του γύρου του παίκτη. Σε εκείνο το παιχνίδι περίμενες με τις ώρες σε παιχνίδι 4 παικτών (για να μην αναφερθούμε σε παιχνίδι 5 παικτών με την επέκταση) μέχρι να ξαναέρθει η σειρά σου. Χώρια που η εξερεύνηση ήταν τόσο αργή που έμοιαζε ότι τα πιόνια σου κινούνταν πραγματικά σε χάρτη κανονικά επάνω. Η Νέα Εποχή καταφέρνει να το εξαλείψει αυτό μιας και κάθε παίκτης στο γύρο του έχει μια και μόνο μια ενέργεια να πραγματοποιήσει. Κάθε παίκτης έχει μπροστά του μια μπάρα ανάπτυξης που απεικονίζει από αριστερά προς τα δεξιά τα 5 διαφορετικά εδάφη που έχει το παιχνίδι στο χάρτη, τα οποία είναι από την θέση ένα προς την θέση 5, πεδιάδα, λόφοι, δάσος, έρημος και βουνό. Κάτω από κάθε μια τέτοια θέση ο παίκτης ξεκάνει με μια κάρτα ανάπτυξης που κάνει μια συγκεκριμένη ενέργεια (αυτές τις κάρτες θα μπορεί να τις αναβαθμίζει στην πορεία σας ένα είδος tech-tree). Πολύ απλά στο γύρο του ένας παίκτης επιλέγει μια κάρτα και πραγματοποιεί την αντίστοιχη ενέργεια (τόσο δυνατά θεωρητικά και με λιγότερους περιορισμούς όσο περισσότερο η κάρτα είχε προχωρήσει στην μπάρα ανάπτυξης προς δυσκολότερο έδαφος). Μόλις κάνει την ενέργεια, τότε έχουμε ένα είδος μηχανισμού cool off όπου η κάρτα πηγαίνει στην θέση 1 κάτω από την μπάρα ανάπτυξης και σπρώχνει τις υπόλοιπες προς τα δεξιά να ωριμάσουν περισσότερο. Και αυτό είναι όλο μια κάρτα στον γύρο του ο παίκτης και άρα μια ενέργεια. Αυτό μεταφράσετε στο ότι ο γύρος κάθε παίκτης είναι κυριολεκτικά μερικά δευτερόλεπτα, ειδικά μιας και έχει όλο το σχέδιο μπροστά του έτοιμο και μπορεί να δημιουργήσει πλάνα για το τι ακριβώς θα κάνει όσο οι υπόλοιποι παίζουν. Για να γίνει πιο κατανοητό ας δώσουμε ένα παράδειγμα, αν παίξει κάποιος την κάρτα κουλτούρας ενώ ήταν κάτω από την θέση 3/δάσος στην μπάρα ανάπτυξης τότε μπορεί να τοποθετήσει 2 δείκτες ελέγχου σε θέσεις με έδαφος δάσος ή και τα προηγούμενα (λόφοι, πεδιάδα) ωστόσο όχι σε θέσεις ερήμου ή βουνών μιας και για το τελευταίο θα έπρεπε να έχει παίξει την κάρτα κουλτούρας αφού είχε φτάσει στην θέση 5 κάτω από τα βουνά, κάτι που θα του έδινε την ικανότητα να τοποθετήσει δείκτες σε όποιου τύπου έδαφος θέλει.

Παρόλο λοιπόν τις ιδιαιτερότητες που μπαίνουν , η δυσκολία και ο χρόνος παιξίματος δεν αυξάνεται. Αντιθέτως μάλιστα στα θετικά του παιχνιδιού είναι ότι η διάταξη των 5 καρτών που θα έχει ανά πάσα στιγμή στην διάθεση του ο παίκτης ανοικτές σε μια σειρά η μια δίπλα από την άλλη, κάτω από την μπάρα ανάπτυξης βοηθάνε σημαντικά τόσο για τον σχεδιασμό του αμέσως επόμενου γύρου μας όσο και των επόμενων που θα ακολουθήσουν. Ένα άλλο στοιχείο που βοηθάει στην γρήγορη ροή του παιχνιδιού είναι το γεγονός ότι εξ’ αρχής όλος ο χάρτης είναι φανερός. Δεν υπάρχει το στοιχείο του Fog of War, της ομίχλης δηλαδή και της φανέρωσης του χάρτη καθώς φτάνουμε στην άκρη και μπαίνουμε στο επόμενο πλακίδιο. Επιπλέον δεν υπάρχει μετακίνηση στρατού και η επίθεση μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε σημείο που ελέγχει ο παίκτης στο χάρτη σε κάποιο εχθρικό. Αυτό σπεύδει τόσο την εξάπλωση όσο και την δυνατότητα κάθε φορά κάποιος παίκτης να μπορεί εύκολα να επανέλθει και να πάρει πίσω κάτι το οποίο έχασε πρόσφατα από εχθρικές επεκτατικές κινήσεις.

Παίζοντας λοιπόν ο παίκτης την αντίστοιχη κάρτα πραγματοποιεί μια ανάλογη ενέργεια. Αυτές συνοπτικά περιλαμβάνουν όπως ήδη είδαμε να επεκταθεί στο χάρτη με δείκτες ελέγχου, να χτίσει πόλεις ή και θαύματα του κόσμου σε πόλεις που ελέγχει, να πραγματοποιήσει αμυντικές ενισχύσεις σε δείκτες τους γυρίζοντας τους από την πίσω, δυνατή πλευρά ή εναλλακτικά να πραγματοποιήσει μέχρι 2 επιθέσεις, να προχωρήσει το dial του με την τεχνολογική του πρόοδο και εν δυνάμει όταν φτάνει κατάλληλα checkpoints να αναβαθμίζει κάρτες του με επόμενου επιπέδου και τέλος να κινήσει τα καραβάνια του για να φτάσουν άλλες ελεύθερες πόλεις ή και πόλεις παικτών και να αποκτήσει δείκτες εμπορευμάτων που μπαίνουν επάνω στις κάρτες τους και ξοδεύονται κατά βούληση για να πολλαπλασιάσουν το αποτέλεσμα μιας κάρτα μελλοντικά. Για παράδειγμα για κάθε τέτοιο δείκτη που ξοδεύει ο παίκτης από την κάρτα στρατού του, αυξάνει την δύναμη του στην μάχη κατά 1, αφού έχει δει το αποτέλεσμα των ζαριών.

Και μιας και αναφέραμε την μάχη ας μιλήσουμε λίγο για αυτήν εδώ. Κάποιοι την κατηγορούν για απλή, ωστόσο εμείς πιστεύουμε ότι είναι ακριβώς αυτό που έπρεπε. Όταν ένας παίκτης επιτίθεται τότε ρίχνει ένα ζάρι όπως ένα ζάρι ρίχνει και ο αμυνόμενος, ωστόσο προστίθενται modifiers για τον επιτιθέμενο ανάλογα από το σε πιο νούμερο από κάτω έπαιξε την κάρτα (κάτω από δάσος στην μπάρα ανάπτυξης +3, κάτω από το βουνό +5) και στον αμυνόμενο ανάλογα σε τι έδαφος βρίσκεται π.χ. ο δείκτης ελέγχου σε δάσος +3 αν είναι πόλη 2x(+3) και επίσης αν υπάρχουν δίπλα ενισχυμένη (από την πίσω πλευρά) δείκτες ελέγχου δίνουν +1 στα διπλανά τους.  Σε όλα αυτά κάθε μεριά μπορεί να προσθέσει δείκτες εμπορευμάτων πάνω από την κάρτα επίθεσης για να αυξήσουν την αξία μάχης. Το συνολικό σύστημα μάχης είναι απλό, δεν κουράζει και είναι ξεκάθαρο. Ξενικά σε καμιά περίπτωση δεν ευνοεί μόνο επιθέσεις το παιχνίδι και κάποιος θα μπορεί να κερδίσει εύκολα ακολουθώντας άλλες στρατηγικές ανάλογα.

Ενδιαφέρον μέρος της μάχης είναι και οι βάρβαροι οι ποίοι κινούνται αυτόνομα επάνω στο χάρτη με ένα αυτοματοποιημένο σύστημα και αν και δεν είναι εξαιρετικά δυνατοί, αν αφεθούν στην ησυχία τους, τότε θα κάνουν σίγουρα κακό στην αυτοκρατορία σας. Για το λόγω αυτό καλό θα είναι να αντιμετωπίζονται σχετικά γρήγορα και αποτελεσματικά για να ξενοιάζετε. Μπορεί κάποιος να αισθανθεί την απειλή τους και μιας και κινούνται μόνο ένα εξάγωνο την φορά, μπορεί κάποιο σαν προβλέψει αν κινδυνεύει στην επόμενη τους κίνηση ή όχι και να αποφασίσει αν θα πρέπει να δράσει ή αντίστοιχα να ρισκάρει και να τους αγνοήσει, ελπίζοντας ότι όταν πια είναι δίπλα, μετά θα κινηθούν προς μια άλλη κατεύθυνση και όχι κατά επάνω τους.

Το πιο αγαπημένο μου στοιχείο μετά την γραμμή ανάπτυξης και τον τρόπο που αυτή δουλεύει με τις κάρτες είναι οι συνθήκες νίκης στο παιχνίδι. Σε κάθε παρτίδα επιλέγονται από την αρχή 3 από τις 5 διαθέσιμες κάρτες συνθηκών νίκης. Κάθε τέτοια κάρτα έχει επάνω της δυο τάσεις την πάνω και την κάτω. Εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους. Για να κερδίσει κανείς αρκεί να καταφέρει να εκπληρώσει μια τάση σε κάθε μια από τις 3 κάρτες που παίζουν τη φορά και το δείχνει αυτό βάζοντας έναν δείκτη ελέγχου του στο αντίστοιχο σημείο της κάρτας. Ο παίκτης δεν απαιτείται να συνεχίσει να τηρεί την συνθήκη της τάσης στην κάρτα μέχρι το τέλος, αρκεί να δείξει την στιγμή που το έκανε, να βάλει το δείκτης του επάνω σε μια κάρτα (πάνω ή κάτω τάση της κάρτας αντίστοιχα) και μετά αν σταματήσει να τηρεί την τάση τότε δεν χάνει το δείκτη από την κάρτα. Ενδιαφέρον μηχανισμός και δίνει ποικιλία και αμείωτο ενδιαφέρον σε κάθε παρτίδα ενώ πρέπει να κοιτάει κανείς πόσο κοντά είναι στο να πετύχει κάποιες από τις τάσεις. Στην τελευταία μας παρτίδα για παράδειγμα μια τάση ήταν να ελέγχει ο παίκτης 2 κόκκινα θαύματα σε πόλεις. Αν και το είχα από την αρχή στα σχέδια, επειδή άργησα, οι υπόλοιποι παίκτες το κατάφεραν πριν από μένα και στο τέλος μιας και δεν είχε μείνει άλλο κόκκινο θαύμα για να εκπληρώσω, αναγκάστηκα να προσανατολιστώ σε άλλη τάση.

Μιας και η κουβέντα ήρθε στα θαύματα, είναι αρκετά χρήσιμα και μην τα προσπεράσετε. Υπάρχουν 4 ειδών (διαφορετικά θαύματα στο παιχνίδι) και κάθε κάρτα θαύματος έρχεται με τον δικό της δείκτη/βάσης. Πέραν από συνθήκες νίκης για το τέλος κάποιες φορές, αποτελούν σημαντικά εργαλεία για να κάνετε τη διάφορα μιας και δίνουν μια ισχυρή ιδιότητα σε όποιον τα ελέγχει., Αυτό φυσικά σημαίνει ότι εάν το χτίσετε σε πόλη σας, φροντίστε να είναι καλά οχυρωμένη γιατί θα τραβήξει σίγουρα τα βλέμματα. Το κόστος παραγωγής τους είναι συνήθως υψηλό ωστόσο η ιδιότητα που δίνουν τις περισσότερες φορές είναι άξια της δυσκολίας κατασκευής του.

Τέλος ας αναφερθούμε στους διαφορετικούς ηγέτες που έρχονται στο παιχνίδι, όπου μπορείτε να παίξετε από τους Γάλλους και τους Αμερικάνους, μέχρι τους Ατζέκους, τους Ρωμαίους και τους Αιγύπτιους για παράδειγμα. Κάθε παίκτης όταν ξεκινάει το παιχνίδι παίρνει μια κάρτα ηγέτη μπροστά του και η κάρτα αυτή ανάμεσα σε άλλα λεπτομέρειες περιέχει και μια ειδική ικανότητα του συγκεκριμένου ηγέτη. Οι ιδιότητες αυτές αν και χρήσιμες δεν είναι καταναγκαστικές για την στρατηγική σας. Ωστόσο δίνουν μια ενδιαφέρουσα επιλογή και κάνουν τους παίκτες να διαφοροποιηθούν ακόμα περισσότερο μεταξύ τους σε συνδυασμό και με το ποιες κάρτες επέλεξαν να αναβαθμίσουν στο Tech-Tree που αναφέραμε προηγουμένως.

Λίγα λόγια τώρα για την παραγωγή, αν και δε χρειάζεται συνήθως να αναφερθεί πολύ σε αυτό το κομμάτι όταν πρόκειται για παιχνίδι της συγκεκριμένης εταιρείας. Τα περιεχόμενα πολλά και όλα ποιότητα, όμορφα γραφικά και κατανοητό iconography. Οι μινιατούρες μια τις πόλεις, την πρωτεύουσα και τα καραβάνια είναι ακριβώς αυτέ που χρειαζότανε ένα τέτοιο παιχνίδι. Η δυνατότητα για διαφορετικούς χάρτες και επιλογή άλλων καρτών κάθε φορά προσφέρει ατελείωτη επαναπαιξιμότητα στο παιχνίδι με αποτέλεσμα κάθε παρτίδα να μοιάζει φρέσκια με αμείωτο ενδιαφέρον. ΟΙ κάρτες είναι εξαιρετικής ποιότητας και το ίδιο ισχύει και για τα πλακίδια που όταν απαρτίσουν το χάρτη δίνουν αμέσως την εντύπωση ενός Civ παιχνιδιού. Όλα τα επιμέρους περιεχόμενα, οι δείκτες υλικών, τα θαύματα και όλα τα σχετικά φέρουν την ίδια υψηλή ποιότητα και δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να παραπονεθεί για την ποιότητα κατασκευής του συγκεκριμένου παιχνιδιού για τίποτα, το αντίθετο μάλλον.

Όπως έχετε ήδη καταλάβει το Sid Meier’s Civilization Νέα Εποχή μας άρεσε πάρα μα πάρα πολύ. Αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια σ εαυτό το παιχνίδι γιατί καταφέρνει να παραδώσει μια συμπυκνωμένη εμπειρία Civilization χωρίς να κουράζει και να καθυστερεί ανούσια. Ατελείωτα μονοπάτια για την νίκη, συνεχές player interaction με απλούς και καλοδουλεμένους μηχανισμούς που αναβλύζουν φρεσκάδα. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που δεν κρατάει παραπάνω από όσο θα έπρεπε και με τους απλούς τους κανόνες γίνεται πλέον προσιτό στους περισσότερους. Δεν υπάρχουν πολλά παιχνίδια που καταφέρνουν μέσα σε 2 ώρες να πετύχουν τόσο ραφιναρισμένα και δεξιότεχνα αυτό που καταφέρνει τούτο εδώ το παιχνίδι. Ελπίζουμε να ακολουθήσουν και επεκτάσεις για το παιχνίδι όχι γιατί δεν έχει αρκετό παιχνίδι ήδη μέσα το βασικό από μόνο τους, το αντίθετο μάλιστα, αλλά κυρίως γιατί ένα τόσο καλό παιχνίδι του αξίζει να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο. Μονό θετικές εντυπώσεις μας άφησε και κυριολεκτικά ανυπομονούμε για την επόμενη φορά που θα το ρίξουμε στο τραπέζι και θα προσπαθήσουμε για άλλη μια φορά να επεκτείνουμε τον πολιτισμό μας και να μεγαλώσουμε την αυτοκρατορία μας.

Το Επιτραπαίζουμε έχει κάνει ένα όμορφο βίντεο επεξήγησης και κριτικής για το παιχνίδι που μπορείτε να παρακολουθήσετε παρακάτω.

Κάντε click παρακάτω στο εξώφυλλο του κουτιού του παιχνιδιού για να μεταβείτε στην σελίδα καταχώρησης με περισσότερες πληροφορίες, κριτική για το παιχνίδι και άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες:

Βρείτε τις καλύτερες τιμές, που αλλού?

Σχετικά με Ευάγγελος Κεφάλας

Ευάγγελος Κεφάλας
Ο Βαγγέλης ως γνήσιος χημικός, από το πρώτο του πτυχίο μέχρι και το διδακτορικό του πάντα του άρεσε πάντα η έρευνα και η χαρά της ανακάλυψης. Έτσι έχει πάντα όρεξη για νέα παιχνίδια ενώ τελευταία "πειραματίζεται" και με τη δημιουργία νέων επιτραπέζιων παιχνιδιών. Του αρέσουν κάθε λογής παιχνίδι και η φιλοσοφία του είναι ότι για κάθε περίσταση και κάθε παρέα υπάρχει ένα διαφορετικό παιχνίδι που κάνει κλικ. Του αρέσουν τα όμορφα παιχνίδια από άποψη παραγωγής και θέματος και πιστεύει ότι τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι για το μυαλό ότι το γυμναστήριο για το σώμα. Σώματι υγιεί εν νου υγιή...

Δείτε επίσης...

October 2018 Issue

Το νέο τεύχος του Επιτραπαίζουμε Magazine, κυκλοφόρησε. Ελάτε να σας ταξιδέψουμε για άλλη μια φορά …