Κεντρική / History & Games / Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – Carcassonne

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – Carcassonne

Δείτε τι καινούργιο, μόλις έφτασε...

Είναι γνωστό ότι πολλά παιχνίδια βασίζονται σε ιστορικά γεγονότα. Μάλιστα μια κατηγορία τους, τα wargames, διέπονται και από αυστηρούς ιστορικούς κανόνες. Υπάρχουν και πολλά άλλα όπου η ιστορία πίσω από αυτά είναι άγνωστη στους περισσότερους από εμάς, ίσως άγνωστη και στους σχεδιαστές τους, τουλάχιστον όταν τα έφτιαχναν.

Οι ιστορίες αυτές ενδεχόμενα να μην έπαιξαν κανένα ρόλο στην ανάπτυξη του παιχνιδιού και ίσως στους περισσότερους από εμάς να μην προσθέσει κάτι παραπάνω στην απόλαυση του παιχνιδιού, αλλά ποτέ η γνώση δεν είναι άχρηστη, ειδικά σε History buffs, όπως εγώ.

Ξεκινάω με ένα από το πιο γνωστά παιχνίδια, το Carcassonne ή Κάστρα του Μυστρά όπως είναι γνωστή η Ελληνική του μετάφραση. Το Carcassonne πήρε το όνομα και το θέμα του από την ομώνυμη καστροπολιτεία στο νότο της Γαλλίας, κοντά στα σύνορα με την Ισπανία. Αυτό φυσικά είναι γνωστό σχεδόν σε όλους μας. Αυτό που ίσως είναι άγνωστο είναι ο ρόλος που διαδραμάτισε η πόλη του Carcassonne στην Ευρωπαϊκή θρησκευτική ιστορία του Μεσαίωνα. Η Carcassonne αποτελούσε ένα από τα προπύργια της αίρεσης των «Καθαρών» και η πτώση της αποτέλεσε ουσιαστικά την εξαφάνιση της αίρεσης αυτής από την Ευρωπαϊκή ήπειρο.

Τι ήταν οι Καθαροί; Η αίρεση των Καθαρών έφτασε στην Ευρώπη λίγο πριν το 1000 μ.Χ. προερχόμενη από το Βυζαντινό θέμα της Αρμενίας. Στην περιοχή αυτή υπήρχε ήδη από το 650 μ.Χ. και έφτασε στο απόγειό της περίπου το 870 μ.Χ. η αίρεση των Παυλικιάνων, όπως ήταν γνωστή τότε. Πήρε το όνομά της από τον επίσκοπο Παύλο της Αντιοχείας (200-268 μ.Χ.). Η αίρεση αυτή συνδύασε τα πρωτοΧριστιανικά δόγματα και πεποιθήσεις με γνωστικές θεωρίες και κρυπτοφιλοσοφικές μανιχαιστικές θεωρήσεις της Ανατολής, καταλήγοντας στην βασική θέση της, ότι δεν υπάρχει ένας Θεός, αλλά δύο. Ή μάλλον δύο αρχές. Η Αρχή του καλού που δημιούργησε όλα τα άυλα, μη φθαρτά και άρα τέλεια και η Αρχή του κακού που δημιούργησε τον υλικό κόσμο που είναι φθαρτός και άρα ατελής. Η αίρεση λόγο της δημοτικότητας που έλαβε στην Αρμενία κυνηγήθηκε από την επίσημη εκκλησία με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Οι πιστοί της, μέσω της Μικράς Ασίας και της Βουλγαρίας διέφυγαν προς τη Δυτική Ευρώπη.

Ένα κομμάτι της έφτασε και εγκαταστάθηκε στη Νότια Γαλλία (περίπου το 1030 μ.Χ.) μεταφέροντας τα κηρύγματά της όπου βρήκαν εύφορο έδαφος ν αναπτυχθούν. Στη Δύση επικράτησε και το νέο όνομα της αίρεσης, Οι Καθαροί. Ο κύριος άξονας ανάπτυξης των πόλεων και των κάστρων των περιοχών των Καθαρών ήταν από την Άλμπια και την Τουλούζη μέχρι την παραθαλάσσια πόλη της Μπεζιέ, με την πόλη του Carcassonne να βρίσκεται στο κέντρο αυτού του άξονα και να αποτελεί ταυτόχρονα την οχυρωμένη ακρόπολη της αίρεσης. Πέρα από τον απλό κόσμο στην αίρεση προσχώρησαν και οι τοπικοί άρχοντες (ίσως για πολιτικούς κυρίως λόγους) στην ακμή της (αρχές του 1200 μ.Χ.) με κορυφαίο τον Κόμη της Τουλούζης Raymond VI και τον Υποκόμη της Μπεζιέ και ανιψιό του προηγούμενου, Raymond-Roger Trencavel.

Όπως ήταν φυσικό αυτό προκάλεσε την αντίδραση της καθολικής εκκλησίας με αποτέλεσμα το 1208 μ.Χ. ο πάπας Ιννοκέντιος ο 3ος να καλέσει τους πιστούς Γάλλους καθολικούς του Βορρά σε σταυροφορία ενάντια στους άπιστους του Νότου. Επικεφαλής του τάγματος τέθηκε ο Ηγούμενος του Αββαείου του Σιτώ (σημαντικό εκκλησιαστικό κέντρο της Γαλλίας το Μεσσαίωνα) Arnald-Amaury. Αφού κατόρθωσε να συγκεντρώσει 10,000 στρατιώτες και άλλους 10,000 πολίτες για υποστηρικτικές υπηρεσίες βάδισε προς το Νότο.

Η δύναμη αυτή τρόμαξε τον Κόμη της Τουλούζης Raymond VI, με αποτέλεσμα να άρει την υποστήριξη του τόσο προς τους Καθαρούς όσο και προς τον ανιψιό του Raymond-Roger Trencavel. Ο στρατός του Ηγούμενου Arnald-Amaury βάδισε προς την παραθαλάσσια πόλη της Μπεζιέ, την οποία κατέλαβε χωρίς ιδιαίτερη αντίσταση στις 22 Ιουλίου του 1209. Μετά την κατάληψη της πόλης ακολούθησε λεηλασία και σφαγή των κατοίκων. Μάλιστα τότε ειπώθηκε και μια γνωστή ιστορική φράση. Όταν οι αξιωματικοί των σταυροφόρων έλαβαν την εντολή από τον Ηγούμενο για λεηλασία και καταστροφή της πόλης, τον ρώτησαν πως μπορούν να ξεχωρίσουν τους Καθαρούς από τους Καθολικούς για να μην τους σκοτώσουν, έλαβαν την απάντηση: «Σκοτώστε τους όλους! Ο Θεός θα ξεχωρίσει τους δικούς του.» Ο Raymond-Roger Trencavel με τη συνοδεία του κατάφερε να ξεφύγει και να οχυρωθεί στη ακρόπολη του Carcassonne μαζί με όσους κάτοικους από τα γύρω χωριά ξέφυγαν της σφαγής. Εκεί ήρθε και τους πολιόρκησε ο στρατός των Σταυροφόρων ενισχυμένος μάλιστα και από τον Κόμη της Τουλούζης Raymond VI, ο οποίος έτσι έδειχνε την έμπρακτη μεταμέλεια του.

Η Carcassonne σε αντίθεση με την Μπεζιέ, είχε έντονη και ισχυρή οχύρωση και σε συνδυασμό με τη ζέστη του καλοκαιριού, έκανε το εκστρατευτικό σώμα απρόθυμο σε κατάληψη της πόλης με μάχη. Μια προσπάθειά τους στις 4 Αυγούστου έληξε άδοξα και με αρκετές απώλειες από την πλευρά τους. Έτσι αποφάσισαν πολιορκία, προτείνοντας ταυτόχρονα παράδοση της πόλης με μόνο αντάλλαγμα να φύγει ο Υποκόμης Raymond-Roger Trencavel με τη συνοδεία του και ότι μπορούσαν να κρατήσουν στα χέρια τους. Οι όροι απορρίφθηκαν και η πολιορκία συνεχίστηκε. Η πόλη του Carcassonne όμως είχε και ένα μεγάλο μειονέκτημα. Δεν είχε κατορθώσει να έχει άμεση πρόσβαση στα νερά του ποταμού που ήταν δίπλα απ αυτή και βασίζονταν μόνο σε πηγάδια που υπήρχαν μέσα στο κάστρο και παρείχαν ελάχιστο νερό.

Στις 14 Αυγούστου δόθηκαν στον Raymond-Roger Trencavel, εγγυήσεις ασφάλειας για μια νέα συζήτηση παράδοσης της πόλης. Αντί αυτού μόλις έφθασαν στο στρατόπεδο των σταυροφόρων συνελήφθησαν και φυλακίσθηκαν. Χωρίς νερό και χωρίς ηγέτη, οι κάτοικοι της πόλης αποφάσισαν να δεχθούν τους τελικούς όρους των Σταυροφόρων και παρέδωσαν την πόλη φεύγοντας απ αυτή την επόμενη μέρα 15 Αυγούστου 1209, κουβαλώντας μόνο τις αμαρτίες τους, όπως χαρακτηριστικά έγραψαν χρονικογράφοι της εποχής. Η πτώση του Carcassonne σήμανε την αρχή του τέλους των Καθαρών, η οποία ολοκληρώθηκε το 1244 μ.Χ. όταν και το τελευταίο προπύργιο τους, το κάστρο του Montségur στα Πυρηναία, έπεσε και αυτό.

Ακόμα και σήμερα στην πόλη του Carcassonne, υπάρχουν τα σύμβολα και τα ονόματα που παραπέμπουν στους Καθαρούς. Αυτή ήταν με λίγα λόγια η συμβολή της Carcassonne στην Ευρωπαϊκή ιστορία και ίσως την επόμενη φορά που θα παίξετε το παιχνίδι, να το κάνε με μια διαφορετική ματιά!

Κάντε click παρακάτω στο εξώφυλλο του κουτιού του παιχνιδιού για να μεταβείτε στην σελίδα καταχώρησης με περισσότερες πληροφορίες, κριτική για το παιχνίδι και άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες:

Βρείτε τις καλύτερες τιμές, που αλλού?

Σχετικά με Αντρέας Δάγλας

Αντρέας Δάγλας
Τι πρέπει να ξέρει κάποιος για τον Αντρέα που να είναι τόσο ενδιαφέρον για να το διαβάσει; Μάλλον τίποτα. Αν όμως φτάσατε μέχρι εδώ διαβάζοντας, τότε θα πάτε και παρακάτω. Γεννήθηκε το 1968 (μια μάλλον μέτρια χρονιά για τα κρασιά), στη Λευκάδα. Φοίτησε στη Βιομηχανική Πειραιά, αλλά βιομήχανος δεν έγινε. Έγινε όμως πατέρας δύο παιδιών και πασχίζει να είναι καλός σ αυτό το ρόλο. Λατρεύει τα κόμικς, την ιστορία και να παίζει. Προσωπικός του παράδεισος είναι το Μεγανήσι Λευκάδας.

Δείτε επίσης...

Century Spice Road – How to Play Video

Το Επιτραπαίζουμε ετοίμασε άλλο ένα νέο Video που μας ζητήθηκε να παρουσιάσουμε. Δείτε πρώτοι το …