Κεντρική / Board Games / ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ & ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ: Runewars Miniatures Game

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ & ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ: Runewars Miniatures Game

Φίλες και φίλοι του Επιτραπαίζουμε καλό μήνα και καλό καλοκαίρι!!! Βρισκόμαστε όλοι μας ένα βήμα πριν αρχίσουν οι καλοκαιρινές διακοπές που περιμένουμε με αγωνιά όλο το χρόνο. Επομένως τι θα κάνουμε ώστε να περάσουμε καλά τον χρόνο μας μέχρι να έρθει αυτή η ώρα?? Ναι πολύ σωστά μαντέψατε επιτραπέζια παιχνίδια με φίλους στη βεράντα ή ακόμα και στις παράλιες της Αθηνάς (και των άλλων πόλεων φυσικά). Για καλή μας τύχη τον προηγούμενο μήνα ήρθε στην Ελλάδα ένα παιχνίδι που αναμένεται να ταράξει τα νερά, ένα παιχνίδι έτοιμο να εκθρονίσει (ή μήπως όχι?) το X-Wing, ένα παιχνίδι με υπεροχές μινιατούρες και θεματικό όσο δεν πάει… Ο λόγος φυσικά για το επικό Runewars Miniatures της ffg.

Το Runewars Miniatures, όπως μας δηλώνει και ο τίτλος του, είναι ένα ζωντανό παιχνίδι (ζωντανό διότι συνεχεία θα βγαίνουν expansions και έξτρα μονάδες για κάθε στρατό) στον υπέροχο κόσμο του Runewars. Προφανώς και η fog εδώ έρχεται σε κόντρα με το άλλο δικό της παιχνίδι το Battlelore second edition το οποίο είναι στον ίδιο ακριβώς κόσμο απλώς δεν έχει την λογική που έχουν όλα τα μινιατουροπαιχνιδα, δηλαδή όχι ταμπλό, μεζούρες κτλ. Για τον λόγο αυτό φήμες ακουστήκαν ότι το Battlelore ότι έβγαλε έβγαλε ως τώρα και ότι η ffg πλέον θα στραφεί στο να boost-άρει το νέο της διαμάντι.

Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τα πράγματα. Στον κόσμο της Τερινοθ (του Runewars δηλαδή) υπάρχουν 4 φυλές που πολεμούν για την κυριαρχία της. H ανθρωπινή φυλή (Daqan), oι undead (waiqar), οι δαίμονες (uthuk) και τα ξωτικά (latari elves). Στο βασικό παιχνίδι θα βρούμε έναν μικρό στρατό της ανθρώπινης φυλής και έναν μικρό στρατό των undead ικανούς για να μας μυήσουν στο αρχικό στάδιο του παιχνιδιού. Από κει και περά ήδη κυκλοφορούν και πολλοί έξτρα στρατοί και για τις 2 φυλές ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και η φυλή των ξωτικών. Δεν θα σας κρύψω ότι είμαι απογοητευμένος διότι η φυλή των δαιμόνων που είναι η αγαπημένη μου δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ποτέ με το καλό θα κυκλοφορήσει…

Ανοίγοντας λοιπόν το τεράστιο τετράγωνο κουτί θα βρούμε μέσα τις συναρμολογούμενες (εύκολα ευτυχώς) πανέμορφες μινιατούρες των στρατών, ένα σωρό βάσεις για να τοποθετηθούν, κάρτες για αναβαθμίσεις στις μονάδες και κάρτες στατιστικών της κάθε μονάδας καθώς και ένα σκασμό μεζούρες για να μετράμε τα πάντα στο παιχνίδι. Ενώ λοιπόν αρχίζουμε να κολλάμε τις υπεροχές σε λεπτομέρεια μινιατούρες αρχίζουν οι απόψεις να διχάζονται. Είναι τελικά καλύτερο που δεν είναι βαμμένες (όπως πχ στο X-Wing) ή όχι? Για τα άτομα που ασχολούνται με το βάψιμο η απάντηση είναι ναι διότι θα έχουν την ευκαιρία να δώσουν την προσωπική τους πινελιά στις μινιατούρες τους. Για τα άτομα σαν έμενα που δεν ξέρουν όχι να βάψουν αλλά ούτε να ζωγραφίσουν ένα σπίτι σε λευκό χαρτί η απάντηση είναι όχι καθώς το γκρι χρώμα που έχουν είναι πολύ απλό και χάνει ένα τεράστιο μέρος από τη μαγεία του θέματος. Εννοείται ότι οι μινιατούρες πρέπει να βαφτούν για να δείξουν για αυτό δυστυχώς έκτος των εξπάνσιον που πρέπει να αργάσω θα πρέπει να δώσω και τις μινιατούρες σε κάποιον ειδικό να τις βάψει αν θέλω να έχω το παιχνίδι στη μορφή που πρέπει να είναι…

Καλά όμως όλα αυτά τα εισαγωγικά πάμε να δούμε και λίγο πως παίζεται το παιχνίδι μας… Όπως ήδη είπαμε αυτά τα στυλ παιχνιδιών δεν παίζονται με ταμπλό αλλά σε μια μεγάλη επιφάνεια (3×6 ίντσες). Όλα γίνονται με τη βοήθεια μεζουρών που μετράμε κίνηση και απόσταση και έτσι κάθε λάθος υπολογισμός μπορεί να αποβεί μοιραίος για την εξέλιξη της μάχης. Το παιχνίδι μας λοιπόν παίζεται σε 8 γύρους και στο τέλος αυτών ο παίχτης με τους περισσότερους πόντους είναι ο νικητής. Κάθε παίχτης φτιάχνει ένα στρατό συνολικών πόντων 200 και οποίος έχει τη μεγαλύτερη δύναμη πόντων (δηλαδή του επιζήσουν οι περισσότερες μονάδες συν πόντους από objectives) στο τέλος των 8 γύρων είναι και ο νικητής. Κάθε παίχτης μπορεί να παρατάξει τον στρατό του σε όποια διάταξη επιθυμεί αρκεί βεβαίως αυτή να είναι συμβατή με την αντίστοιχη μονάδα του. Ποιες παρατάξεις είναι συμβατές αναγράφεται ξεκάθαρα στην κάρτα στατιστικών των μονάδων καθώς ακόμα και το κόστος της κάθε παράταξης. Επιπλέον ο παίχτης μπορεί να βάλει και κάρτες αναβάθμισης στη μονάδα του αρκεί να πληρώσει το αντίστοιχο κόστος. Έτσι λοιπόν ακόμα και 2 παίχτες που ελέγχουν την ίδια φυλή να μονομαχήσουν, οι στρατοί τους ενδέχεται να είναι εντελώς διαφορετικοί, διότι ο καθένας θα έχει προσαρμόσει τον στρατό του στη δική του πολεμική φιλοσοφία.

Ας πάρουμε τα πράγματα απ την αρχή: Το παιχνίδι παίζεται σε 8 γύρους όπως είπαμε και κάθε γύρος αποτελείται από 3 φάσεις

1η φάση Command phase:

Σε αυτή τη φάση οι παίχτες δίνουν εντολές σε κάθε μια μονάδα τους ξεχωριστά με την βοήθεια κάποιων ειδικών ταμπλό (dials) που υπάρχουν στο παιχνίδι. Οι εντολές οπού μπορεί να πάρει η κάθε μονάδα είναι τυπωμένες επάνω στο δικό της dial. Κάθε dial έχει μια βασική ενεργεία για κάθε μονάδα καθώς και μια επιπλέον βοηθητική ενεργεία η όποια εκτελείται μετά την κανονική ενεργεία. Εν τάχει θα αναφέρουμε ότι οι ενέργειες αυτές είναι οι εξής:

  • Κίνηση μπροστά και μονό μπροστά
  • Κίνηση προς οποιαδήποτε κατεύθυνση
  • Περιστροφή της μονάδας
  • Επίθεση σώμα με σώμα ή εξ αποστάσεως
  • Ανασυγκρότηση και
  • Μια ειδική ενεργεία αν η μονάδα έχει κάποια ειδική ικανότητα (συνήθως μονό οι μεγάλες μονάδες ή οι αρχηγοί έχουν αυτή τη δυνατότητα).

Οι βοηθητικές ενέργειες είναι οι εξής:

  • Στροφή μικρή κατά την κίνηση
  • Στροφή μεγάλη κατά την κίνηση
  • Έφοδος (δηλαδή επίθεση μετά την κίνηση αν η μονάδα μας έχει έρθει σε επαφή με μια αντίπαλη μονάδα)
  • Έξτρα άμυνα (οπού η μονάδα μας παίρνει ένα μπόνους στην άμυνα)
  • Και τέλος κάποια σύμβολα απ’ αυτά που υπάρχουν στα ζαριά ώστε να προκαλέσουν περισσότερη ζημιά στην επίθεση μας στον αντίπαλο.

Δεν θα σταθώ στο τι κάνει η κάθε ενεργεία γιατί θα γράφω μέχρι… τις καλοκαιρινές διακοπές μου καθώς όπως όλα τα παιχνίδια του είδους έχουν περιπτώσεις και υποπεριπτώσεις. Θα πω όμως ότι το κάθε dial είναι ξεχωριστό και διαφέρει από μονάδα σε μονάδα. Επίσης το κάθε dial έχει διάφορα χρώματα στις ενέργειες του και διάφορα χρώματα στις βοηθητικές ενέργειες του. Για να μπορέσει να παιχτεί μια βοηθητική ενεργεία πρέπει το χρώμα της βοηθητικής ενεργείας να είναι ίδιο με την κανονική ενεργεία του παίχτη. Αν δεν είναι τότε η βοηθητική ενεργεία ακυρώνεται και εκτελείται μονό η βασική.

Αφού οι παίχτες δώσουν με τα dials τους οδηγίες σε κάθε μονάδα τους η command phase ολοκληρώνεται και περνάμε στην 2η φάση την:

Activation Phase: Εδώ οι παίχτες ενεργοποιούν όλες τις μονάδες τους ως εξής: Κάθε βασική ενεργεία στο dial έχει από πάνω της ακριβώς έναν αριθμό ο οποίος υποδηλώνει το σε τι σειρά θα παιχτεί (το λεγόμενο initiative).Έτσι λοιπόν ξεκινώντας από το 1 κάθε παίχτης ενεργοποιεί την μονάδα του η όποια έχει ενεργεία στο συγκεκριμένο νούμερο. Αν δεν υπάρχει καμιά μονάδα τότε πάμε στο επόμενο νούμερο το 2 κτλ. Αν δυο μονάδες έχουν τον ίδιο αριθμό στην ενεργεία τους και είναι του ιδίου παίχτη τότε ενεργοποιούνται η μια μετά την άλλη με όποια σειρά επιθυμεί εκείνος. Αν οι μονάδες έχουν τον ίδιο αριθμό αλλά είναι διαφορετικών παιχτών τότε ξεκινάμε από τον 1ο παίχτη του γύρου οπού ενεργοποιεί μια μονάδα, περνάμε στον αντίπαλο του να ενεργοποιήσει μια δίκια του και πάλι ξανά στον 1ο παίχτη κτλ μέχρι να μην υπάρχουν άλλες μονάδες στο νούμερο αυτό. Όταν ολοκληρώσουν τις εντολές τους όλες οι μονάδες τελειώνει και αυτή η φάση και περνάμε στην 3η φάση την…

End Phase: Εδώ απλώς ο 1ος παίχτης του γύρου αυτού παίρνει κάποια χαρτονένια tokens που υπάρχουν στο παιχνίδι και συμβολίζουν την μαγεία του παιχνιδιού και τα ρίχνει σαν ζαριά. Αυτά έχουν πάνω τους 3 διαφορετικά σύμβολα τα όποια όλα χρησιμοποιούνται σε κάποιες ειδικές ικανότητες κάποιων μονάδων. Όταν το κάνει αυτό δίνει στον αντίπαλο του τον δείκτη που μετράει τους γύρους του παιχνιδιού και πλέον αν δεν έχουν συμπληρωθεί 8 ξεκάνει ένας νέος γύρος με τον παίχτη που πήρε τον δείκτη των γύρων να είναι ο 1ος παίχτης για τον γύρο αυτό. Όταν ολοκληρωθούν λοιπόν και οι 8 γύροι τότε ολοκληρώνεται και το παιχνίδι και ο παίχτης με τους πιο πολλούς πόντους είναι φυσικά ο νικητής. Επίσης αν κάποιος εξολοθρεύσει όλες τις φιγούρες του αντίπαλου είναι εννοείται νικητής ανεξάρτητα τον αριθμό του γύρου οπού βρισκόμαστε.

Γενικές παρατηρήσεις: Δικαίως το παιχνίδι μπορεί να συγκριθεί με το Wing (έχουν σχεδόν το ίδιο σύστημα) και με το Battledore 2ND edition (έχουν το ίδιο θέμα, τους ίδιους στρατούς κτλ). Σε σχέση με το Wing το οποίο είχε κάνει θραύση και δικαίως (παρότι δεν μ’ αρέσει το Star Wars θεματικά και δεν έχω ιδέα, ναι μπορείτε να με κράξετε ελευθέρα αλλά τι να κάνω) θεωρώ ότι το Miniatures δυστυχώς είναι μια σκάλα τουλάχιστον κάτω. Προσωπικά μ’ αρέσει πιο πολύ το gameplay του Wing διότι η κίνηση των μονάδων εκεί παίζει μεγαλύτερο ρολό από την κίνηση στο Miniatures (τουλάχιστον στο αρχικό γιατί μην ξεχνάμε ότι τώρα γεννήθηκε αυτό και αρχίζει να μεγαλώνει, ενώ το Wing είναι ήδη μεσήλικας). Επίσης το Wing έχει έτοιμα βαμμένα τα σκάφη ενώ εδώ θες χρόνο ή χρήμα για να βάψεις τις φιγούρες σου. Τέλος υπάρχει και μεγαλύτερη δόση τύχης εδώ απ’ ότι στο Wing. Αρά δεν ξέρω κατά ποσό κάποιος που έχει μια ολοκληρωμένη συλλογή Wing θα στραφεί στο Miniatures καθώς δεν είναι επ’ ουδενί φτηνό παιχνίδι και ακολουθεί και αυτό τη λογική του Wing πλήρωνε για κάθε τι έξτρα!!!

Σε σχέση με το Battlelore 2ND edition τώρα θεωρώ ότι το Miniatures είναι τουλάχιστον μια σκάλα πάνω. Έχει λιγότερη τύχη φυσικά από το Battlelore, πιο όμορφες φιγούρες σίγουρα, δίνεις εντολές σε όλες τις μονάδες σου σε κάθε γύρο και δεν πρέπει να επιλέξεις μόλις λίγες απ’ αυτές να κάνουν κάτι όπως στο Battlelore, αρά δεν βρίσκω κανέναν λόγο κάποιος που του αρέσει το Battlelore να μην αγοράσει το Miniatures. Και στο Miniatures υπάρχει το έδαφος οπού δίνει κάποια πλεονέκτημα ή μειονεκτήματα αναλόγως που βρίσκεσαι, όπως και στο Battlelore, ενώ θεωρώ ότι έχει πολύ καλύτερο σύστημα μάχης το οποίο θα εξηγήσω παρακάτω.

Μάχες σώμα με σώμα: Κάθε φορά που στο Miniatures μια μονάδα έρθει σε επαφή με μια αντίπαλη μονάδα τότε αυτές εμπλέκονται σε μάχη και μένουν εκεί (η μια απέναντι απ’ την άλλη) μέχρι να εξοντωθεί κάποια απ’ αυτές ή να υποχωρήσει κάποια. Στις μάχες σώμα με σώμα λοιπόν η κάθε μονάδα ρίχνει τα ζαριά της και όσες επιτυχίες φέρει προκαλεί τόσα χτυπήματα στην αντίπαλη μονάδα επί τον αριθμό των trays (των τετράγωνων βάσεων οπού τοποθετούνται μέσα οι μονάδες και κάθε tray χωράει 4 μονάδες απλές ή μια μεγάλη ή 2 άλογα) που βρίσκονται στην 1η γραμμή. Έτσι πχ μια μονάδα που αποτελείται από τον σχηματισμό 2×2 (δηλαδή 2 trays μπροστά και 2 από πίσω σαν τετράγωνο) αν φέρει 2 επιτυχίες στο ζάρι θα το πολλαπλασιάσει επί 2 και θα έχει καταφέρει 4 χτυπήματα στην αντίπαλη μονάδα. Η αντίπαλη μονάδα τώρα έχει έναν αριθμό από ασπίδες στο dial της. Για να δεχτεί το χτύπημα και να χάσει πόντους ζωής πρέπει να διαπεραστεί αυτή η ασπίδα. Έτσι πχ αν τα 4 χτυπήματα τα δέχτηκαν τα άλογα των ανθρώπων που έχουν 2 ασπίδες άμυνα και 1 ζωή τότε τα 4 χτυπήματα διαπερνούν 2 φόρες την ασπίδα και προκαλούν 2 πόντους ζημιάς στα άλογα. Αρά πρέπει να αφαιρεθούν από το tray 2 άλογα. Ο επιτιθέμενος είναι αυτός που επιλεγεί τις απώλειες από ποιο tray θα βγουν απλώς πρέπει πάντα να επιλεγεί τα πιο πίσω trays και να βγάζει μονάδες. Αρά λοιπόν συνοψίζοντας το μήκος της παράταξης είναι ο πολλαπλασιαστής των επιτυχιών στο ζάρι. Το βάθος (δηλαδή στο προηγούμενο παράδειγμα τα 2 trays πίσω) είναι το ποσά reroll δικαιούται να κάνει στα ζαριά του ο παίχτης που επιτίθεται. Αν τα πίσω Trays εάν όσα τα μπροστά μπορεί να κάνει reroll όλα τα ζαριά του. Αν λείπει ένα ολόκληρο tray από το πίσω μέρος (δηλαδή μετά από χτύπημα η μονάδα έχει παράταξη 2×1 2tray μπροστά και ένα πίσω) τότε μπορεί να κάνει reroll μονό το ένα ζάρι από αυτά που έριξε. Αν πάλι η μονάδα δεν έχει κανένα tray πίσω, δεν δικαιούται κανένα reroll. Το ίδιο γίνεται και στις μάχες εξ αποστάσεως με τη διάφορα ότι για να ριχθεί η βολή ο στόχος θα πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση 5 μέτρων (της κλίμακας του παιχνιδιού πάντα, όχι κανονικών μέτρων) και να υπάρχει line of sight, δηλαδή να μη καλύπτουν το οπτικό πεδίο του επιτιθέμενου άλλες φιγούρες ή κάποιο εμπόδιο στο έδαφος.

Υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες άκρως ενδιαφέρουσες τις οποίες δεν μπορώ να παρουσιάσω εδώ διότι θα χρειαζόταν σχεδόν ολόκληρο το περιοδικό, αλλά επίσης καλό θα είναι να ανακαλύψετε και κάτι μονοί σας εάν αποφασίσετε να πάρετε το παιχνίδι. Συνοψίζοντας:

Στα θετικά του Runewars Miniatures έχουμε τα εξής:

  • Γρήγορος χρόνος σχετικά μιας παρτίδας (90 λεπτά περίπου)
  • Πολύ καλή ποιότητα μινιατουρών
  • Έξυπνο και ανταποδοτικό σύστημα μάχης
  • Εύκολο στο να το μάθεις στους συμπαίκτες σου
  • Ποικιλία σε φυλές και μονάδες
  • Κάθε παιχνίδι είναι διαφορετικό διότι κάθε αντίπαλος (ή ακόμα και εσύ ο ίδιος) μπορείτε να στήσετε τον στρατό σας διαφορετικά
  • Απίστευτα θεματικό (ειδικά για τους λάτρεις του Runewars)

Στα αρνητικά τώρα:

  • Άβαφες μινιατούρες (αυτό βεβαίως για άλλους είναι θετικό αλλά εδώ παραθέτω την προσωπική μου άποψη)
  • Πανάκριβο καθώς το βασικό μονό  έχει 100 ευρώ και για να παίξεις αξιοπρεπώς θες τουλάχιστον 2 βασικά
  • Θα βγάζει συνεχεία νέα πράγματα γεγονός που θα σε αναγκάζει να το ακολουθείς διότι αν δεν το κανείς δεν θα έχεις καμία σχεδόν ελπίδα στις μελλοντικές μάχες σου (κυρίως για άτομα που θέλουν να κατέβουν σε τουρνουά είναι αυτό)
  • Μεταφορά: Πραγματικά αν βγάλεις τις μινιατούρες από τα trays θες ώρα να τις ξαναβάλεις για να παίξεις, αν δεν τις βγάλεις τότε δε μπορείς να το μεταφέρεις γιατί δεν χωράνε στο κουτί με τις βάσεις και υπάρχει κίνδυνος να σπάσουν. Δυστυχώς και αυτό όπως και το X-Wing θα χρειαστεί κάποια βαλίτσα που σίγουρα θα βγει για την μεταφορά τους αρά έξτρα έξοδα.
  • Ενώ είναι απλό και εύκολο σε κανόνες υπάρχουν τόσες υποπεριπτώσεις οπού για να απαντηθούν χρειάζονται faq και ψάξιμο αρκετό στο ιντερνέτ. Αυτό σε κάποιες στιγμές μπορεί να καταντήσει λίγο εκνευριστικό αλλά σίγουρα με την επαναληψιμότητα θα το μάθεις και θα λυθεί και αυτό το πρόβλημα.
  • Και το κυριότερο κατ’ εμέ κάποιες φόρες στακάρει το παιχνίδι καθώς άμα ενωθούν 2 μονάδες σπάνια απεγκλωβίζονται μέχρι να σκοτωθεί κάποια και έτσι καταντάει το παιχνίδι να δίνεις απλώς την ίδια εντολή και στις 2 εμπλεκόμενες μονάδες (επίθεση) σε κάθε γύρο.

Αγαπητοί μου φίλοι σας αρέσουν τα θεματικά πολεμικά παιχνίδια? Σας αρέσουν τα παιχνίδια δίχως ταμπλό? Σας αρέσουν τα μινιατουροπαιχνιδα με μεζούρες? Αν η απάντηση σ’ αυτές τις ερωτήσεις είναι ναι τότε απορώ γιατί δεν έχετε αγοράσει ακόμα το Runewars Miniatures. Αν η απάντηση είναι όχι τότε καλά κάνατε και δεν το έχετε αγοράσει. Αν πάλι αμφιταλαντεύεστε, τότε καλύτερα να το παίξετε πριν αποφασίσετε. Το μονό σίγουρο σε λάτρεις του θέματος και του Battlelore 2ND edition ότι θα το λατρέψουν. Εσείς λοιπόν φίλοι μου ποια φυλή θα θέλατε να πάρετε? Ποια ανταποκρίνεται καλύτερα στις πολεμικές στρατηγικές σας? Σκεφτείτε το καλά και πράξτε αναλόγως… Σας αφήνω τώρα γιατί έχω να ετοιμάσω τα iron golem μου για επίθεση στα αιμοδιψή σκουλήκια των undead. Αν τα καταφέρω θα τα πούμε στο επόμενο τεύχος…

Σχετικά με Αχιλλέας Γαρυφάλου

Αχιλλέας Γαρυφάλου
Ο Αχιλλέας εργάζεται ως ιδιωτικός υπάλληλος στο Νοσοκομείο Μητέρα και μένει στην περιοχή του Ζωγράφου τα τελευταία 18 χρονιά!Η "τρέλα" με τα επιτραπέζια του έχει κολλήσει από πολύ μικρή ηλικία στις αρχές της δεκαετίας του 90 με το ηρωικό Hero Quest και συνεχίζεται μέχρι σήμερα με αυξανόμενο ενδιαφέρον! Αγαπημένη του κατηγορία τα θεματικά παιχνίδια στρατηγικής & φαντασίας, που γεμίζουν όμορφα το τραπέζι ενώ παράλληλα αναβλύζουν από το θέμα που πραγματεύονται...

Δείτε επίσης...

August 2017 Issue

Το νέο τεύχος του Επιτραπαίζουμε Magazine, κυκλοφόρησε. Ελάτε να σας ταξιδέψουμε για άλλη μια φορά …