Ομολογουμένως αν και ο σχεδιαστής Rüdiger Dorn δε θέλει συστάσεις καθόλου (Istanbul, Goa, Karuba) όπως το ίδιο ούτε και ο γραφίστας Klemens Franz (Agricola, Orleans, Le Havre) αλλά ούτε και η εταιρεία White Goblin Games (γνωστή για την καλή ποιότητα παραγωγής στα παιχνίδια της όπως και στα re-print), παρόλο λοιπόν όλα αυτά, αρχικά είχα έναν ενδοιασμό, δεδομένου των πολλών παιχνιδιών που έχω αποκτήσει τελευταία. Ναι μπορεί να είναι καλό το Montana, αξίζει όμως να το έχει κανείς στην συλλογή του…
Τα περιεχόμενα ενός κουτιού που φέρει το όνομα Montana είναι βέβαιο ότι θα σας αφήσουν με ένα διάπλατο χαμόγελο στα χείλη, αμέσως μόλις αφαιρέσετε τη ζελατίνα και ανοίξετε το κουτί. Πρόκειται για μια εξαιρετικά προσεγμένη παραγωγή, με όμορφα κομμάτια ταμπλό, έντονα χρώματα και εικονογράφηση, καθώς και μια πληθώρα από όμορφα ξύλινα υλικά, αγαθά αλλά και ζώα. Η αίσθηση χαράς μιας καλοδουλεμένης παραγωγής είναι πάντα ευπρόσδεκτη και ομολογουμένως δεν υποχώρησε ούτε για λίγο, μέχρι να δώσει τη θέση της στην χαρά της ανάγνωσης ενός καλογραμμένου και πολλά υποσχόμενου φυλλαδίου οδηγιών.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από την απλότητα του παιχνιδιού. Στο γύρο του ο παίκτης όπως είδαμε παραπάνω έχει απλά 3 επιλογές. Αυτό αμέσως κάνει την ροή του παιχνιδιού εκπληκτικά γρήγορη. Πριν καλά καλά ακουμπήσεις κάτω το τελευταίο υλικό που ίσως να πήρες, έρχεται πάλι η σειρά σου για τον επόμενο γύρο. Στο τελευταίο αξίζει να προσθέσει κανείς το γεγονός ότι παιχνίδι κυριολεκτικά στήνεται και εξηγείται μέσα σε δέκα μόλις λεπτά. Άρα ήδη ξεκινάμε στην αφετηρία δυνατά. Σκοπός στο Montana είναι να βάλει κανείς όλους του τους οικισμούς στο ταμπλό πρώτος, άρα μιλάμε για ένα παιχνίδι αγώνα για το ποιος θα τα καταφέρει πρώτος.
Για να προσλάβει κανείς εργάτες γυρίσει τον δείκτη στην ειδική θέση τους ταμπλό (spinner) και παίρνει 2 εργάτες που απεικονίζονται στο σημείο που κατέληξε ο δείκτης μετά τις στροφές του. Παρόλο αυτά έχει κανείς τη δυνατότητα να πληρώσει 2 σιτηρά και να πάρει επιπλέον τους εργάτες της επόμενης θέσης. Μην τρομάζετε από τον μηχανισμό αυτό, μιας και αφού οι θέσεις είναι λίγες, μαζί με την δυνατότητα εξαγοράς επιπλέον εργατών, πάντα έχετε κάτι να κάνετε στο γύρο σας και οι επιλογές είναι εκεί. Το δεύτερο που μπορεί να επιλεχθεί εναλλακτικά σαν ενέργεια στο γύρο, είναι να στείλει κανείς εργάτες στην αγορά ή στις θέσεις πλειστηριασμού στο κέντρο της πόλης. Οι κανόνες απλοί, αν κανείς ξοδέψει καφέ εργάτες θα πάρει χαλκό, με κίτρινους θα πάρει χρυσό, με μαύρους θα πάρει πέτρα και με πορτοκαλί θα πάρει κολοκύθες. Για κάθε υλικό υπάρχουν 3 θέσεις, με κάθε μια επιπλέον θέση να είναι ακριβότερη από την προηγούμενη σε κόστος για την χρήση της αλλά να δίνει περισσότερα.
Το παιχνίδι δε περιορίζει μιας και αν δεν έχει κανείς το κατάλληλο χρώμα εργάτη, μπορεί να ξοδέψει 2 όποιους θέλει και να κάνει κανονικά την ενέργεια. Καλή ιδέα είναι επίσης να στέλνει κανείς περιοδικά εργάτες στην τράπεζα για να μαζέψει χρήματα. Αν στο τέλος του γύρου κάποιου παίκτης οποιαδήποτε από τις παραπάνω τοποθεσίες έχει συμπληρωθεί, τότε καθαρίζει, οι εργάτες πάνε πίσω και οι θέσεις είναι ξανά διαθέσιμες για χρήση. Μιλήσαμε όμως προηγουμένως για πλειστηριασμούς στο στο κέντρο της πόλης. Εάν ένας παίκτης πάει σε μια θέση τέτοια, τότε όλοι οι υπόλοιποι έχουν την ευκαιρία να ποντάρουν επίσης (πάντα με κολοκύθες), χωρίς απαραίτητα να πάνε για τα ίδια με τον παίκτη που το ξεκίνησε. Εάν κάποιος σας προσπεράσει σε κάποια από τις 4 γραμμές πονταρίσματος, τότε μπορείτε είτε να πάτε πάσο, είτε να πάτε παραπάνω είτε σε άλλη γραμμή. Αυτό συνεχίζεται μέχρι είτε όλοι να πάνε πάσο, είτε όλοι να είναι σε διαφορετικές γραμμές. Τότε τα πονταρίσματα πληρώνονται και τα οφέλη συλλέγονται από όλους τους συμμετάσχοντες στην δημοπρασία. Σημειώστε ότι μόνο εδώ μπορεί κάποιος να μετατρέψει μικρούς δείκτες υλικών σε μεγάλους.
Τέλος έχουμε την τοποθέτηση οικισμών. Με τα υλικά που συλλέξατε, μπορείτε να τοποθετήσετε μέχρι και 3 οικισμούς στο ταμπλό (το οποίο είναι και μεταβλητό, από παρτίδα σε παρτίδα, modular). Πληρώνετε τα υλικά και βάζετε τους οικισμούς ακολουθώντας τον κανόνα ότι οι οικισμοί σας πρέπει να είναι είτε ο ένας δίπλα στον άλλον, είτε δίπλα στον αρχικό οικισμό. Εάν υπάρχει αγελάδα σε κάποια θέση, την συλλέγεται στο προσωπικό σας ταμπλό. Εάν βάλετε οικισμό δίπλα σε λίμνη, παίρνετε ένα δείκτη νερού πάλι στο ταμπλό σας. Εάν βάλετε 4 οικισμούς σε σειρά, δικαιούστε να βάλετε και έναν πέμπτο δωρεάν, επάνω από τον τελευταίο που βάλατε. Οι αγελάδες ανταλλάσσονται με άλλα υλικά στον γύρο σας όποτε θέλετε ενώ οι δείκτες νερού χρησιμοποιούνται για να παίξετε ξανά δωρεάν.
Το Mοntana πέφτει στη χρυσή κατηγορία παιχνιδιών που ανήκουν στην εύκολη προς μεσαία κατηγορία, από επίπεδο επιλογών και gameplay. Χωρίς να είναι καθόλου δύσκολο αλλά χωρίς και να είναι εύκολο στο να κερδίσεις, καταφέρνει να διατηρεί μια εξαιρετική ισορροπία. Οι επιλογές υπάρχουν σε κάθε γύρο και φυσικά έχουν σημασία μιας και η παρτίδα στο τέλος θα κριθεί στις λεπτομέρειες. Εάν έχετε παίξει κάποια απλά παιχνίδια και θέλετε να πάτε στο επόμενο επίπεδο (όχι σε δυσκολία κατανόησης αλλά σε επιλογές και χαρακτήρα) το Montana είναι ότι πρέπει. Έρχεται, όχι τυχαία (Rüdiger Dorn) να κάνει τόσο έμπειρους όσο και νέους παίκτες να χαίρονται να παίζουν. Ιδανική επιλογή για την μέση λύση και το προτείνουμε ανεπιφύλακτα, πολύ όμορφο και καλοδουλεμένο παιχνιδάκι…
Περισσότερα για το παιχνίδι εδώ: