Κεντρική / Board Games / WHAT’S NEW? – Hellas
Δείτε τι καινούργιο, μόλις έφτασε...

WHAT’S NEW? – Hellas

Αν προσπαθήσετε να με πείσετε ότι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που ο τίτλος του περιέχει το όνομα της χώρας μας και το εξώφυλλο του κουτιού του απεικονίζει την εικόνα ενός αρχαίου Έλληνα αρχιτέκτονα που επιβλέπει προσεκτικά την ανέγερση ενός αρχαιοελληνικού ναού με θέα την πανέμορφη χαλάζια θάλασσα μας, δεν σας τραβάει το μάτι, τότε σας λέω ειλικρινά από την αρχή ότι δε θα σας πιστέψω.

Πόσο μάλιστα όταν κάτω από τον τίτλο Hellas έρχεται το όνομα ενός καταξιωμένου παγκοσμίως σχεδιαστή σαν αυτό του Stefan Dorra (For Sale, Pergamon, Turn the Tide, Amazonas, Medina, Milestones κ.α. … Συνήθως αποφεύγω να αγοράζω παιχνίδια με κλειστά μάτια, χωρίς πρώτα να έχω διαβάσει μια γνώμη, να έχω ρίξει μια ματιά στο φυλλάδιο οδηγιών ή να έχω εμβαθύνει έστω και σε ένα μικρό ποσοστό. Ωστόσο αυτές οι αρχές που ακολουθώ κατά κόρας έφυγαν υπέρ πίστεως και με μεγάλη ευκολία, όταν αντίκρισα για πρώτη φορά στο ράφι τα 2 συστατικά που ανέφερα στον μεγάλο μου πρόλογο σε ένα πολύχρωμο φανταχτερό κουτί. Ήξερα αμέσως ότι έπρεπε να το αποκτήσω όπως και έκανα με συνοπτικές διαδικασίες.

Hellas ή αλλιώς Ελλάς στην εποχή του 480 π.Χ. μια εποχή όπου ο κλασσικός αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός βρίσκεται κυριολεκτικά στην άνθιση του. Μετά από την απόλυτη κυριαρχία επί των στρατών των Περσών και του Ξέρξη στις Θερμοπύλες οι Έλληνες επιστρέφουν στα σπίτια τους και πίσω στα νησιά τους για να συνεχίσουν την σκληρή δουλειά της ανέγερσης της επιρροής και του πολιτισμού τους. Το κτίσιμο και η ανάπτυξη νέων μεγάλων πόλεων είναι το επόμενο κριτικό σημείο στην νέα εποχή που ξεκινάει. Πάμε να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Ο σχεδιαστής του Hellas έχει κάνει όνομα ήδη από τις προηγούμενες δουλείες του για τα καλοδουλεμένα γρήγορα παιχνίδια που σχεδιάζει, που πέραν από την αθώα πρώτη εικόνα, κρύβουν σημαντικό βάθος αλλά και αλληλεπίδραση με τους παίκτες πολλές φορές είτε κλείνοντας τους είτε κάνοντας τους κακό. Μη σας τρομάξει αυτό αν δεν έχετε δοκιμάσει κάποιο παιχνίδι του πριν μιας και όλα αυτά γίνονται με όμορφο και καλολαδωμένο τρόπο.

Το κεντρικό ταμπλό του Hellas απεικονίζει ένα καταπράσινο νησί με μια αμμουδερή παραλία να το περικλείει και φυσικά τα χαλάζια πανέμορφα ελληνικά νερά να το αγκαλιάζουν ολόκληρο. Το ταμπλό είναι διπλής όψεως μια μεριά απεικονίζει το νησί για 2 παίκτες (η πλευρά του πήγασου) και μια μεριά το νησί για 3 ή 4 παίκτες (η πλευρά του μινώταυρου). Οι παίκτες αφού πάρουν ένα σπίτι παραβάν για να κρύβουν τις πρώτες ύλες από πίσω και όλα τα ξύλινα περιεχόμενα στο χρώμα τους (1 δείκτη σκορ, 12 σπίτια, 3 παλάτια, 3 πλατείες) τοποθετούν τις πρώτες ύλες σε μάρμαρο (λευκοί κύβοι αξίας 1 και λευκοί δίσκοι αξίας 5) καθώς και τις μαρμάρινες κολώνες των ναών, τα 3 μαρμάρινα αγάλματα, τον λευκό εργάτη του λατομείου μαρμάρων και τα δακτυλίδια δίπλα στο ταμπλό. Κάθε παίκτης ξεκινάει με 10 αξίες σε μάρμαρο κρυμμένες πίσω από το σπίτι παραβάν του. Το παιχνίδι έρχεται με 40 πλακίδια λατομείων μαρμάρου που απεικονίζει διαφορετική παραγωγή σε λευκούς κύβους και περιέχουν έναν αριθμό προτεραιότητας από το 1 έως το 40. Στην αρχή της παρτίδας τοποθετούνται 3 τέτοια πλακίδια σε 3 από τις άδειες θέσεις για λατομείο από τις διαθέσιμες επάνω στο χάρτη και ο λευκός εργάτης του λατομείου μαρμάρων μπαίνει σε μια άλλη άδεια θέση, για να υποδηλώσει το που θα ανοίξει ένα επόμενο λατομείο όταν κάποιο εξαντληθεί. Τέλος υπάρχουν 12 μοβ κύβοι ενεργειών που μοιράζονται ισάξια ανάμεσα στους παίκτες ανάλογα με τον αριθμό παικτών που παίζουν στην παρτίδα.

Σκοπός του παιχνιδιού για τους παίκτες είναι να κτίσουν χωριά και πόλεις επάνω στο νησί, πάντα κοντά σε λατομεία μαρμάρου για να εξασφαλίσουν την εύκολη πρόσβαση τους σε αυτό μέσα στην παρτίδα. Οι παίκτες χρειάζονται το μάρμαρο για να επεκτείνουν τα χωριά και τις πόλεις τους, να κατασκευάσουν όμορφους τρισδιάστατους ναούς και όμορφα μαρμάρινα αγάλματα για να τιμήσουν τους θεούς τους. Όπως θα περίμενε κανείς κάποια λατομεία θα προσφέρουν περισσότερο μάρμαρο και κάποια λιγότερο. Όταν ένα λατομείο κλείσει τότε η πόλεις και τα χωριά των παικτών θα πρέπει να επεκταθούν προς τα νέα λατομεία που θα εντοπιστούν στο νησί και θα ανοίξουν στην πορεία για να εξασφαλίσουν ότι η εισροή του λευκού χρυσού δε θα σταματήσει και έτσι κατά επέκταση η ανάπτυξη των παικτών δε θα καθυστερήσει λόγω αυτού.

Η ροή του παιχνιδιού είναι απλή και ο γύρος ενός παίκτη ξαναέρχεται πριν καν να το καταλάβει. Το παιχνίδι παίζεται σε 3 θεματικούς γύρους, στην διάρκεια του οποίου ο κάθε παίκτης χρησιμοποιεί τους κύβους ενεργειών για να επιλέξει μια από τις διαθέσιμες 13 επιλογές στο πάνω μέρος του ταμπλό (12 θέσεις ενεργειών στην ουσία). Κάθε γύρο ο πρώτος παίκτης βάζει ένα κύβο σε μια τοποθεσία, επιλύεται η τοποθεσία και στην συνέχεια με τη φορά του ρολογιού ο επόμενος παίκτης κάνει το ίδιο μέχρι όλοι οι παίκτες να ξοδέψουν όλους τους κύβους ενεργειών που έχουν στη διάθεση τους. Οι 13 θέσεις για ενέργεια χωρίζονται σε 2 κατηγορίες ανάλογα με το σύμβολο που θέσουν στο κάτω μέρος τους. Υπάρχουν οι ενέργειες που προορίζονται μόνο για τον παίκτη που τοποθέτησε έναν  μοβ κύβο του επάνω για να κάνει την ενέργεια (σημείωση μόνο ένας κύβος ανά θέση) και υπάρχουν και οι ενέργειες που όταν κάποιος παίκτης βάλει τον κύβο του και κάνει την ενέργεια που σχετίζεται με τη θέση τότε όλοι οι παίκτες με σειρά μπορούν να ακολουθήσουν και να κάνουν τη σχετική ενέργεια για τον εαυτό τους.

Πάμε να ρίξουμε μια ματιά στις διαθέσιμες ενέργειες για τους παίκτες. Ξεκινάμε με την πρώτη ενέργεια (επίσης δεύτερη και τρίτη) που δε θα μπορούσε να είναι άλλη από το κτίσιμο ενός σπιτιού. Ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του μπορεί να κτίσει ένα σπίτι στο χρώμα του οπουδήποτε θέλει στο ταμπλό σε ελεύθερο πάντα εξάγωνο πληρώνοντας 1 μάρμαρο αν είναι σε αμμουδερή παραλία ή 2 μάρμαρα αν είναι σε πράσινο λιβάδι στο εσωτερικό του νησιού. Μην με ρωτάτε γιατί τα παραλιακά σπίτια την εποχή εκείνη ήταν φθηνότερα, άλλες εποχές άλλα γούστα… Στην συνέχεια όλοι οι υπόλοιποι παίκτες μπορούν να ακολουθήσουν με σειρά και να κάνουν το ίδιο.

Τέταρτη επιλογή ενέργειας, ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του μπορεί να κτίσει ένα σπίτι ή και μια πλατεία στο χρώμα του οπουδήποτε θέλει στο ταμπλό πληρώνοντας 1 μάρμαρο αν είναι σε αμμουδερή παραλία ή 2 μάρμαρα αν είναι σε πράσινο λιβάδι για κάθε φυσικά κατασκευή από τις 2. Στην συνέχεια όλοι πάλι οι υπόλοιποι παίκτες μπορούν να ακολουθήσουν με σειρά και να κάνουν το ίδιο.

Πέμπτη επιλογή ενέργειας, ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του μπορεί να κτίσει ένα παλάτι στο χρώμα του οπουδήποτε θέλει στο ταμπλό πληρώνοντας 5 μάρμαρα αν είναι σε αμμουδερή παραλία ή 7 μάρμαρα αν είναι σε πράσινο λιβάδι. Στην συνέχεια όλοι πάλι οι υπόλοιποι παίκτες μπορούν να ακολουθήσουν με σειρά και να κάνουν το ίδιο.

Έκτη ενέργεια (επίσης έβδομη και όγδοη) , ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του ενεργοποιεί την εξόρυξη μαρμάρου από τα λατομεία και για κάθε ένα από τα σπίτια που βρίσκεται δίπλα σε ενεργό λατομείο (πάντα αυτά είναι 3 σε κάθε στιγμή μέσα στο παιχνίδι, απλά αλλάζουν τοποθεσίες) παίρνει τον αριθμό κύβων που απεικονίζει επάνω το κάθε λατομείο, αυτό ισχύει για κάθε σπίτι του που είναι γειτονικό στο λατομείο (και όχι για παλάτια και πλατείες). … Στην συνέχεια όλοι οι υπόλοιποι παίκτες ακολουθήσουν με σειρά και να κάνουν το ίδιο (παίρνουν εισόδημα σε μάρμαρο ουσιαστικά). Στη συνέχεια ο ενεργός παίκτης τραβάει 4 πλακίδια νέων λατομείων (το ένα μετά το άλλο). Στο κάτω μέρος του το κάθε πλακίδιο έχει ένα νούμερο (από το 1 έως το 40). Ο ενεργός παίκτης πρέπει να τοποθετήσει αυτό το νέο πλακίδιο επάνω από ένα άλλο  (από τα 3 που υπάρχουν στο νησί) εφόσον το νούμερο του είναι μεγαλύτερο από το από κάτω του (αν μπορεί να καπακώσει περισσότερα από ένα πλακίδια με χαμηλότερο νούμερο , τότε ο παίκτης επιλέγει όποιο θέλει, φυσικά αυτό που κάνει καλύτερο σε εκείνον και όχι στους αντιπάλους του). Μόλις αυτό γίνει 4 φορές τότε σταματάει. Αν ωστόσο τραβήξει προηγουμένως νούμερο μικρότερο από τα 3 τοποθετημένα στο νησί τότε το μεγαλύτερο προ υπάρχον λατομείο κλείνει και το νέο πλακίδιο τοποθετείται εκεί που βρισκόταν ο λευκό εργάτης λατομείου (αυτός μετά μπαίνει από τον παίκτη σε μια νέα άδεια τοποθεσία υποδηλώνοντας που θα ανοίξει το νέο μελλοντικό λατομείο με αυτόν τον τρόπο).

Ένατη επιλογή ενέργειας (επίσης δέκατη και ενδέκατη με αυξανόμενο ωστόσο κόστος 4, 6, 10), ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του (και μόνο αυτός) μπορεί να κτίσει κάποιες μαρμάρινες κολώνες σε ένα από τους διαθέσιμους ναούς στο νησί. Πληρώνει τον αντίστοιχο αριθμό σε κύβους μαρμάρων και τοποθετεί τις κολώνες επάνω σε έναν ή και περισσότερους ναούς. Κάθε ναός απαιτεί διαφορετικό αριθμό από κολώνες και οι παίκτες μπορούν να βάζουν κολώνες όπου θέλουν στον χάρτη ακόμα και κάπου που μερικώς έχουν βάλει άλλοι παίκτες σε προηγούμενο γύρο. Κάθε φορά που ο παίκτης κάνει την ενέργεια αυτή κερδίζει ένα πολύτιμο δακτυλίδι και αν ολοκληρώνει και κάποιος ναό τότε κερδίζει άλλο ένα.

Δωδέκατη επιλογή ενέργειας, ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του (και μόνο αυτός) μπορεί να πληρώσει 7 μάρμαρα για να κτίσει ένα μεγαλοπρεπέστατο μαρμάρινο άγαλμα.

Δεκατητρίτη επιλογή ενέργειας, ο παίκτης που ξόδεψε τον μοβ κύβο του (και μόνο αυτός) μπορεί να πάρει 3 μάρμαρα από το γενικό απόθεμα και να τα βάλει πίσω από το παραβάν του.

Όταν όλοι οι παίκτες ξοδέψουν όλους τους μοβ κύβους ενεργειών τους τότε ο γύρος τελειώνει και πάμε στον επόμενο. Στον τρίτο και τελευταίο γύρο οι παίκτες θα έχουν έναν λιγότερο μοβ κύβο στην διάθεση τους. Στο τέλος του τρίτου γύρου σκοράρουμε: 1 πόντο για κάθε 5 μάρμαρα που μας έχουν μείνει, 2 πόντους για κάθε δακτυλίδι που μαζέψαμε και άλλους 3 για όποιον παίκτη έχει τα περισσότερα, 1 πόντο για κάθε κτίριο στην μεγαλύτερη και μόνο μεγαλύτερη μας πόλη. Τι είναι πόλης ρωτάτε? Μια ομάδα από κτίρια στο χρώμα μας που περιέχει τουλάχιστον ένα παλάτι μέσα της. Επιπλέον σκοράρουμε για κάθε πόλη μας έναν πόντο για κάθε κολόνα ναού που η πόλη μας ακουμπάει και 3 πόντους νίκης για κάθε διαφορετικό άγαλμα που η πόλη μας ακουμπάει. Στο τέλος ο παίκτης με τους περισσότερους πόντους είναι και ο νικητής στο Hellas.

Ουάου, 45-60 λεπτά απολαυστικής παρτίδας με στρατηγικές επιλογές , συνεχώς δυναμικό και μεταβαλλόμενο τοπίο και αλληλεπίδραση ανάμεσα στους παίκτες. Το παιχνίδι ανήκει στην κατηγορία μικρό διαμαντάκι μιας και παίζει εξαιρετικά γρήγορα ωστόσο κάθε απόφαση του παίκτη μετράει και κάνει την διαφορά να μικραίνει η να αυξάνει από τους υπόλοιπους. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που μπορεί κανείς να το δείξει σε οποιοδήποτε μιας και οι κανόνες του είναι απλούστατοι ωστόσο θα ενθουσιάσει τόσο νέους όσο και έμπειρους παίκτες χωρίς καμία αμφιβολία. Για όλους εμάς τόσο το καλύτερο που ένα παιχνίδι που θα μας τράβαγε μόνο και μόνο για το θέμα του παίζει τόσο μα τόσο καταπληκτικά. Ο Stefan Dorra  έρχεται σαν από μηχανής θεός, σαν αρχαίο κλασσικό μυαλό να μας παραδώσει ένα παιχνίδι που λάμπει μέσα από την απλότητα του, όσο υπέροχα λάμπει και ο Παρθενώνας μέσα από την κλασσική αλλά παράλληλα μεγαλοφυής αρχιτεκτονική του. Μην αφήσετε να σας ξεφύγει αυτό το παιχνίδι για όλους τους παραπάνω λόγους μιας και υπόσχεται πολλές παρτίδες και έντονη αλληλεπίδραση ανάμεσα σε εσάς και τους φίλους σας, Hellas…

Βρείτε τις καλύτερες τιμές, που αλλού?

Σχετικά με Ευάγγελος Κεφάλας

Ευάγγελος Κεφάλας
Ο Βαγγέλης ως γνήσιος χημικός, από το πρώτο του πτυχίο μέχρι και το διδακτορικό του πάντα του άρεσε πάντα η έρευνα και η χαρά της ανακάλυψης. Έτσι έχει πάντα όρεξη για νέα παιχνίδια ενώ τελευταία "πειραματίζεται" και με τη δημιουργία νέων επιτραπέζιων παιχνιδιών. Του αρέσουν κάθε λογής παιχνίδι και η φιλοσοφία του είναι ότι για κάθε περίσταση και κάθε παρέα υπάρχει ένα διαφορετικό παιχνίδι που κάνει κλικ. Του αρέσουν τα όμορφα παιχνίδια από άποψη παραγωγής και θέματος και πιστεύει ότι τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι για το μυαλό ότι το γυμναστήριο για το σώμα. Σώματι υγιεί εν νου υγιή...

Δείτε επίσης...

Montana – Πρώτες εντυπώσεις από το παιχνίδι…

Ομολογουμένως αν και ο σχεδιαστής Rüdiger Dorn δε θέλει συστάσεις καθόλου (Istanbul, Goa, Karuba) όπως …