Κεντρική / Board Games / OUT OF THE FOAM BOX REVIEW: Euphoria Build a Better Dystopia
Δείτε τι καινούργιο, μόλις έφτασε...

OUT OF THE FOAM BOX REVIEW: Euphoria Build a Better Dystopia

«Γη, έτος 2320 μ.χ.  Σε ένα πλέον αφιλόξενο περιβάλλον τέσσερις φατρίες αποικούν τον πλανήτη έχοντας αναπτύξει μια δυστοπική κοινωνία. Στον αέναο αγώνα τους για την καλύτερη εκμετάλλευση των ελάχιστων πλέον φυσικών πόρων , οι φατρίες αυτές προσπαθούν να κρατήσουν τους εργάτες αποπροσανταλισμένους, διατηρώντας τους υψηλό ηθικό, χωρίς ωστόσο να αφήνουν πράγματα να διαρρέουν από τον έξω κόσμο, κάνοντάς τους έτσι να πιστεύουν ότι εργάζονται σε μια ανταποδοτική κοινωνία…»

Στο Εuphoria: Build A Better Dystopia, 2-6 παίκτες αγωνίζονται για την διατήρηση αυτής της δυστοπικής κοινωνίας χρησιμοποιώντας προς όφελός τους και τις τέσσερις διαθέσιμες φατρίες , αποκτώντας φυσικούς πόρους (ενέργεια, νερό, φαγητό κλπ) με σκοπό την ολοκλήρωση 10 διαφορετικών στόχων (objectives). Ο παίκτης που θα τοποθετήσει πρώτος 10 αστέρια πάνω στο ταμπλό (objectives) θα έχει κερδίσει στο παιχνίδι. Το παιχνίδι, ανήκει στην κατηγορία των δημοφιλών worker placement (τοποθέτηση εργατών), ενώ ανάλογα με τον αριθμό των παικτών, αναμένεται να διαρκέσει από 60-120 λεπτά.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Κάθε παίκτης θα λάβει τέσσερα εξάπλευρα ζάρια (εργάτες) και 10 ξύλινα αστέρια (objectives) σε ένα από τα 6 διαθέσιμα χρώματα  , καθώς και τέσσερις τυχαίες κάρτες αρχηγών (leaders) από το σχετικό deck, κρατώντας ωστόσο μόνο τις 2 από αυτές. Η μία κάρτα θα είναι ενεργή από την αρχή του παιχνιδιού, ενώ η άλλη κλειστή (ενεργοποιείται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες μέσα στο παιχνίδι.) Κάθε αρχηγός ανήκει σε μια από τις τέσσερις φατρίες (υποδηλώνεται από το σήμα της φατρίας) και διαθέτει μια μοναδική ιδιότητα η οποία εμπλουτίζει τις επιλογές μας και τον τρόπο συλλογής πόρων. Τέλος, κάθε παίκτης λαμβάνει και από μια κάρτα «ηθικού διλήμματος» την οποία διατηρεί κρυφή.

ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΓΥΡΟΥ
Ξεκινώντας το παιχνίδι, όλοι οι παίκτες ξεκινούν με 2 ζάρια (από τα διαθέσιμα τέσσερα) τα οποία ρίχνουν και βάζουν στην άκρη χωρίς να χαλάσουν το αποτέλεσμα που προέκυψε. Εν συνεχεία, ξεκινώντας από τον πρώτο παίκτη οι διαθέσιμες ενέργειες που έχουμε είναι τρεις:

  1. Να τοποθετήσουμε ένα μόνο ζάρι (εργάτη) πάνω σε μια από τις πολλές ενέργειες και να την εκτελέσουμε,
  2. Να μαζέψουμε ένα η περισσότερα ζάρια (εργάτες) από το ταμπλό τα οποία είχαμε τοποθετήσει σε προηγούμενο γύρο,
  3. Να παίξουμε την κάρτα του «ηθικού διλήμματος»

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι οι ενέργειες είναι μοναδικές , κατά συνέπεια δεν μπορούμε να συλλέξουμε ένα ζάρι και στη συνέχεια, στον ίδιο γύρο να τοποθετήσουμε ένα άλλο. Η συλλογή των ζαριών είναι από μόνη της μια ενέργεια, και τα ζάρια που συλλέγονται ρίχνονται επί τόπου και παραμένουν στην άκρη για να παιχθούν όταν έρθει η σειρά μας στον επόμενο γύρο.

Κάθε φορά που συλλέγουμε και ρίχνουμε τα ζάρια, ελέγχουμε την «νοημοσύνη» των εργατών μας προσθέτοντας την αξία των ζαριών που ρίξαμε συν το νούμερο του πίνακα στο οποίο βρίσκεται η νοημοσύνη των εργατών μας. Είναι σημαντικό οι εργάτες μας να έχουν χαμηλή γνώση της δυστοπικής κοινωνίας που εργάζονται , διαφορετικά μπορεί να επαναστατήσουν και να φύγουν. Στην αρχή του παιχνιδιού , όλοι οι παίκτες ξεκινούν με γνώση 3, που σημαίνει ότι αν συλλέξουμε 2 ζάρια και τα ρίξουμε, στο άθροισμά τους θα προσθέσουμε και το 3 του πίνακα. Αν το συνολικό αποτέλεσμα είναι ίσο ή μεγαλύτερο του 16 τότε ο εργάτης αντιλαμβάνεται το δυστοπικό περιβάλλον που εργάζεται και αποχωρεί (το ζάρι γυρίζει στη στοίβα των προς απόκτηση ζαριών). Καθίσταται σαφές ότι αν έχουμε στη κατοχή μας και τους τέσσερις εργάτες (ζάρια), τότε η πιθανότητα να φέρουμε 16 και πάνω είναι μεγάλη ειδικά αν έχουμε και υψηλή γνώση στο πίνακα του παιχνιδιού. Επιπλέον, αν για κάποιο λόγο κατά το ρίξιμο των ζαριών έρθουν 2 ή περισσότερα ζάρια ίδια (τριάρια, τεσσάρια κλπ), τότε και μόνο τότε μπορούμε τα ζάρια αυτά να τα παίξουμε στον ίδιο γύρο σε αντίθεση με τον αρχικό κανόνα που προβλέπει μια μόνο τοποθέτηση ζαριού στο γύρο μας.

ΛΟΙΠΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Στο υπέροχο ταμπλό  του παιχνιδιού απεικονίζονται 4  φατρίες: Oι Ιcarites που κατοικούν σε αερόστατα στον ουρανό με κύριο αγαθό τους την ευημερία (bliss) , οι Euphorians που κατοικούν σε πόλεις με κύριο αγαθό τους την ενέργεια (energy) και το χρυσάφι, οι WasteLanders που κατοικούν σε άγονες περιοχές εκτός πόλεων  με κύριο αγαθό τον πηλό (clay) και το φαγητό,  και τέλος οι Subterrans οι οποίοι κατοικούν κάτω από την επιφάνεια της Γης με κύριο αγαθό την πέτρα (stone) και το νερό. Κάθε φατρία έχει διαθέσιμες θέσεις για να επιλέξουμε ενεργεία που θα μας αποδώσει ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω υλικά με σκοπό να τα δώσουμε για να αποκτήσουμε κάτι άλλο. Οι σημάνσεις στο ταμπλό  με το τετράγωνο υποδηλώνουν το κόστος μιας ενέργειας, ενώ οι σημάνσεις με το κύκλο είναι τα οφέλη που αποκτάμε από την ενέργεια αυτή. Στις διακεκομμένες θέσεις, οι παίκτες μπορούν να επιλέξουν μια από τις πολλές διαθέσιμες ενέργειες, ωστόσο οι θέσεις αυτές δεν είναι μοναδικές, καθώς κάποιος άλλος παίκτης μπορεί να τοποθετήσει τον εργάτη του εκεί επιστρέφοντας το ζάρι του αντιπάλου του πίσω, γλυτώνοντας τον από μια περιττή ενέργεια. Επιπλέον χαρακτηριστικό του παιχνιδιού είναι η κατασκευή των έξι αγορών (markets) που υπάρχουν στο παιχνίδι. Οι αγορές αυτές κατασκευάζονται από τη προσφορά υλικών διαφόρων παικτών (τοποθετώντας τους εργάτες σε αντίστοιχες θέσεις) οι οποίες αφότου κατασκευασθούν ξεκλειδώνουν νέες ενέργειες.

Προσοχή όμως, διότι οι παίκτες που δεν θα συμμετάσχουν στην κατασκευή αυτή (πληρώνοντας σε υλικά με τη τοποθέτηση εργάτη) θα υποστούν μια ποινή από την εν λόγω αγορά η οποία περιγράφεται στην σχετικά κάρτα της αγοράς. Στο ίδιο μοτίβο δουλεύουν και τα τρία τούνελ του παιχνιδιού μέσω των οποίων , θεματικά, μια φατρία προσπαθεί να εισέλθει στα εδάφη αντίπαλης φατρίας προκειμένου να κλέψει διαθέσιμους πόρους. Τα τούνελ επίσης ξεκλειδώνουν νέες θέσεις ενεργειών, ενώ οι θέσεις αυτές είναι διαθέσιμες μόνο για τους παίκτες που έχουν κάρτες αρχηγών που ανήκουν στις αντίστοιχες φατρίες αυτές. Τέλος, κάτω δεξιά, υπάρχουν 4 σχετικά tracks τα οποία μας δηλώνουν το πόσο πολύ έχουν προχωρήσει εξελικτικά οι φατρίες μέσα στη δυστοπική κοινωνία. Τα tracks αυτά σχετίζονται με την ενεργοποίηση των αρχηγών της κάθε φατρίας, δηλαδή της κάρτας που αρχικά πήραμε και κρατήσαμε απενεργοποιημένη. Κατά συνέπεια οι κάρτες αρχηγών μας υποδηλώνουν προς τα που πρέπει να κινηθούμε, καθώς αν η φατρία που υποστηρίζουμε μέσα στο παιχνίδι δεν προχωρήσει στο σχετικό track, τότε καθίσταται αδύνατη η χρήση έξτρα αρχηγών.

ΤΕΛΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΝΙΚΗΣ
Όπως είπαμε και νωρίτερα, το παιχνίδι φτάνει στο τέλος του εφόσον τοποθετηθούν 10 αστέρια σε επιλεγμένα σημεία του ταμπλό. Τα αστέρια αυτά μπορούν να τοποθετηθούν χτίζοντας αγορές, παίζοντας κάρτες αντικειμένων ή την κάρτα «ηθικού διλήμματος» από το χέρι, ή τερματίζοντας ένα faction track. Μεταξύ άλλων υπάρχουν και ενέργειες που μπορούν απευθείας να μας δώσουν ένα αστέρι, τα απαιτούμενα υλικά όμως είναι αρκετά και απαιτείται επιλογή συνδυαστικών ενεργειών για τη συλλογή τους, κάτι που προσθέτει εξτρά χρόνο στη στρατηγική μας. Ο παίκτης που θα τοποθετήσει πρώτος το 10ο αστέρι του πάνω στο ταμπλό είναι ο νικητής του παιχνιδιού.

ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ
Το Euphoria είναι ένα από τα πρώτα παιχνίδια του Jamey Stegmaier γνωστού σε πολλούς για το Scythe και το Viticulture , το οποίο σας ένα αμιγώς worker placement παιχνίδι υπόσχεται όλα αυτά που περιμένει κανείς:  πληθώρα επιλογών ενεργειών, ενέργειες που συνδυάζονται για να αποκτήσουμε ειδικούς πόρους, ενώ η χρήση ζαριών σε συνδυασμό με τη χαμηλή «γνώση» που απαιτείται για τους εργάτες μας προσθέτει και push your luck στοιχεία. Η καλύτερη διαχείριση των πόρων είναι το βασικό ζητούμενο σ’αυτό το παιχνίδι καθώς δεν υπάρχουν προκαθορισμένοι γύροι του παιχνιδιού. Η ταχύτητα με την οποία συλλέγουμε πόρους θα μας φέρει πιο κοντά στη νίκη, ωστόσο χρειάζεται προσοχή, καθώς απερίσκεπτες ενέργειες μπορεί να βοηθήσουν τους αντιπάλους μας με απρόβλεπτες συνέπειες. Το Euphoria: Build A Better Dystopia είναι ένα χορταστικό παιχνίδι, που σε μερικά σημεία μπορεί να μας «ζορίσει» καθώς οι υπολογισμοί είναι πάντα απαραίτητοι. Αν και δεν υπήρξε ποτέ ιδιαίτερα δημοφιλές, υπόσχεται ατελείωτες παρτίδες, καθώς οι πλειάδα των προσφερόμενων αρχηγών και των τυχαία επιλεγμένων αγορών προσφέρουν ατελείωτο replayability.

OUT OF THE FOAM BOX
Aν και το Euphoria: Build A Better Dystopia είναι από τις πρώτες παραγωγές της Stonemaier Games, η έκδοση του Kickstarter με τα realistic resources ήταν πραγματικά εξαιρετική (μετά ακολούθησαν και τα επίσης εξαιρετικά Viticulture και Scythe). Μεταλλικοί ράβδοι χρυσού, πέτρες πηλού και άλλα περίφημα ξύλινα αντικείμενα συνθέτουν μια όμορφη εικόνα πάνω στο ταμπλό. Αν και το παιχνίδι στήνεται άμεσα χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, εμείς τα ομαδοποιήσαμε ανά κατηγορία, ενώ φτιάξαμε και ειδικές θέσεις για τα περιεχόμενα του κάθε παίκτη τονίζοντας έτσι αυτό το πραγματικό αριστούργημα. Καλή διασκέδαση!!

Βρείτε τις καλύτερες τιμές, που αλλού?

Σχετικά με Άρης Κτιστάκης

Άρης Κτιστάκης
Ο Άρης εργάζεται ως τραπεζικός υπάλληλος τα τελευταία 17 χρόνια. Η αγάπη του για τα παιχνίδια στρατηγικής και role playing ξεκινάει κάπου 20 χρόνια πριν όταν για πρώτη φορά ασχολήθηκε με το Magic The Gathering και το Dungeons & Dragons. Παρ'όλα αυτά μόλις τα τελευταία 4 χρόνια τα επιτραπέζια έγιναν το επίσημο πάθος του, περνώντας ατελείωτες ώρες στην εξερεύνηση τους. Σαν γνήσιος λάτρης του χόμπι δηλώνει αθεράπευτα Euro-gamer, ενώ η αγάπη του για τα παιχνίδια τον οδήγησε στην ενασχόλησή του με κατασκευές foam inserts (διαχωριστικά κουτιών από μακετόχαρτο).

Δείτε επίσης...

BoardGames Quiz 8 – Βρείτε τα Παιχνίδια…

Από πιο κουτί επιτραπέζιου παιχνιδιού έπεσε αυτό? Τα παρακάτω παιχνίδια έπεσαν από τα κουτιά τους …