Ωχ!…προβλεπεται καυγας μεταξυ των 3 φιλων.Για να τους βοηθησουμε λιγο να μην τσακωνονται,καλο ειναι να δουμε συγκριτικα τα 3 παιχνιδια για να αποφασισουμε ποιο ειναι για ποια περίσταση. A Comparative Review
Mystery of the Abbey
Λοιπον,το Mystery of the Abbey ειναι ακριβως αυτο που φανταζεται κανεις οταν ακουει deduction game με φονο σε αββαειο,δηλαδη ενα ατμοσφαιρικο κ διασκεδαστικο παιχνιδι για ολη την παρεα μεν αλλα χωρις να γινεται βαρετο για τους gamers,ενω εχει τοσο καλο artwork οσο φαινεται κοιτωντας το κουτι:δηλαδη τελειο.
Πως παιζεται το παιχνιδι με λιγα λογια:ο βασικος μηχανισμος του παιχνιδιου εχει να κανει με το παλιο παιδικο “Μαντεψε Ποιος”,οπου προσπαθεις να καταληξεις σε ενα ενοχο εκ πολλων,αποκλειοντας ομαδες υποπτων που φερουν συγκεκριμενα χαρ/κα,οπως πχ “γνωριζω οτι ολοι οι μοναχοι που εχουν μουσι ειναι αθωοι,αρα τους αποκλειω”.Φυσικα ο Faidutti εχει φροντισει το παιχνιδι να μην ειναι τοσο απλα ξενερωτο,και ετσι ο μηχανισμος ειναι πιο περιπλοκος κ πολυ πιο ενδιαφερων.Υπαρχουν 24 καρτες υποπτων μοναχων,ο ενοχος εκ των οποιων μπαινει στην αρχη του παιχνιδιου κατω απο το ταμπλω κ παραμενει εκει μεχρι το τελος,ενω οι υπολοιπες μοιραζονται στους παικτες.Ο καθε παικτης λοιπον στην αρχη του παιχνιδιου γνωριζει 4-5 μοναχους που ειναι σιγουρα αθωοι.Επειδη φυσικα εκτος απο απλυτος και ασχημος,ειναι κ ξεχασιαρης,καλο ειναι να το σημειωσει αυτο στο μπλοκακι του:
Κατα τη διαρκεια του παιχνιδιου,ο καθε παικτης εχει 2 μοναδες κινησης,με τις οποιες προσπαθει ουσιαστικα να δει περισσοτερες απο τις καρτες αθωων μοναχων που κυκλοφορουν στα χερια των υπολοιπων.Μπορει επισης να επισκεφτει διαφορα δωματια του μοναστηριου,στα οποια μπορει να επωφεληθει απο special events,να κρυφοκοιταξει τα χερια αλλων παικτων,ή να απαγγειλει ενα συμπερασμα φωναχτα εαν ειναι σιγουρος γι’αυτο(ή εαν πολυ απλα ειναι πολυ καλος παικτης κ θελει να μπερδεψει τους υπολοιπους κ δεν τον νοιαζει η τιμωρια).Ταυτοχρονα,εαν συναντηθει με αλλους συμπαικτες σε καποιο δωματιο,μπορει να τους απευθυνει μια ερώτηση, όποια ερωτηση θέλει, αρκεί αυτη να μπορει να απαντηθει χωρις να αναφερθει συγκεκριμενο ονομα μοναχου υποπτου.Αυτος ειναι κ ενας πολυ απολαυστικος μηχανισμος που εχει το παιχνιδι,καθως δεν υπαρχει ουσιαστικα κανενα οριο-παρα μονο η φαντασια- στο ποια εξυπνη ερωτηση μπορει να σκαρφιστει καποιος,οσο περιπλοκη κ αν ειναι αυτη,ωστε να επωφεληθει ο ιδιος κ μονο απο την απαντηση,χωρις κανεις αλλος να καταλαβει κατι χρησιμο.Φυσικα,επειδη μετα απο καποιους γυρους τα πραγματα θα καταληξουν να ειναι χαοτικα με τοσες πληροφοριες που θα εχουν ακουστει,το παιχνιδι βοηθαει καθως σε καθε λειτουργια οι παικτες ανταλλασσουν με τους διπλανους τους μια καρτα αθωου μοναχου,ωστε επειτα απο καποιους γυρους το πραγμα αρχιζει να σιγουρευει.
Ενα πολυ καλο στοιχειο του παιχνιδιου ειναι οτι ειναι πολυ ατμοσφαιρικο,κ ουσιαστικα αυθορμητα σε παροτρυνει να το παιξεις φορωντας κελεμπιες και υπο το φως των κεριων.Εμεις το πηγαμε ενα βημα παραπερα κ αναγκασα (εεεμμ αναγκασαμε,αποφασισαμε απο κοινου εννοω) ολους τους συμπαικτες/τριες μου να μιλουν με εκκλησιαστικη μετρικη/τονικη ιδιως στις ερωτησεις που γινοντουσαν μεταξυ μας.Φυσικα δεν αποκαλουσαμε ο ενας τον αλλον με το ονομα του,αλλα με τον τιτλο του στο παιχνιδι.Πολυ συχνα ακουγοταν η ερωτηση στο παιχνιδι
-“Πες μου,αδερφε Ιακωβε,απο τους κατωθι υποπτους,για ποσους απο αυτους η θεια φωτιση σου εχει αποκλεισει τις υποψιες?(ακολουθουν 4-5 ονοματα μοναχων)”
-“Αδερφε Δημητριε,δεν μπορεις να κανεις αυτη την ερωτηση,γιατι εχει ονοματα μεσα”
-“Κανεις λαθος αδερφε Ιακωβε,μα την θεια πιστη,η αγια δοκτρίνα,το θειο μανουάλι αναφερει ξεκαθαρα οτι η απαντησηαπαγορευεται να περιεχει ονοματα,οχι η ερωτηση”
-“@$#%@#$@%…”
-“Μην βλαστημας αδερφε,γιατι αλλιως η επομενη μου ερωτηση θα ειναι boolean”
Υποκειμενικό Συμπερασμα:
Στα πολυ μεγαλα ατου του παιχνιδιου οτι ειναι πολυ καλα δεκτο απο non gamers,λογω του πολυ διασκεδαστικου gameplay,λογω του πολυ ομορφου ταμπλω,και λογω του πολυ ωραιου θεματος το οποιο ενσωματωνεται πολυ καλα στους μηχανισμους.Θα μπορεσει λοιπον να φερει στο τραπεζι τους γκρινιαρηδες,χαζους,βαρετους,αιρετικους ανθρωπους απο αλλο πλανητη(ναι,για τους non gamers φιλους μας μιλαω).Ταυτοχρονα ειναι ενα παιχνιδι που δεν δεν θα απογοητευσει εμας λογω απλοτητας,ισα ισα,εχει πολυ στρατηγικη,αφου οπως θα παρατηρησετε και στο θειο μανουαλι του παιχνιδιου κανει προτασεις για τις στρατηγικες που θα ακολουθησετε,οπως αλλωστε κανει κ ο GeorgeZzzz στο review του.Στα αρνητικα του παιχνιδιου ειναι μονο ενα,οτι οι πληροφοριες που ανταλλασσονται για τους 24 υποπτους καταντουν χαοτικες προς τη μεση του παιχνιδιου,ακομα κ με το πολυ ομορφο μπλοκακι που εχει ο καθενας για να κραταει σημειωσεις.Αλλα αυτο για μενα ειναι ενα ακομα αιτιο για να ακουστουν φαιδρες θειες προτασεις,οπως “εχω μπλεξει τα αγια μπουτια μου”,και “σωσον κυριε τους φραγκισκανους γιατι δεν εχω αποκλεισει ουδενα απο αυτούς”
ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΥΟ:
Το παιχνιδι ειναι το πιο διασκεδαστικο απο τα τρια.Επισης εχει το καλυτερο artwork κ το πιο ομορφο ταμπλο.Παρολο που πρωτοβγηκε πριν 15 χρονιά, δεν μπορει κανεις να το ξεχωρισει σε ποιοτητα components/design απο το Mystery Express που βγηκε φετος.Μαλιστα,λογω της απηχησης που εχει και σε non gamers,και του ποσο διασκεδαστικο ειναι,θα του εδινα και μια αποχρωση party game,χωρις αυτο να σημαινει οτι χανει σε στρατηγικη ή σε gameplay.Για τους λογους αυτους ειναι η προσωπικη μου ξεκαθαρη προτιμηση απο τα 3.Ειναι καλυτερο απο το Mystery express καθως το θεμα ενσωματωνεται στο μηχανισμο κ σε αυτο βοηθουν πολυ οι διαλογοι μεταξυ των παικτων και τα special events,δυο στοιχεια που (γιατι Serge?γιατι το εκανες?) απουσιαζουν στο Mystery Express.Το Name of the Rose ειναι ενα καθαρο euro κ δεν προσφερεται τοσο για να διασκεδασετε με τους non gamers φιλους σας ή με την οικογενεια σας.
Μην προτιμήσετε ωμός το Mystery of the Abbey εάν:
α)σας πειραζει το χαοτικο deduction
β)δεν μπορειτε να δεχτειτε οτι ενα παιχνιδι που βγηκε πριν 15 χρονια δεν εχει να ζηλεψει τιπτοα απο ενα παιχνιδι που εβγαλε ο ίδιος σχεδιαστης φετος
γ)δεν θελετε ενα τοσο αναλαφρο παιχνιδι που μπορει να θεωρηθει κ “βαρυ party game”,αλλα προτιματε στο ιδιο θεμα κατι πιο euro/στρατηγικο
δ)ο μακρινος προπαππος σας δολοφονηθηκε σε μοναστηρι και το παιχνιδι σας αναβιωνει δυσαρεστες αναμνησεις
ε)δεν εχετε κελεμπια/το σπιτι σας καποτε καηκε απο κερι ξεχασμενο διπλα σε επιτραπέζιο
Mystery Express
Λοιπον,το Mystery Express ειναι σχεδον αυτο που φανταζεται κανεις.Ειναι ενα deduction game,ατμοσφαιρικο,καθως αφορα ενα φονο μεσα στο Orient Express,το οποιο φιλοδοξει να αφαιρεσει απο πανω του δυο στοιχεια για τα οποιο ισως παραπονιεται το κοινο του Mystery of the Abbey:δηλαδη την περιπλοκοτητα στο deduction,καθως κ να γινει λιγο πιο gamer’s game,λιγο πιο στρατηγικο δηλαδη.Τα καταφερε?εεμμ,μονο στη θεωρια δυστυχως,και μαλιστα χανοντας πολλα απο τα καλα στοιχεια του Mystery of the Abbey.Ας αρχισουμε απο το ταμπλό: Ξεκαθαρα οχι τοσο ομορφο οσο του Abbey.Δεν μας πειραζει αυτο ομως.Ας μην ειμαστε γκρινιαρηδες.Τα components του παιχνιδιου ειναι αυτα ενος παιχνιδιου της days of wonder του 2010.Δηλαδη πολυ καλα.Οι καρτες υποπτων δεν ειναι μεν linen paper,αλλα ειναι οι πιο χοντρες χαρτινες καρτες που εχω δει.Αν ηταν διπλασιες σε παχος θα μοιαζανε με tiles,κ εχουν κ πολυ καλο artwork. Τα πιονακια των ηρωων ειναι σαν σκαλιστες προτομες,ειναι κομμενα απο το στηθος κ πανω ωστε δινουν την αισθηση ηρωων που περπατουν στον Τιτανικο ενω αυτος βυθιζεται.Αλλα αυτο το ειπα απλως γιατι το θεωρησα καλο αστειο.Ειναι κ αυτα μια χαρα σε ποιοτητα.
Πως παιζεται το παιχνιδι με λιγα λογια:Προκειμενου να μειωθει το χαοτικο deduction του abbey,ο Serge Laget-χωρις την βοηθεια του Faidutti αυτη τη φορα-αποφασισε να αφαιρεσει το διασκεδαστικο στοιχειο του “ξερω οτι δεν το εκανε γιατι δεν εχει μουσι” κ να αφησει μονο το “ξερω οτι δεν το εκανε γιατι ειδα την καρτα του”.
Και εξηγουμαι:το deduction εδω γινεται καθως οι παικτες βλεπουν καρτες που φερουν οι υπολοιποι ή που υπαρχουν στο ταμπλω.Οπως ακριβως και στο abbey υπαρχουν καποιες καρτες υποπτων,εκ των οποιων αυτη του ενοχου μπαινει κατω απο το ταμπλω στην αρχη του παιχνιδιου.Εδω περα ομως οι παικτες ψαχνουν σε 5 διαφορετικες κατηγοριες,οποτε εχουμε 5 ενοχες καρτες κατω απο το ταμπλω:η μια απεικονιζει τον ενοχο,η αλλη την τοποθεσια,η τριτη το κινητρο,η τεταρτη την μεθοδο της δολοφονιας,και η 5η την ωρα αυτης.Οι καρτες ειναι ολες σε ζευγη.Κατα τη διαρκεια λοιπον του παιχνιδιου,οι παικτες προσπαθουν να δουν οσο πιο πολλες καρτες γινεται,ωστε να καταλαβουν ποιο ζευγαρι καρτων απο την καθε κατηγορια ειναι λειψο.Δυστυχως το διασκεδαστικο στοιχειο του εχει μουσι-δεν εχει μουσι,ειναι χοντρος-δεν ειναι χοντρος,λειπει απο εδω περα κ το παιχνιδι ειναι πιο ξεκαθαρα στρατηγικο:προσπαθησε να δεις οσο πιο πολλες καρτες γινεται,οσο πιο αποτελεσματικα γινεται,απο την σωστη κατηγορια που σε συμφέρει.
Παρόλο που ακουγεται πολυ ενδιαφερον που ψαχνεις και αλλα πραγματα εκτος απο τον δολοφονο,δεν ειναι.Το να ψαχνεις για τον ενοχο εγκληματια,δενει θεματικα.Το να ψαχνεις ομως με ακριβως τον ιδιο μηχανισμο για την ενοχη μεθοδο,για την ενοχη τοποθεσια κλπ δεν προσφερει κατι,παρα μονο σπαει το deduction σε μικροτερα κομματια.Θα ηταν πιο ωραιο να υπαρχει ενας διαφορετικος μηχανισμος για την καθε κατηγορια ωστε να σου δινει διαφορετικη αισθηση.Αυτο συμβαινει μονο για την ωρα του φονου.Την ωρα την ανακαλυπτεις με ενα ωραιο παιχνιδι μνημης.Ανοιγουν ολες οι καρτες για λιγο,κ προσπαθεις να δεις ποια λειπει.Καταλληλο να το κανεις οταν δεν εισαι μεθυσμενος,και με λιγα abilify (ψυχιατρικο φαρμακο εκλογης για το αγχος) και λιγα MDMA (τοξικο διεγερτικο) το εχεις χαλαρα.
Κατι στο οποιο το Mystery Express υπερεχει θεματικα του abbey ειναι οι πρωταγωνιστες.Εδω οι πρωταγωνιστες μοιαζουν πραγματικα βγαλμενοι απο την γνωστη ταινια Murder in the Orient Express και υπαρχει και το συντομο βιογραφικο τους πανω στην καρτα.Μαλιστα,ο καθενας ειναι προικισμενος με ειδικα abilities που δενουν πολυ με τον ιδιαιτερο χαρακτηρα του.Και τι ωραια που θα ηταν,αν η προηγουμενη προταση ηταν αληθης!δυστυχως,οχι.Τα abilities των πραγματικα θεματικων ηρωων,εχουν ως εξης:εσυ θα δεις την κοκκινη καρτουλα,γιατι εισαι ο Ηρακλης Πουαρο.Εσυ τυχερε,την κιτρινη φυσικα,αφου εισαι μια πλουσια χηρα.Εεεπ,ψυχιατρε της παρεας,ειμαι σιγουρος οτι με τις ψυχολογικες σου γνωσεις μπορεις να βλεπεις…την μπλε καρτουλα!ευγε.Οι καρτουλες απλα διαφερουν μονο στο χρωμα.Ειναι ακριβως ιδιες στη στρατηγικη τους οι 4 κατηγοριες που ψαχνεις,οποτε πραγματικα κυριε Serge,φτιαξατε τοσο καλα τους χαρακτηρες,αλλα δεν μπορουσατε να σκεφτειτε κατι πιο ευφανταστο για abilities?boring.Ενα στοιχειο στο οποιο το παιχνιδι μπορουσε ξεκαθαρα να υπερεχει του abbey,δυστυχως απογοητευσε.
Ειναι ομως λιγοτερο κουραστικο το παιχνιδι απο το abbey?για να δουμε.Αντι για 24 υποπτους μοναχους,εχουμε 4 κατηγοριες με 6 υποπτους η καθε μια=παλι 24,και ενα παιχνιδι μνημης.Επισης,δεν εχουν διαφορετικα χαρακτηριστικα μεταξυ τους ωστε να μπορουμε να τους ομαδοποιουμε.Αρα;FAIL.Δεν ειναι λιγοτερο χαοτικο,ενω ειναι ξεκαθαρα λιγοτερο διασκεδαστικο.Απο την αλλη μερια ομως,μου μοιαζει σαν περισσοτερο στρατηγικος ο μηχανισμος εδω,ωστε αν σε καποιον αρεσε το abbey αλλα το ηθελε πιο στρατηγικο κ λιγοτερο party game ισως να τον ιντριγκαρει το Mystery Express.
Δυστυχως στο ιδιο παραπτωμα με τα abilities των χαρακτηρων,πεφτει και η μηχανικη του παιχνιδιου.Τα διαφορα compartments του τρενου στα οποια μπορεις να πας,κανουν ολα παραλλαγες του ιδιου action:δες καρτες.Λειπουν τα special events του abbey,λειπουν τα δωματια που κανουν διαφορα πραγματα στο μοναστηρι,λειπει το πολυ καλο στοιχειο του διαλογου μεταξυ των παικτων,και λειπει και το στοιχειο του να απαγγειλεις κατηγοριες οποιαδηποτε στιγμη θες.FAIL.
Υποκειμενικο Συμπερασμα:
Το παιχνιδι ομοιαζει με το Mystery of the abbey,λιγο πιο στρατηγικο μεν,αλλα σαφως χειροτερο σαν μηχανικη κ σαν παιχνιδι γενικως.Παρολο που και αυτο εχει πολυ ομορφο θεμα,δεν το ενσωματωνει με την ιδια επιτυχια που το κανει το abbey.Απλη βαρεμαρα του σχεδιαστη να σκεφτει λιγο πιο εξυπνα/διαφορετικα abilities για τους παικτες και για τα διαφορα δωματια του τρενου?ή μηπως θελει να μας πεισει οτι δεν το εκανε γιατι φοβοταν το…balance του παιχνιδιου?ελεος.Μαλλον η απουσια του Faidutti εδω επαιξε κυριαρχο ρολο.Το παιχνιδι δεν ειναι τοσο τελειο οσο θα μπορουσε.Για να μην παρεξηγηθω,συνολικα σαν παιχνιδι θα το κρινω ως καλο.Η συγκριση ειναι που το θαβει.
ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΥΟ:
Σε συγκριση με το mystery of the abbey,ειναι αρκετα παρομοιο αλλα χειροτερο,οποτε δεν βλεπω λογο να υπαρχει στην αγορα.
Σε ποιους λοιπον απευθυνεται το παιχνιδι?
Θα το συστηνα σε καποιον εαν:
α)του αρεσει πολυ το συγκεκριμενο θεμα
β)του αρεσουν τοσο πολυ τα deduction games,και εχει ηδη το mystery of the abbey,κ θελει να παρει και το mystery express καθως σαν παιχνιδι συνολικα ειναι καλο.
γ)δεν του αρεσε το mystery of the abbey αλλα θελει να ξαναπροσπαθησει με ενα 2o deduction game λιγο πιο στρατηγικο και λιγοτερο αναλαφρο αυτη τη φορα.
Μην παρετε αυτο το παιχνιδι εαν:
α)εχετε σκοπο να το συγκρινετε με το mystery of the abbey
β)θελετε κατι καθαρα euro,να μπορειτε ξεκαθαρα να μετρατε τα vp σας κ οχι διασκεδαστικό
The Name of the Rose
Και ερχομαστε σε ενα τελειως διαφορετικο παιχνιδι,με ακριβως το ιδιο θεμα του mystery of the abbey.Αν και για να ειμαστε δικαιοι,πρεπει να πουμε κατι που δεν ενδιαφερει καθολου τον αναγνωστη,οτι δηλαδη το name of the rose εχει τα δικαιωματα του επισημου θεματος,ενω το mystery of the abbey οχι.Αυτο φυσικα εχει σαν συνεπεια το name of the rose να ενσωματωνει το θεμα πολυ καλυτερα μεσα στο μηχανισμο του κ ετσι να ειναι πολυ πιο ατμοσφαιρικο απο το mystery of the abbey.Και τι ωραια που θα ηταν,αν η προηγουμενη προταση ηταν αληθής. Πρόκειται για ενα καθαρο euro παιχνιδι,οπου το θεμα υπαρχει κυριως στην υποθεση,κ λιγοτερο στους μηχανισμους του παιχνιδιού. Η μηχανική είναι το bluffing,το οποιο πρεπει να ομολογησω οτι γινεται με πολυ σωστο και ωραιο τροπο στο παιχνιδι.Δεν εχω κανενα παραπονο απο αυτο,και ισως ειναι ενα στοιχειο του παιχνιδιου που δενει λιγο με το θεμα.Επισης με το θεμα δενει ο ρολος του William και του Adson(γνωστοι εν συντομια απο τον Βαγγο ως Watson),οι οποιοι με τις φοβερες δαιμονιες ικανοτητες τους,μπορουν να πεισουν για την αθωοτητα ή την ενοχη καποιου μοναχου κατα βουληση.
Ας δουμε λιγο το ταμπλω αν κ πρεπει να προειδοποιησω οτι η υπεροχη φωτογραφια με φοντο την πετρα το κολακευει παραπανω απο οσο του αξίζει. Το artwork κατά τη γνώμη μου είναι απλός μέτριο στο ταμπλό,και άσχημο στις κάρτες.
Πως παιζεται το παιχνιδι με λιγα λογια:Λοιπον.Το μοναστηρι εχει καποια δωματια. Τα δωματια ειναι ολα τα ιδια μεταξυ τους οσον αφορα τη στρατηγικη,αλλαζει μονο το ονομα.Στην αρχη του παιχνιδιου βαζουμε δυο μικρα tiles στο καθε δωματιο,που φερουν ενα αριθμακι κ ενα χρωμα το καθενα.Ο καθε παικτης ειναι ενας μοναχος κ διατηρει την ταυτοτητα του-δηλαδη το χρωμα του-κρυφο εως το τελος του παιχνιδιου.Πολυ ωραιος μηχανισμος ειναι οτι αν καταφερουν οι υπολοιποι να μαντεψουν ποιος ηταν,θα παρει αρκετα αρνητικα VP.Κατι που δεν ειναι αντιστοιχα ωραιο,ειναι το πως παιζεται το παιχνιδι:Κουναει ο καθενας οποιον μοναχο θελει,κ τον παει σε ενα δωματιο.Εαν το δωματιο φερει αριθμακι με το χρωμα του μοναχου,τοτε αυτος απαλασσεται των υποψιων για τον συγκεκριμενο γυρο.Εαν παει σε δωματιο που δεν εχει το χρωμα του,μαζευει πανω του υποψιες κ γινεται υποψηφιος να παρει πολλα αρνητικα VP στο τελος του γυρου.Ετσι καθε παικτης,μπορει να κουνησει τον δικο του ή καποιον αλλο μοναχο για ξεκαρφωμα,προσπαθωντας να τα κανει ετσι ωστε και να μην φανει ποιο ειναι το συμφερον του,αλλα και να μην το παρακανει και παραμελησει τελειως τον χαρακτηρα του.
Φυσικα εχω αφησει πολλες λεπτομερειες απέξω, το παιχνιδι ειναι ουσιαστικα language independent, καθώς καποια events με κειμενο πρεπει να διαβαζονται σε ολους,οποτε καλλιστα το κάνεις με ενα reference sheet.Εγω προτιμω την υποσυνειδητη τηλεπαθητική μεθοδο,αλλα ο καθεις με τις ικανοτητες του…
Υποκειμενικο Συμπερασμα:
Για αυτο που ειναι,δηλαδη για euro παιχνιδι που προσπαθεις να αποφυγεις τα αρνητικα VP με bluffing μηχανισμο,το παιχνιδιειναι καλο,μονο εαν το παιξεις με ατομα που να θελουν να το υποστηριξουν.Δεν θα σε συνεπαρει το artwork,ουτε καποιος φοβερος μηχανισμος,αλλα εαν θελεις να μαζευτεις με τους gamers φιλους σου κ να παιξετε καποιο bluffing euro,ε αυτο ειναι το καταλληλο.Θα διασκεδασετε.Και φυσικα,ειναι πολυ περισσοτερο στεγνα στρατηγικο απο τα αλλα δυο.Εαν μαλιστα εχεις και τον Vago που του αρεσει πολυ το παιχνιδι και κανει σχολια τα οποια συμπληρωνουν την οποια ελλειψη ενσωματωσης θεματος,τοτε θα περασεις οντως καλα.Αν ομως φερεις την παρεα σου και τους βγαλεις ενα παιχνιδι με μετριο artwork,με οχι απολαυστικους μηχανισμους,ε θα χρειαστει πολυ υποστηριξη απο τους παικτες για να δειξει καλο.
ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΥΟ:
Αυτο το παιχνιδι δεν θα επρεπε να συγκριθει με τα αλλα δυο καθως ανηκει σε διαφορετικη κατηγορια.Επειδη ομως φημιζομαι για την βλακεια μου να συγκρινω ανομοια πραγματα,θα το επιχειρησω:Εαν ψαχνετε για ενα διασκεδαστικο ελαφρυ παιχνιδι που θα ενθουσιασει την παρεα σας,πηγαιντε στα δυο προηγουμενα.Εαν ομως δεν θελετε το χαος του deduction κ πιστευετε οτι ειστε ο Vagos,δηλαδη πολυ καλος game explainer,που να μπορει να δωσει θεμα κ ατμοσφαιρα σε παιχνιδια που δεν εχουν,και θελετε κ να μετρατε τα vp σας -πως να το κανουμε δηλαδη,παιχνιδι χωρις vp δεν γινεται- τοτε αφου δεν πρεπει να υπαρχει αλλο bluffing euro,θα καταληξετε αναγκαστικα στο name of the rose.Ειναι και περιπου 7-10 ευρω φθηνοτερο απο τα αλλα δυο,πραγμα που για μενα παντα πρεπει να υπολογιζει κανεις οταν συγκρινει παιχνιδια.Ξεκαθαρα ομως θα προτιμουσα σαν αγορα το mystery of the abbey λογω του οτι ενσωματωνει το θεμα καλυτερα,μπορει να μην εχει vp αλλα εχει στρατηγικη,και ειναι πολυ πιο διασκεδαστικο.Και το name of the rose εχει την πλακα του στο οτι προσπαθεις να μην σε βρουν οι αλλοι,αλλα το χανει γιατι το κανεις απλως με αριθμακια.Οχι και ο καλυτερος θεματικα μηχανισμός.Και θα πω το ιδιο αρνητικο με το mystery express:χαθηκε τα κτιρια να ειχαν κ ενα ωραιο ability το καθένα? θα μπορουσε το παιχνιδι να παιζεται πανω σε σκακιερα με τετραγωνακια ετσι οπως το εχουν κανει
τωρα.Τι το φτιαξανε το ταμπλω?
Προτιμήστε αυτο το παιχνίδι εαν:
α)ειστε ο Vagos
β)δεν σας αρεσει το deduction,αλλα σας αρεσει πολυ το bluffing
γ)ειστε hardcore euro fan κ σιχαινεστε τα party games αλλα θελετε κατι “διασκεδαστικο”(συμφωνα με τη γνωμη σας) για την παρεα σας
Μην προτιμήσετε αυτο το παιχνίδι εαν:
α)δεν σας αρεσουν τα ξεκαθαρα στεγνα euro που μετρας vp κ αριθμακια
β)σας χαλανε τα παιχνιδια που το θεμα παλευει να δεσει με τη στρατηγικη μεσω αριθμων και οχι ιδιοτητων
γ)θελετε καποιο παιχνιδι μυστηριου με ομορφο artwork για να μπορειτε να παιζετε και με τους nongamers φιλους σας