Κεντρική / Board Games / WHAT’S NEW? – Whistle Stop

WHAT’S NEW? – Whistle Stop

Είναι δύσκολο ως gamer να προσπεράσεις ένα παιχνίδι με τρένα, μιας και το αντικείμενο αυτό έχει απασχολήσει πολλούς σχεδιαστές τόσο παλαιότερα όσο και πιο πρόσφατα.  Όπως και άλλοι πολλοί έτσι και εγώ ξεκίνησα την επαφή μου με τις επιτραπέζιες σιδηρογραμμές με το πασίγνωστο και από πολλούς αγαπητό Ticket to Ride.

Καθώς μεγάλωνα και ήθελα περισσότερα, με χαρά μου ανακάλυψα τον κόσμο του Steam,  του Russian Railroads και του First Class, όλα διαφορετικά σε μηχανισμούς και αίσθηση, με ένα όμως κοινό παρανομαστή, αυτόν της αίσθησης ικανοποίησης ενός καλού παιχνιδιού. Κάπως έτσι ξεκίνησα με θετική προδιάθεση όταν απόκτησα, διάβασα και έπαιξα για πρώτη φορά το Whistle Stop και ευτυχώς θα το πω ευθέως από την αρχή μου βγήκε σε καλό!!!

Whistle Stop, τι όμορφος τίτλος, δε συμφωνείτε? Αν και το κουτί του παιχνιδιού εμφανίζεται απλό χωρίς να σε φωνάζει ν το κατεβάσεις από το ράφι (στην πρώτη σας επαφή τουλάχιστον) το τίτλος έχει κάτι που σε κερδίσει. Κλείνεις για μια στιγμή τα μάτια και μεταφέρεσαι στο 1869 στην εποχή που τα τρένα ατμού (steam trains) ξεχύνονται από την ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής με κατεύθυνση φυσικά προς τη δυτική ακτή. Ο τίτλος του παιχνιδιού σε βάζει να φαντάζεσαι την ατμομηχανή του τρένου που εισέρχεται στον σταθμό, χαμηλώνει ταχύτητα σιγά, σιγά και με ένα τελικό σφύριγμα, η μηχανή σταματάει και ατμοί διαρρέουν αριστερά και δεξιά από το τρένο, δίνοντας μια ατμόσφαιρά ταινίας Noir… Στο Whistle Stop, οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο ιδιοκτητών εταιρειών τρένων, που προσπαθούν να επεκταθούν προς την δυτική ακτή, να μεταφέρουν αγαθά στις νέες πόλεις της Δύσης και στην πορεία να φτιάξουν όνομα για τον εαυτό τους και να πάρουν  τις πολυτιμότερες μετοχές από τις πιο δυναμικά ανερχόμενες εταιρείες τρένων της εποχής.

Ο βασικός μηχανισμός του παιχνιδιού είναι η τοποθέτηση πλακιδίων για τη δημιουργία δικτύων για τα τρένα σας αλλά και η μεταφορά αγαθών από ένα σημείο του χάρτη σε ένα άλλο για κέρδη σε πόντους νίκης και μετοχές. Οι παίκτες προσπαθούν να τα πετύχουν όλα αυτά μετακινώντας τα τρένα τους επάνω στο χάρτη ο οποίος δημιουργείται σιγά, σιγά και πλακίδιο-πλακίδιο ολοκληρώνεται προς το τέλος της παρτίδας. Οι παίκτες θα ξεκινήσουν με διαφορετικό αριθμό τρένων, ανάλογα με το πόσοι παίζουν το παιχνίδι (και ας σημειώσουμε εδώ ότι μας άρεσε που το παιχνίδι παίζει από δύο έως και πέντε παίκτες). Όλα τα τρένα θα τοποθετηθούν τέρμα δεξιά στο χάρτη και μετά από  μερικά γρήγορα και απλά βήματα προετοιμασίας θα είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε.

Κάθε παίκτης έχει μπροστά του ένα μικρό ταμπλό με θέσεις έως και για 4 δείκτες μιας και στον γύρο του μπορεί να πάρει μέχρι και τέσσερις ενέργειες κάθε φορά ξοδεύοντας ένα δείκτη κάρβουνου για να ενεργοποιήσει ένα από τα τρένα του για αν κινηθεί είτε εμπρός είτε επάνω ή κάτω στην ίδια κολόνα μέχρι να βρει στάση. Αν καταλήξει σε άκρη γραμμής χωρίς να έχει φτάσει σε στάση τότε προσθέτει πλακίδια από το χέρι του (επιμηκύνοντας τι ς γραμμές μέχρι να βρει στάση. Η διαδικασία συνεχίζεται μιας και μπορεί να παίξει μέχρι 4 δείκτες κάρβουνου ή και σφυρίχτρες (περισσότερο πολύτιμες) ένα για κάθε ενέργεια. Γιατί είναι περισσότερο πολύτιμες οι σφυρίχτρες ρωτάτε? Μα γιατί με σφυρίχτρα αντί για κάρβουνο μπορείτε να κινηθείτε ε μία ή και δύο στάσεις και μάλιστα και προς τα πίσω αν επιθυμείτε (κάτι αδύνατο με το κάρβουνο). Επιπλέον με τη χρήση σφυρίχτρας αντί για κάρβουνο οι παίκτες μπορούν να προσπεράσουν με τα τρένα τους άλλα τρένα αντιπάλων τα οποία κατά γενικό κανόνα αποτελούν εμπόδιο για τους αντιπάλους και μπλοκάρουν την κίνηση μέχρι να ελευθερώσουν τη θέση που κατέχουν. Όλα ατά μπορούν να δυσκολέψουν τα αρχικά σχέδια των παικτών και να τους αναγκάσουν να σκεφτούν εναλλακτικές λύσεις/διαδρομές. Οι παίκτες όσο έχουν διαθέσιμες ενέργειες να κάνουν μπορούν να ξοδεύουν τα κάρβουνα/σφυρίχτρες τους για να κινούν το ίδιο ή και διαφορετικά τρενάκια από αυτά που τους ανήκουν.

Καθώς οι παίκτες κινούν τα τρενάκια τους επάνω στις διαδρομές του ταμπλό, θα κερδίζουν διάφορα αγαθά. Τα αγαθά αυτά, στο σύνολο τους έξι, χωρίζονται σε τρία κοινά και τρία περισσότερο πολύτιμα και κατά επέκταση το αντικείμενο πόθου για τους αντιπάλους. Οι παίκτες επιτρέπεται να κρατήσουν μέχρι 10 κυβάκια αγαθών επάνω στο προσωπικό τους ταμπλό και ανεξάρτητα με πιο τρένο τα απόκτησαν μπορούν να τα παραδώσουν με όποιο άλλο τρένο επιθυμούν ακόμα και με το ίδιο. Υπάρχουν διάφορες πόλεις (πλακίδια) που ζητάνε ένα συγκεκριμένο συνδυασμό αγαθών και όταν οι παίκτες παραδίδουν αυτόν τον συνδυασμό στην κάθε πόλη κερδίζουν πόντους νίκης και μια μετοχή από το χρώμα της πόλης αυτής (της σιδηροδρομικής εταιρείας στην οποία ανήκει η πόλη). Πι μετοχές που συλλέγουν οι παίκτες με αυτόν τον τρόπο είναι ιδιαίτερα σημαντικές μιας και στο τέλος του παιχνιδιού ο παίκτης που έχει τις περισσότερες μετοχές ενός χρώματος κερδίζει 15 πόντους. Γίνεται αμέσως κατανοητό ότι το παιχνίδι προσφέρει αρκετούς πόντους για το τέλος για κάθε κατηγορία μετοχής και οι παίκτες οφείλουν να προσέχουν τι συγκεντρώνουν οι αντίπαλοι για να μη βρεθούν προ εκπλήξεως στο τέλος.  ΜΕ περίπτωση που ισοβαθμούν δυο παίκτες για το ποιος έχει τις περισσότερες μετοχές σε ένα είδος στο τέλος, τότε τους 15 πόντους τους κερδίζει αυτός που έχει το μικρότερο νούμερο μετοχής. Στην αρχή του παιχνιδιού οι μετοχές κάθε είδος στοιβάζονται με το μικρότερου νούμερο πάνω πάνω, οπότε υπάρχει στο παιχνίδι και το στοιχείο του αγώνα δόμου για να αποκτήσουν οι παίκτες πρώτοι τις πρώτες μετοχές που σπάνε και τις ισοβαθμίες στο τέλος για τους 15 πόντους σε κάθε χρώμα. Η συμβουλή μας λοιπόν θα ήταν να μην αφήσετε τις μετοχές από τα μάτια σας και να προσέχετε γιατί μπορούν να φέρουν τα πάνω κάτω στο τελικό σκοράρισμα.

Επανερχόμαστε στον γύρο που παίκτη και συμπληρώνουμε εδώ ότι εκτός από τις 4  ενέργειες που μπορεί να κάνει με τη χρήση δεικτών κάρβουνου ή σφυρίχτρας, μπορεί επιπλέον να αγοράσει μέχρι και 2 ειδικά πλακίδια γραναζιών από το κέντρο πληρώνοντας τα αγαθά που απαιτούνται. Σκεφτείτε αυτά τα γρανάζια σαν αναβαθμίσεις για τα τρένα σας μιας και δίνουν τη δυνατότητα για ειδικές συναλλαγές και πλεονεκτήματα διαθέσιμα μόνο σε αυτούς που τα κατέχουν. Επιπλέον δίνουν τους αναγραφόμενους πόντους νίκης στο τέλος σε αυτούς που κατάφεραν να τα κρατήσουν στην κατοχή τους. Το παιχνίδι έρχεται με μια πληθώρα από τέτοια ειδικά πλακίδια αναβάθμισης , ωστόσο σε κάθε παρτίδα χρησιμοποιείτε μόνο ορισμένα κάτι το οποίο δίνει ακόμα περισσότερη επαναπαιξιμότητα και φρεσκάδα κάθε φορά. Το ενδιαφέρον στοιχείο που είδαμε και μας άρεσε είναι ότι ακόμη και αν αγοραστούν από κάποιον παίκτη, μπορεί κάποιος άλλος να τους τα πάρει μέσα από τα χέρια αν ξαναπληρώσει στην τράπεζα τα αγαθά που απαιτούνται και στον προηγούμενο ιδιοκτήτη ένα πολύτιμο αγαθό. Όλο αυτό το στοιχείο προσδίδει πέραν από έξτρα αλληλεπίδραση ανάμεσα στους παίκτες και μια ισορροπία συνεχώς μεταβαλλόμενη. Διαπιστώσαμε στις παρτίδες μας ότι τα γρανάζια άλλαξαν συχνά χέρια και οι ειδικές τους ιδιότητες έγιναν στόχος διαφορετικών παικτών. Πολύ όμορφο και ενδιαφέρον στοιχείο του παιχνιδιού.

Στην πορεία του παιχνιδιού και καθώς οι παίκτες θα προσθέτουν πλακίδια από το χέρι τους, το ταμπλό θα σχηματίζεται σιγά σιγά και θα γεμίζει γραμμές, πόλεις και ειδικές τοποθεσίες. Κάθε παίκτης έχει στο χέρι του 3 πλακίδια και στο τέλος του γύρου του αν έχει παίξει κάποια και έχει μείνει με λιγότερα συμπληρώνει είτε από τα 3 ανοικτά της αγοράς κάτω είτε κλειστό από τη στοίβα μέχρι να έχει πάλι τρία.  Τα πλακίδια αυτά πέραν από απλές διαδρομές με στάσεις και παροχή αγαθών (σε κυβάκια των έξι διαφορετικών χρωμάτων) μπορεί να είναι ειδικά πλακίδια που παρέχουν δείκτες χρυσού στους παίκτες (κρυφοί πόντοι νίκης για το τέλος). Εμπορικές στάσεις όπου οι παίκτες ανταλλάσουν κάποιο είδος αγαθού για κάποιο άλλο που επιθυμούν,  πλακίδια που παρέχουν έξτρα δείκτες κάρβουνου καθώς και άλλα ειδικά πλακίδια. Οι παίκτες ωστόσο πρέπει να φροντίσουν να τελειώσουν το παιχνίδι χωρίς να τους μείνουν τέτοια πλακίδια στο χέρι γιατί διαφορετικά θα χάσουν 10 πόντους για κάθε τέτοιο πλακίδιο (όχι απλή σιδηροδρομική γραμμή) που δεν έπαιξαν μέσα στο παιχνίδι. Ο κανόνας αυτός εξασφαλίζει φυσικά να μην κρατάνε καλά πλακίδια οι παίκτες στο χέρι για να μην τα χρησιμοποιήσουν οι αντίπαλοι. Τέρμα δεξιά στο ταμπλό υπάρχει μια κολώνα γεμάτη με μεγάλες πόλεις τερματισμού. Αυτές οι πόλις όπως θα περιμένατε ζητάνε έναν συνδυασμό από αγαθά, ωστόσο δίνουν αρκετούς πόντους σε αντάλλαγμα. Σημειώστε εδώ ότι αν το τρενάκι κάποιου παίκτης καταλήξει σε ένα τέτοιο πλακίδιο και δεν έχει τα απαραίτητα αγαθά να παραδώσει όχι μόνο δεν κερδίζει τους πολύτιμους πόντους νίκης αλλά επιπλέον χάνει και αρκετούς πόντους ως ποινή που δεν τα κατάφερε. Συνεπώς προσέξτε, το να τερματίσουν τα τρένα σας χωρίς τα απαραίτητα αγαθά δεν είναι καλό, το αντίθετο μάλιστα.  Κάθε τρενάκι που τερματίζει μπορεί να καλύψει μια θέση bonus και να δώσει στον ιδιοκτήτη του έναν συνδυασμό υλικών, σφυρίχτρων ή και χρυσού. Το παιχνίδι διαρκεί ένα συγκεκριμένο αριθμό γύρων, ανάλογα με τους παίκτες εκτός αν κάποιος καταφέρει να το λήξει νωρίτερα με το να τερματίσει όλα του τα τρενάκι σε πόλεις τερματισμού.

Το Whistle Stop αποτελεί έναν καλό συνδυασμό μηχανισμών (μεταφορά αγαθών και κτίσιμο διαδρομών) και προκλήσεων κατά τη διαδρομή. Σκεφτείτε το σαν ένα puzzle που πρέπει να λυθεί μέσα σε ένα άρτια δεμένο μηχανιστικά παιχνίδι. Η ιδιαίτερη δυναμική και τα διλήμματα που παρουσιάζονται σε κάθε βήμα είναι και ένα μέρος της γοητείας αυτού του νέου  παιχνιδιού.  Όταν κάποιος δει αρχικά το παιχνίδι μπορεί να αισθανθεί ότι θα είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο και μπερδεμένο. Κάτι τέτοιο σίγουρα δεν ισχύει μιας και όταν πάρει το φυλλάδιο οδηγιών και ξεφυλλίσει τις λιγοστές σελίδες του θα σκεφτεί ότι μόνο αυτό ήταν? Μετά από την πρώτη παρτίδα θα διαπιστώσει ότι αν και απλό σε κανόνες έρχεται με πολλές επιλογές, περιθώριο για σκέψη και εκτέλεση τόσο βραχυπρόθεσμων όσο και μακροπρόθεσμων στρατηγικών όλες με ουσία και σημασία. Πέραν από το επιτραπέζιο που έρχεται στο κουτί σκεφτείτε ότι έχετε στα  χέρια σας και ένα όμορφο puzzle που αλλάζει συνεχώς τόσο μέσα στην ίδια παρτίδα όσο και από παρτίδα σε παρτίδα.  Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να σας ξεγελάσουν οι απλοί του κανόνες μιας και δίνει απλόχερα τροφή για σκέψη σε κάθε σας κίνηση. Κάθε δείκτης κάρβουνου μετράει, πόσο μάλιστα αυτές οι πολύτιμες σφυρίχτρες και συχνά θα βρεθείτε σ σημείο να σκεφτείτε ότι αν είχατε ένα από τα δυο ακόμα ίσως καταφέρνατε κάτι καλύτερο σε αυτό το γύρο. Ακόμη με το στοιχείο του μπλοκαρίσματος των διαδρομών, έστω και προσωρινά, από τα αντίπαλα τρενάκια, είναι αρκετό για να καταστρέψει τα προηγούμενα σας σχέδια και να σας αναγκάσει να σκεφτείτε γρήγορες εναλλακτικές λύσεις ή αντίμετρα. Όταν όμως θα έρθει η στιγμή που το σχέδιο σας φτάνει στην ολοκλήρωση και είτε παραδώσατε αγαθά για να πάρετε εκείνη την πολύτιμη μετοχή που σας εξασφαλίζει την πρωτιά σε αυτές τις μετοχές και του επιπλέον 15 πόντους, είτε όταν θα παραδώσετε σε μια πόλη τερματικού και κερδίσετε έως και 20  πόντους, τότε ναι η ευχαρίστηση θα είναι περίσσεια και το χαμόγελο σας θα αρχίσει να διαγράφεται στα χείλη σας, γιατί είναι τόσο ικανοποιητικό το αποτέλεσμα.

Από πλευράς παραγωγής, μόνο τα καλύτερα θα μπορούσε κανείς να πει, μιας και στο παιχνίδι έχουν προσεχθεί οι λεπτομέρειες που κάνουν και οπτικά τη διαφορά. Η απλή ζεστή του εικονογράφηση τραβάει τους πάντες και το πολύχρωμο αποτέλεσμα καθώς ο χάρτης μεγαλώνει πλακίδιο το πλακίδιο δίνει ένα δύσκολο να το περιγράψει κανείς αίσθημα ευχαρίστησης.  Ενδεχομένως όσοι έχουν παίξει Carcassonne να μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν τι εννοώ. Οι δείκτες και τα ξύλινα τρενάκια δίνουν όμορφη πινελιά στο συνολικό αποτέλεσμα και τα προσωπικά ταμπλό δένουν όμορφα με τα ειδικά πλακίδια γραναζιών στο κάτω μέρος. Μια λεπτομέρεια ίσως αν τα χρώματα των τρένων ήταν λίγο πιο έντομα μιας και οι Pastel αποχρώσεις χάνονται πιο εύκολα ανάμεσα σε γρασίδι και γραμμές τρένων επάνω στα πλακίδια του ταμπλό. Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι το κουτί του παιχνιδιού είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό, όπως κάνει εξάλλου πάντα η Bezzier Games και σίγουρα θα μπορέσει να διατηρηθεί πολύ καλύτερα στο χρόνο επάνω στο ράφι σας.

Η πρόκληση είναι σταθερή και πάντα εκεί, πώς να κάνετε το καλύτερο δυνατό σε κάθε κίνηση με ότι στοιχεία διαθέτετε στα χέρια σας, είτε είναι ελεύθερες διαδρομές σε κάποιος προορισμό, είτε είναι κάτι παραπάνω. ΑΝ ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που δεν τους αρέσει ο απλός μηχανισμός pick up and deliver μη διστάσετε γιατί σε αυτό εδώ το παιχνίδι είναι μόνο η επιφάνεια. Από κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας κρύβεται το υπόλοιπο παγόβουνο, ένας τεράστιος όγκος στρατηγικής, επιλογών και δυνατοτήτων.

Αν σας άρεσε το στρατηγικό βάθος και οι επιλογές του Five Tribes αν και διαφορετικό παιχνίδι έχω την εντύπωση ότι θα σας αρέσει σίγουρα και το Whistle Stop. Αν και μηχανιστικά όσο και θεματικά είναι εντελώς διαφορετικά παιχνίδι, μοιράζονται το στοιχείο του puzzle από πολύ  έως αρκετά έντονα, θα έλεγα. Στο γύρο των αντιπάλων και ενώ σκέφτεστε πως θα παίξετε, μπορεί οι αντίπαλοι στην σειρά τους να κάνουν κάτι και να σας χαλάσουν τα σχέδια, αυτό ποτέ όμως δε θα σας αφήσει χωρίς επιλογές και εναλλακτικές… Το παιχνίδι υπόσχεται να κερδίσει τόσο τους νέους στο χώρο όσο και τους περισσότερο έμπειρους, μιας και ο μικρός χρόνος διάρκειας της παρτίδας (περίπου 75 λεπτά αν όχι και λιγότερο), η δυνατότητα να φιλοξενήσει από δύο έως πέντε παίκτες, αλλά και οι ατελείωτες επιλογές και δυνατότητες παρά τους απλούς κανόνες, είναι στοιχεία ενός πραγματικά καλού παιχνιδιού. Πριν βιαστείτε να το απορρίψετε λέγοντας όχι άλλο ένα παιχνίδι με τρένα, δώστε του μια ευκαιρία, το πιο πιθανό είναι ότι θα σας κερδίσει όπως κατάφερε να κερδίσει και εμάς στο τραπέζι. Αν και οπτικά ανάλαφρο και χαρούμενο έχει περισσότερα κάτω από το καπό και κρύβει ένα δεμένο design.  Αν στην παρέα σας άρεσε το Ticket to Ride και θέλουν να δοκιμάσουν κάτι παραπάνω μπορείτε εύκολα να τους το βγάλετε στο τραπέζι. Αν στην παρέα σας άρεσε το Steam , το Railroads of the World ή το Age of Steam και θέλετε κάτι που παίζει πιο γρήγορα με στρατηγικές επιλογές και βάθος τότε πάλι μπορείτε να το βγάλετε εύκολα στο τραπέζι. Όπως και να έχει το Whistle Stop έρχεται για να ικανοποιήσει μια μεγάλη γκάμα παικτών και αξίζει την προσοχή σας. Σίγουρα το σύστημα που έφτιαξε ο σχεδιαστής Scott Caputo είναι εύκολα επεκτάσιμο και αναμένουμε η εταιρεία να το εκμεταλλευτεί, ανάλογα φυσικά με το πώς θα περπατήσει εμπορικά το παιχνίδι, για να βγάλει μια μεγάλη συνέχεια από επεκτάσεις. Όπως και να έχει ήδη το βασικό προσφέρει ατελείωτες ώρες διασκέδασης ενώ θα ξύνετε το κεφάλι σας για την καλύτερη δυνατή κίνηση…

Σχετικά με Ευάγγελος Κεφάλας

Ευάγγελος Κεφάλας
Ο Βαγγέλης ως γνήσιος χημικός, από το πρώτο του πτυχίο μέχρι και το διδακτορικό του πάντα του άρεσε πάντα η έρευνα και η χαρά της ανακάλυψης. Έτσι έχει πάντα όρεξη για νέα παιχνίδια ενώ τελευταία "πειραματίζεται" και με τη δημιουργία νέων επιτραπέζιων παιχνιδιών. Του αρέσουν κάθε λογής παιχνίδι και η φιλοσοφία του είναι ότι για κάθε περίσταση και κάθε παρέα υπάρχει ένα διαφορετικό παιχνίδι που κάνει κλικ. Του αρέσουν τα όμορφα παιχνίδια από άποψη παραγωγής και θέματος και πιστεύει ότι τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι για το μυαλό ότι το γυμναστήριο για το σώμα. Σώματι υγιεί εν νου υγιή...

Δείτε επίσης...

BoardGames Quiz 3 – Βρείτε τα Παιχνίδια…

Από πιο κουτί επιτραπέζιου παιχνιδιού έπεσε αυτό? Τα παρακάτω παιχνίδια έπεσαν από τα κουτιά τους …