Κεντρική / 2 Player Games / MEEPLE’S CORNER: Yinsh

MEEPLE’S CORNER: Yinsh

Το YINSH είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής του Kris Burm, για δύο παίκτες με διάρκεια από 30 έως 60 λεπτά το πολύ. Υπάρχει η δυνατότητα για γρήγορο παιχνίδι (Blitz) που μειώνει τον χρόνο παιχνιδιού στα 5 με 15 λεπτά και προτείνεται κυρίως για την εκμάθηση του παιχνιδιού ή για όταν έχετε περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή σας.

Αποτελεί κομμάτι του λεγόμενου GIPF Project το οποίο αποτελείται αποκλειστικά από παιχνίδια αφηρημένης στρατηγικής (abstract games) με εύκολους κανόνες αλλά τρομερό βάθος παιχνιδιού των οποίων δημιουργός είναι ο Βέλγος Kris Burm. Κυκλοφόρησε το 2003 κι είναι ένα από τα σημεία αναφοράς στα αφηρημένα παιχνίδια στρατηγικής κι αγαπημένο από το κοινό. Πολυβραβευμένο παιχνίδι στα τόσα χρόνια, ιδιαίτερα να τονίσουμε πως ανάμεσα στα τόσα που έχει λάβει, είναι το βραβείο της Mensa το 2004 κι ήταν προτεινόμενο για το Spiel des Jahres την ίδια χρονιά.


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Παρακάτω θα δούμε την έκδοση της HUCH! & friends του 2016, που έρχεται σε πολύ μεγαλύτερο κουτί απ’ ότι χρειάζεται! Για να γκρινιάξω και λίγο για τον περιττό αέρα στο κουτί και τον τουλάχιστον διπλάσιο χώρο που πιάνει στο ράφι από αυτόν που θα έπρεπε… Που θα βάλουμε τόσα επιτραπέζια; Οι εταιρίες δεν μας σκέφτονται;
Πέραν τούτου τα περιεχόμενα είναι άκρως ποιοτικά, μινιμαλιστικά αλλά πολύ όμορφα και θα αντέξουν πολλές παρτίδες. Αναλυτικά λοιπόν στο κουτί θα βρούμε:

  • 1 Ταμπλό
  • 5 Λευκά δακτυλίδια
  • 5 Μαύρα δακτυλίδια
  • 51 Μάρκες στρογγυλού σχήματος, μαύρες από την μία μεριά και λευκές από την αντίθετη
  • 1 Σακούλα φύλαξης των κομματιών
  • 1 Φυλλάδιο οδηγιών


ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Αρχικά τοποθετούμε το ταμπλό ώστε οι δύο παίκτες να κάθονται αντικριστά ο ένας από τον άλλο και να βλέπουν μπροστά τους τα γράμματα από τις ευθείες. Οι μάρκες θα πρέπει να είναι κάπου εύκολα προσβάσιμες και στους δύο παίκτες. Διαλέγουμε ποιος θα ξεκινήσει πρώτος, ο οποίος και λαμβάνει τα λευκά δακτυλίδια ενώ ο αντίπαλος τα μαύρα. Ξεκινάει τοποθετώντας το πρώτο δακτυλίδι σε μία διασταύρωση του ταμπλό, συνεχίζει ο έτερος παίκτης και συνεχίζουν έως ότου να έχουν τοποθετηθεί όλα στο ταμπλό. Το παιχνίδι είναι έτοιμο να αρχίσει…
Ο παίκτης με τα λευκά παίρνει μία μάρκα από τον σωρό και διαλέγει ποιο δακτυλίδι του θα μετακινήσει. Βάζει την μάρκα (στη μεριά που έχει το χρώμα του πάντα) εντός του δακτυλιδιού που διάλεξε και το μετακινήσει. Η μετακίνηση των δακτυλιδιών έχει μερικούς σαφείς κανόνες:

Πάντα αφήνουμε μια μάρκα του χρώματός μας από όπου πήραμε το δακτυλίδι μας. Τα δακτυλίδια κινούνται μόνο σε ευθεία γραμμή και πάντα καταλήγουν σε κενό σημείο. Μπορεί να μετακινηθεί ένα ή περισσότερα κενά σημεία εφόσον δεν διακόπτεται η πορεία του. Έχει την δυνατότητα να πηδήξει πάνω από μία ή περισσότερες μάρκες που σχηματίζουν μια κοινή αδιάκοπη  ευθεία αλλά θα πρέπει να προσγειωθεί στο πρώτο κενό σημείο. Αν δεν υπάρχει κενό σημείο έπειτα η κίνηση είναι ανέφικτη. Η μετακίνηση αυτή μπορεί να συνδυαστεί με τον ακριβώς προηγούμενο κανόνα, με την κίνηση σε κενά διαστήματα να είναι πρώτη κι ύστερα να δίνεται η δυνατότητα άλματος, όχι όμως αντίστροφα. Απαγορεύεται να εκτελεστεί άλμα πάνω από οποιοδήποτε δακτυλίδι. Τα δακτυλίδια δηλαδή μπλοκάρουν την κίνηση άλλων εχθρικών και φιλικών δακτυλιδιών.


Κάνοντας ένα άλμα πάνω από μάρκες που βρίσκονται στο ταμπλό αναγκάζει τις μάρκες να αναποδογυρίσουν στην αντίθετη μεριά τους. Η μόνη που δεν θα αλλάξει χρώμα είναι φυσικά εκείνη που τοποθέτησε ο ενεργός παίκτης πριν μετακινήσει το δακτυλίδι του, όλες οι υπόλοιπες θα αλλάξουν χρώμα.
Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να δημιουργήσουμε μία σειρά σε ευθεία γραμμή από 5 μάρκες στο χρώμα μας. Μόλις γίνει αυτό, οι 5 μάρκες αφαιρούνται από το ταμπλό κι ο παίκτης που το πέτυχε διαλέγει ένα δακτυλίδι του για να το αφαιρέσει από το ταμπλό. Το δακτυλίδι αυτό το τοποθετεί στην άκρη από την δική του μεριά όπου υπάρχει ειδικός χώρος. Αυτός ο χώρος δείχνει και το σκορ στο παιχνίδι. Ο πρώτος που θα καταφέρει να αφαιρέσει 3 δακτυλίδια του είναι και ο νικητής!


Αν δημιουργηθεί σειρά με περισσότερες από 5 μάρκες ο παίκτης διαλέγει ποιες θα αφαιρεθούν, απαραίτητη προϋπόθεση να είναι σε μια ευθεία όλες. Σε περίπτωση που δημιουργούνται δύο σειρές από 5 ή περισσότερες μάρκες οι οποίες και δεν τέμνονται (έτσι ώστε αν αφαιρεθεί η πρώτη να κόβεται η άλλη) τότε θα αφαιρεθούν και οι δύο πεντάδες καθώς και δύο δακτυλίδια του παίκτη. Αν όμως τέμνονται κι η πρώτη πεντάδα με την εξαγωγή της κόψει την δεύτερη, τότε μόνο ένα δακτυλίδι και μία σειρά φεύγουν εκτός. Τέλος αν δημιουργηθεί με την κίνηση του ενεργού παίκτη και σειρά από 5 ή περισσότερες μάρκες για τον αντίπαλο, τότε μετά τον ενεργό παίκτη αφαιρεί κι εκείνος τις μάρκες κι ένα δακτυλίδι του και παίζει κανονικά τον γύρο του. Στην περίπτωση που αυτό γίνει για το τελευταίο δακτυλίδι και των δύο παικτών (να είναι 2-2 το σκορ δηλαδή) κερδίζει ο ενεργός παίκτης που αφαίρεσε πρώτος το 3ο του δακτυλίδι. Αν το ταμπλό έχει γεμίσει κι είναι ανέφικτη η κίνηση των δακτυλιδιών τότε κερδίζει εκείνος που έχει αφαιρέσει τα περισσότερα δακτυλίδια εκείνη την στιγμή, αλλιώς αν έχουν κι οι δύο τα ίδια, έχουμε ισοπαλία.


Ο μόνος τρόπος που αφαιρούνται μάρκες από το ταμπλό είναι μόνο σε περίπτωση που σχηματιστεί πεντάδα σε ευθεία, για κανέναν άλλο λόγο δεν φεύγουν από το παιχνίδι. Το γρήγορο παιχνίδι παίζεται με την μοναδική διαφορά ότι ο πρώτος παίκτης που θα κάνει μια πεντάδα στην σειρά κερδίζει την παρτίδα. Όπως είπαμε στην αρχή είναι ότι πρέπει για να μάθουμε το παιχνίδι ή για μία γρήγορη παρτίδα.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΓΝΩΜΗ
Λατρεύω το YINSH, τόσο απλά! Δίνω ήδη την τελική μου γνώμη από την πρώτη κιόλας πρόταση του επίλογου, για να σας δώσω να καταλάβετε πόσο εξαιρετικό παιχνίδι θεωρώ πως είναι. Προσωπικά νομίζω πως πρόκειται για το καλύτερο από την σειρά του GIPF Project, το οποίο φυσικά έχει τόσο αξιόλογα παιχνίδια όπως τα TZAAR, GIPF, DVONN, αλλά πιστεύω ακράδαντα πως δεν φτάνουν το επίπεδο αυτού του παιχνιδιού. Τόσο απλό, με κανόνες που μαθαίνεις σε 5 λεπτά (και πολλά λέω…) αλλά που σε κερδίζει με την σκέψη που χρειάζεται και το πόσο βαθύ παιχνίδι είναι. Πιστεύω πως ένα τέτοιο παιχνίδι θα είναι κλασσικό και θα είναι μαζί μας για πολλά χρόνια ακόμη. Κάποιοι μεγαλύτεροι μεγαλώσαμε με παιχνίδια όπως το Othello (Reversi) κι αυτό είναι που μου έρχεται περισσότερο στο μυαλό όταν ψάχνω να δω από που επηρεάστηκε, αλλά εδώ έχουμε το επόμενο βήμα. Ένα μεγάλο βήμα θα έλεγα στην εξέλιξη των παιχνιδιών αφηρημένης στρατηγικής, θέτει ψηλά τον πήχη στην ποιότητα και βρίσκεται δικαίως μέσα στις κορυφαίες θέσεις τους είδους λαμβάνοντας καλές κριτικές και την αγάπη του κόσμου, πραγματικά ένα επιτραπέζιο που αξίζει να βρίσκεται σε κάθε συλλογή. Αν είναι να έχετε ένα παιχνίδι από το GIPF Project τότε το YINSH είναι αυτό που χρειάζεστε. Δοκιμάστε το αν σας δοθεί η ευκαιρία, είτε στην φυσική του μορφή, είτε σε κάποιον ιστότοπο ηλεκτρονικά και είναι σίγουρο πως θα κολλήσετε και εσείς!

Σχετικά με Παναγιώτης Ζώης

Παναγιώτης Ζώης
Ο Παναγιώτης λατρεύει το Σκάκι (Βασιλιάς στις προτιμήσεις του) ωστόσο τα χόμπι του ποικίλουν! Εκτός από τα επιτραπέζια του αρέσει να βλέπει anime, να ακούει μουσική (κυρίως Rock & Metal). Παράλληλα του αρέσει να βλέπει ταινίες και κάποιες επιλεγμένες σειρές (πχ. Game of Thrones, Deadwood, Band of Brothers). Αγαπημένο χρώμα του, το κίτρινο (στο Catan αναγκαστικά πορτοκαλί... ) και ακολουθούν μαύρο και μπλε αλλιώς γκρινιάζει άμα δεν του δίνουν ένα από αυτά!!!

Δείτε επίσης...

BoardGames Quiz 3 – Βρείτε τα Παιχνίδια…

Από πιο κουτί επιτραπέζιου παιχνιδιού έπεσε αυτό? Τα παρακάτω παιχνίδια έπεσαν από τα κουτιά τους …