Κεντρική / Board Games / OUT OF THE FOAM BOX REVIEW: Scythe

OUT OF THE FOAM BOX REVIEW: Scythe

Στα τέλη του 1920,  η λήξη του πολέμου βρήκε τη χώρα κατακερματισμένη και διαιρεμένη. Το «εργοστάσιο», όπως ονομαζόταν η μονάδα η οποία τροφοδoτούσε αυτό το πόλεμο στο κέντρο της ανατολικής περιοχής με την ονομασία Europa, ήταν πλέον παρελθόν. Κατεστραμμένα Mechs και έντονη μυρωδιά από καμένο λάδι ήταν το σκηνικό που δέσποζε λίγες μέρες μετά. Τα πάντα πλέον στη γη της Europa ήταν ελεύθερα προς εκμετάλλευση. Χωράφια με σιτηρά, ορυκτά, πετρέλαιο και άφθονη ξυλεία. Πέντε φυλές, τις οποίες τις ένωνε ο αγώνας κατά του «εργοστασίου» τώρα πλέον διχασμένες για το ποιος θα κυβερνήσει το τμήμα αυτό της χώρας, έρχονται αντιμέτωπες με σκοπό την απόλυτη κυριαρχία της περιοχής σε συνδυασμό με την μέγιστη δυνατή εκμετάλλευσή της…

Στο Scythe, 1-5 παίκτες αγωνίζονται για την απόλυτη κυριαρχία του ανατολικού τμήματος της περιοχής Europa. Oι παίκτες θα αντιπτροσωπεύσουν μια από τις 5 διαθέσιμες φυλές με σκοπό να την εξελίξουν και να την κάνουν κυρίαρχο της περιοχής, εκμεταλλευόμενοι άλλοτε το φυσικό πλούτο και άλλοτε τα πολεμοχαρή τους ένστικτα. Ο παίκτης που θα ολοκληρώσει πρώτος 6 αποστολές από τις 10 διαθέσιμες σηματοδοτεί το τέλος του παιχνιδιού. Η φυλή που θα έχει μαζέψει τα περισσότερα χρήματα αναδεικνύεται νικήτρια.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Κάθε παίκτης θα λάβει  μια φυλή καθώς και τα αντίστοιχα στο χρώμα της υλικά μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται, 5 Mechs (μηχανοκίνητα οχήματα) και ο αρχηγός της φυλής (leader) ο οποίος έχει δικά του ειδικά χαρακτηριστικά (special abilities). Επιπλέον κάθε παίκτης θα λάβει το αντίστοιχο ταμπλό της φυλής που αντιπροσωπεύει, καθώς και ένα ταμπλό ενεργειών το οποίο είναι μεν ίδιο για κάθε φυλή, ωστόσο, η κάθε ενέργεια διέπεται από διαφορετικά κόστη . Στο βασικό ταμπλό του παιχνιδιού, θα τοποθετήσουμε τη φυλή μας στο σημείο εκκίνησής της, θα τοποθετήσουμε τη στοίβα των καρτών μάχης (combat cards), τη στοίβα των καρτών γεγονότων (encounter cards) ενώ στα προκαθορισμένα σημεία θα τοποθετήσουμε tokens για τα γεγονότα αυτά, μια στοίβα από κάρτες εργοστασίου (factory cards) καθώς και μια κάρτα (τυχαία επιλεγμένη από 7 διαθέσιμες) που εμπλουτίζει το παιχνίδι με πόντους νίκης κατά την κατασκευή των κτιρίων, ή την επίτευξη άλλων κριτηρίων κλπ. Κάθε φυλή θα ξεκινήσει με 2 εργάτες (από τους 8 διαθέσιμους) και με χρήματα και κάρτες μάχης  τόσα όσα αναφέρονται στο ταμπλό του, ενώ με τον ίδιο τρόπο θα τοποθετηθούν και οι δείκτες ενέργειας και φήμης πάνω στις αντίστοιχες στήλες.

ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΓΥΡΟΥ
Κάθε παίκτης ξεκινώντας από τον πρώτο, έχει στην διάθεση του να επιλέξει μια από τις 4 βασικές ενέργειες που μπορεί να εκτελέσει (το ταμπλό είναι χωρισμένο σε 4 στήλες). Κάθε ενέργεια έχει δύο επιλογές, μια στο πάνω μέρος του ταμπλό και μια στο κάτω μέρος. Κατά συνέπεια ο παίκτης μπορεί να εκτελέσει :

  • Την πάνω ενέργεια μόνο η οποία συνήθως δεν έχει κόστος (στις αρχές του παιχνιδιού),
  • Την κάτω ενέργεια μόνο πληρώνοντας ΠΑΝΤΑ το σχετικό κόστος σε υλικά,
  • Και τις δύο (ξεκινώντας υποχρεωτικά πάντα από την πάνω ενέργεια)
  • Καμία

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι όλες οι ενέργειές (είτε οι πάνω, είτε οι κάτω) είναι ίδιες για όλους τους παίκτες, ωστόσο το «ζευγάρωμα» τους  είναι διαφορετικό για κάθε παίκτη. Πάμε να δούμε λοιπόν τις ενέργειες αυτές:

Ενέργειες της πάνω σειράς :

  • Bolster : Μπορούμε να την επιλέξουμε και να κερδίσουμε 2 ενέργεια (energy) στη σχετική στήλη ή να κερδίσουμε μια κάρτα μάχης. Επιπλέον μέσα από την εν λόγω ενέργεια μπορούμε να χτίσουμε το μνημείο (monument) της φυλής μας το οποίο θα μας ανεβάζει μια θέση στη στήλη φήμης κάθε φορά που την επιλέγουμε.
  • Move : Μπορούμε να κινήσουμε 2 μονάδες (Μech, Leader ή εργάτες)  μας από μια θέση ενώ μέσω της ενέργειας αυτής μπορούμε να χτίσουμε και μια σήραγγα (tunnel) , η οποία θα μας επιτρέψει να ταξιδέψουμε σε μέρη τα οποία φέρουν την ένδειξη της σήραγγας (καθιστώντας έτσι τη κίνησή μας πιο εύκολη).
  • Trade : Μπορούμε να επιλέξουμε 2 υλικά (από μετάλλευμα (ore) , σιτηρά πετρέλαιο και ξύλο) ή να ανέβουμε μια θέση στη στήλη φήμης, ενώ μέσω της ενέργειας αυτής μπορούμε χτίσουμε το οπλοστάσιό μας (armory) το οποίο κάθε φορά που θα επιλέγουμε την ενέργεια αυτή θα μας δίνει και μια ενέργεια (energy) στη σχετική στήλη.
  • Produce : Mπορούμε να παράξουμε ενα υλικό για δύο το πολύ περιοχές, οι οποίες προυποθέτουν να έχουν εργάτες. Η παραγωγή είναι 1:1 , δηλαδή αν επιλέξω σε ένα αγρό που έχω 3 εργάτες να παράξω, θα προκύψουν τρία σιτάρια κ.ο.κ

Η ενέργεια αυτή μου δίνει τη δυνατότητα να χτίσω το μύλο (Mill) , ο οποίος τοποθετείται σε μια περιοχή και παράγει σαν υλικό σαν εργάτης. Ενέργειες της κάτω σειράς:

  • Upgrade : H αναβάθμιση των ενεργειών μας είναι ένα από τους έξυπνους μηχανισμούς του παιχνιδιού καθώς όπως θα παρατηρήσουμε, οι πάνω ενέργειες έχουν κάποιες θέσεις που καλύπτονται από κύβους. Οι κύβοι αυτοί κρύβουν από κάτω έξτρα οφέλη για τη φυλή μας (φήμη, κάρτες μάχης κλπ) . Μπορούν να εξαλειφθούν παίζοντας το upgrade , όπου σηκώνοντας το κύβο και αποκαλύπτωντας τα μελλοντικά οφέλη, τον τοποθετούμε σε μία θέση από εκείνες που βρίσκονται στη σειρά των κάτω ενεργειών μειώνοντας έτσι το κόστος τους.

Κατά συνέπεια, η συχνή επιλογή της εν λόγω ενέργειας (αφού πληρώσουμε φυσικά και το ανάλογο κόστος σε υλικά) μας δίνει και περισσότερα οφέλη και μειώνει σημαντικά το κόστος των κάτω ενεργειών.

  • Deploy : Με την εν λόγω ενέργεια τοποθετούμε ένα Mech (από τα διαθέσιμα 5) πάνω στο χάρτη (όπου υπάρχει παρουσία εργατών) το οποίο «ξεκλειδώνει» και κάποια ειδική ιδιότητα, η οποία είναι διαφορετική για κάθε φυλή.
  • Build : Με την ενέργεια αυτή χτίζουμε ένα από τα τέσσερα κτίρια που προαναφέραμε (Mill, Armory, Monument ή Tunnel) σε μέρος όπου υπάρχει παρουσία εργάτη.
  • Enlist : Πάνω στο ταμπλό μας, στη κάτω σειρά, κατά τη προετοιμασία του παιχνιδιού τοποθετήσαμε πιόνια πάνω σε 4 κύκλους  (ένας για κάθε action) . Mε το enlist μπορούμε να πάρουμε ένα από τα τέσσερα πιόνια και να κερδίσουμε για μια φορά ή κάρτες μάχης ή ενέργεια (energy) ή χρήματα ή φήμη. Επιπλέον το enlist θα μας δώσει τη δυνατότητα, κάθε φορά που ο διπλανός μας παίκτης παίζει την ίδια κίνηση , εμείς να κερδίσουμε επιπλέον κάτι (ενέργεια, φήμη, χρήματα ή κάρτα μάχης).

ΛΟΙΠΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Το Scythe έχει έντονα στοιχεία area control και resource management. Τα υλικά που κερδίζονται από διάφορες περιοχές (εξάγωνα) χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη και την εξέλιξη των ενεργειών μας. Ωστόσο , το γεγονός ότι μόνο μια φυλή μπορεί να έχει τον έλεγχο ενός εξαγώνου καθιστά το κυνήγι των υλικών ιδιαίτερα ανταγωνιστικό με αποτέλεσμα να μην απουσιάζουν οι μάχες. Το σύστημα μάχης του Scythe είναι απλό, ωστόσο οι συνέπειες μιας μάχης δεν είναι καθόλου ευχάριστες ακόμα και για τον νικητή, ο οποίος ναι μεν κερδίζει την περιοχή, αλλά ενδέχεται να πέσει στη στήλη φήμης , η οποία μεταφράζεται στο τέλος του παιχνιδιού σε χρήμα και κατά συνέπεια σε πόντους νίκης. Αναλυτικότερα, εφόσον δύο φυλές βρεθούν στο ίδιο εξάγωνο τότε προκύπτουν συνθήκες μάχης. Κάθε παίκτης θα πάρει ένα μετρητή ενέργειας (energy) o οποίος έχει κλίμακα μέτρησης από το 1-7. Ο κάθε παίκτης κρυφά θα επιλέξει πόση ενέργεια θέλει να ξοδέψει, πάντα με βάση τη διαθέσιμη που έχει κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και επιπλέον σ’ αυτή, μπορεί να προσθέσει και μια κάρτα μάχης (με αξία από το 1 έως το 5) για κάθε unit (Mech ή  Leader) που συμμετέχει. Ο παίκτης με τη περισσότερη ενέργεια κερδίζει τη μάχη και τη περιοχή. Εάν από τη πολιορκούμενη περιοχή εκδιωχθούν από το νικητή και εργάτες (η οποίοι προϋπήρχαν εκεί), τότε για κάθε εργάτη ο νικητής θα χάσει κι ένα πόντο φήμης. Οι μονάδες του νικημένου ξεκινάνε πάλι από την αρχή, από το σημείο δηλαδή που υπάρχει το έμβλημα της φυλής.

Μεταξύ άλλων για το παιχνίδι θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι:

  • Σχεδόν όλες οι φυλές είναι αποκλεισμένες από τη θάλασσα, την οποία δεν μπορούν να διασχίσουν τα Mechs παρά μόνο αν αποκτηθεί η ιδιότητα Riverwalk.
  • Oταν ο leader μιας φυλής βρίσκεται σε μια περιοχή με encounter token , τότε τραβάει μια κάρτα από το encounter deck και διαλέγει μια ανταμοιβή (άλλοτε πληρώνοντας ένα σχετικά μικρό κόστος και άλλοτε όχι).
  • Ο πρώτος παίκτης που θα φτάσει με τον leader του στο κέντρο του ταμπλό που βρίσκεται το «εργοστάσιο» θα επιλέξει μια κάρτα εργοστασίου, η οποία αποτελεί το 5ο action που μπορεί πλέον να έχει μέσα στο παιχνίδι, το οποίο είναι συνήθως ιδιαίτερα δυνατό.
  • Όλα τα υλικά (resources) που αποκτώνται τοποθετούνται στις περιοχές που τα παράγουν, κατά συνέπεια μια περιοχή πλούσια σε recourses καθίσταται ιδιαίτερα ελκυστική για τους αντιπάλους.
  • Τα Mechs μπορούν να μεταφέρουν απεριόριστο αριθμό εργατών και υλικών και είναι ο μόνος τρόπος οι εργάτες να διασχίσουν μια λίμνη ή μια θάλασσα (εκτός εάν προβλέπεται κάτι διαφορετικό από τις ιδιότητες της φυλής.

ΤΕΛΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΝΙΚΗΣ
Οπως είπαμε και νωρίτερα, το παιχνίδι φτάνει στο τέλος του όταν τοποθετηθούν από μια φυλή έξι αστέρια επίτευξης στόχων. Οι συνολικοί πρός εκπλήρωση στόχοι είναι δέκα:

  • O παίκτης που θα πραγματοποιήσει όλες τις αναβαθμίσεις (upgrades)
  • O παίκτης που θα κερδίσει μια ή /και δυο μάχες
  • Ο παίκτης που θα κτίσει όλα τα κτίρια (Mill, Armory, Monument, Tunnel)
  • O παίκτης που θα τερματίσει την ενέργεια του (energy) στη σχετική στήλη
  • Ο παίκτης που θα τερματίσει την φήμη του στη σχετική στήλη (popularity)
  • O παίκτης που θα εκπληρώσει μια αποστολή (εκ των δυο) που λάβει στην αρχή του παιχνιδιού
  • Ο παίκτης που θα έχει τοποθετήσει και τους 8 εργάτες του στο ταμπλό
  • Ο παίκτης που θα έχει κατασκευάσει όλα του τα mech
  • Ο παίκτης που θα έχει χρησιμοποιήσει και τα 4 πιόνια του από το Enlist Action.

Στη συνέχεια κάθε φυλή μετράει :

  • Tις περιοχές που κατέχει
  • Τα υλικά που δεν έχει χρησιμοποιήσει
  • Τα αστέρια εκπλήρωσης στόχων που έχει τοποθετήσει , καθώς και
  • Τυχόν μπόνους χρήματα που μπορεί να λάβει από το πλακίδιο των εiδικών συνθηκών (Bonus structure tile).

H θέση της φήμης μας στη σχετική στήλη θα καθορίσει για πόσα χρήματα θα εξαργυρώσουμε όλα τα παραπάνω. Ευνόητο είναι ότι υψηλότερη φήμη, περισσότερα χρήματα και κατά συνέπεια μεγαλύτερες οι πιθανότητες να κερδίσουμε.

ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ
Για εμάς, και ίσως για πολλούς άλλους, το Scythe ίσως και να είναι το καλύτερο παιχνίδι της χρονιάς που μας πέρασε. Απλό στους κανόνες, σύνθετο στη στρατηγική το καθιστά ιδιαίτερο στη κατηγορία του, η οποία θα μπορούσε να είναι η 4Χ (exploit, expand, exterminate, explore)!!! Το interaction μεταξύ των παικτών είναι ικανοποιητικό αν αναλογιστεί κανείς πώς το Scythe δεν είναι war-game. Δηλαδή, ενώ δεν επικροτεί τις τακτικές πολέμου (δίνει ποινές στο επιτιθέμενο), αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο μια πιο «επιθετικής» τακτικής, γεγονός που σε προκαλεί να το ανακαλύψεις. Στα θετικά του παιχνιδιού οι αμέτρητες στρατηγικές που μπορείς να ακολουθήσει κανείς σε συνδυασμό με τις προσφερόμενες φυλές. Το expansion που ήδη κυκλοφόρησε, το Invaders from Afar, προσθέτει 6ο και 7ο παίκτη, καθιστώντας το μια υπερπαραγωγή. Η ποιότητα των υλικών του παιχνιδιού και ειδικά εκείνων της collector’s edition είναι εφάμιλλα του ονόματος της Stonemayer Games που δεν αφήνει τίποτα στη τύχη του. Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι το Scythe δικαιολογεί πλήρως  όλο τον «ντόρο» γύρω από το όνομά του και το καθιστά ένα από τα κορυφαία παιχνίδια της τελευταίας πενταετίας.

OUT OF THE FOAM BOX
Τι να πει κανείς για το κουτί και τα περιεχόμενά του, τα οποία είναι χορταστικά στο μάτι σε όλα τα επίπεδα. Αρχική μας σκέψη ήταν να φτιάξουμε ένα insert με τα trays των παικτών και τα resource tokens. Όμως λόγω της μεγάλης ποσότητας των περιεχομένων του κουτιού θεωρήσαμε ότι η κατασκευή δυόροφου insert με βαριά components (collector’s edition) ενδεχομένως να έφερνε πολύ γρήγορη φθορά στο insert. Θέλοντας να δώσουμε και την αίγλη που αξίζει σε μια συλλεκτική κόπια, καταφύγαμε στην κάθε άλλο παρά φθηνή λύση της Broken Token με το έτοιμο insert της εν λόγω εταιρείας. Το αποτέλεσμα ήταν άκρως εξαιρετικό, καθιστώντας το ιδιαίτερα απαιτητικό στήσιμο του παιχνιδιού… παιχνιδάκι.

Στα (+) του insert:

  • Φοβερή ομαδοποίηση των resources με 2 trays διαθέσιμα ώστε να έχουν πρόσβαση όλοι οι παίκτες , ενώ ιδιαίτερα χρήσιμο και το tray που φιλοξενεί τα μεταλλικά νομίσματα.
  • 7 trays (ένα για τον κάθε παίκτη) στα οποία έχει συμπεριληφθεί και το expansion, τα οποία είναι εύχρηστα και φυλάσσουν τις φιγούρες με απόλυτη ασφάλεια
  • Κάθετη ομαδοποίηση των καρτών (με χώρους και για premium sleeved κάρτες), ενώ ξεχωριστή θέση έχουν οι κάρτες για τη solo version
  • Eιδικός διαμορφωμένος χώρος για τα ταμπλό των παικτών και εγκοπές για την πλήρη στήριξη του ταμπλό,. ώστε να μην «παίζει» μέσα στο κουτί.

Στα (-) του insert:

  • To κόστος του ισοδυναμεί με ένα «σοβαρό» παιχνίδι λιγότερο στη συλλογή σας
  • Το insert απαιτεί συναρμολόγηση από εσάς, η οποία ανέρχεται στο 2ωρο minimum
  • Tο συνολικό βάρος του κουτιού μαζί με το insert αγγίζει τα 8κιλά, αν μιλάμε για την collector’s edition
  • Εφόσον θελήσετε να φυλάξετε και τον εξτρά χάρτη μέσα στο κουτί, το καπάκι ανασηκώνεται 5 εκατοστά περίπου .

‘Οπως και να έχει, οι φωτογραφίες που παραθέτουμε νομίζουμε ότι μας δικαιώνουν για το αποτέλεσμα!

Καλή διασκέδαση!!!

Δείτε το Video Παρουσίαση του παιχνιδιού από το Επιτραπαίζουμε:

Σχετικά με Άρης Κτιστάκης

Άρης Κτιστάκης
Ο Άρης εργάζεται ως τραπεζικός υπάλληλος τα τελευταία 17 χρόνια. Η αγάπη του για τα παιχνίδια στρατηγικής και role playing ξεκινάει κάπου 20 χρόνια πριν όταν για πρώτη φορά ασχολήθηκε με το Magic The Gathering και το Dungeons & Dragons. Παρ'όλα αυτά μόλις τα τελευταία 4 χρόνια τα επιτραπέζια έγιναν το επίσημο πάθος του, περνώντας ατελείωτες ώρες στην εξερεύνηση τους. Σαν γνήσιος λάτρης του χόμπι δηλώνει αθεράπευτα Euro-gamer, ενώ η αγάπη του για τα παιχνίδια τον οδήγησε στην ενασχόλησή του με κατασκευές foam inserts (διαχωριστικά κουτιών από μακετόχαρτο).

Δείτε επίσης...

BoardGames Quiz 3 – Βρείτε τα Παιχνίδια…

Από πιο κουτί επιτραπέζιου παιχνιδιού έπεσε αυτό? Τα παρακάτω παιχνίδια έπεσαν από τα κουτιά τους …